Tässä se on: uudenlainen kylätie, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät pyyhkivät autojen edelle

Pyhtää on ottanut toisena kuntana Suomessa käyttöön niin sanotun hollantilaisen mallin mukaisen kylätien.

kevyt liikenne
Hollantilaisen mallin mukainen kylätie
Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kaista lohkaisee kylätiestä ison osan.Olli Törönen / Yle

Pyhtäällä Kymenlaaksossa on otettu käyttöön harvinaislaatuinen kylätie. Noin 50 oppilaan Suur-Ahvenkosken koululle johtava Pyhtäänkuja on muutettu tieksi, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät ovat etusijalla.

Mallia tiejärjestelyyn on otettu Hollannista.

250 metriä pitkän tieosuuden reunoihin on maalattu kävelijöitä ja pyöräilijöitä varten 1,5 metrin levyiset kaistat. Autoilijat käyttävät keskelle jäävää kaksisuuntaista kaistaa, jonka leveys on kolme metriä.

Tiekokeilusta kertova liikennemerkki
Uusi kyltti kertoo tiekokeilusta Pyhtäänkujalla.Olli Törönen / Yle

Nopeusrajoitus tieosuudella on 30 kilometriä tunnissa.

Pyhtäänkujan tietä on paikattu alkukesän aikana. Uudet ajoradat maalattiin viime viikolla. Tienlaidalle on asennettu tiekyltit, jotka kertovat uudesta liikennejärjestelystä.

Kustannukset puolittuivat

Noin 5 000 asukkaan Pyhtään kunta tähtää siihen, että koululle johtava tie olisi entistä turvallisempi koululaisten kulkea. Toisaalta hollantilainen kylätie säästää rahaa.

– Jos tämä toimii, niin on kyllä hyvä ratkaisu veronmaksajankin kannalta, sanoi Pyhtään tekninen johtaja Janne Kaulio tien suunnitelmavaiheessa viime talvena.

Valvoja Iikka Voutilainen Pyhtään tekniikkapalveluista sanoo, että hollantilaisen mallin mukaan tehdyn tienpätkän kustannukset ovat reilusti alle 10 000 euroa. Kokonaan uusi kevyenliikenteenväylä kyseiselle tieosuudelle olisi hänen arvionsa mukaan maksanut ainakin tuplasti enemmän.

Kunnan olisi esimerkiksi pitänyt lunastaa maata ja rakentaa perustukset uutta tietä varten.

Hollantilaisen mallin mukainen kylätie
Uusi kylätie valmistui Pyhtäälle viime viikolla.Olli Törönen / Yle

Viikon käytössä olleesta uudesta kylätiestä ei ole vielä kuulunut palautetta kyläläisiltä.

– Palautetta tulee varmaan sitten, kun koulu alkaa, arvelee Iikka Voutilainen.

Uusi tiejärjestely voi aiheuttaa kysymyksiä varsinkin talviaikaan, jolloin tiemerkinnät eivät näy lumen ja jään alta. Silloin uudesta tiejärjestelystä kertovat vain tiekyltit.

Suomen ensimmäinen niin sanotun hollantilaisen mallin mukainen kylätie otettiin käyttöön viime syksynä Hattulassa Kanta-Hämeessä.

Pyöräilykuntien verkosto ry valitsi keväällä Hattulan vuoden 2019 pyöräilykunnaksi. Yhtenä valinnan perusteena oli hollantilaisen mallin mukainen kylätiekokeilu, joka toteutettiin kyläläisten aloitteesta.