Onnettomuustutkintakeskus Kemijärven tasoristeysonnettomuudesta: riskejä ei korjattu ja nopeusrajoitus oli määräysten vastainen

Kuljettajat huomasivat toisensa niin myöhään, ettei jarruttaminen enää auttanut.

Tasoristeysonnettomuus
Kuorma-auto ja tyhjä puutavarajuna törmäsivät  12.12.2018 pimeänä talvi-aamuna Palojärven vartioimattomassa tasoristeyksessä Kemijärvellä.
Kuorma-auto ja tyhjä puutavarajuna törmäsivät 12.12.2018 pimeänä talvi-aamuna Palojärven vartioimattomassa tasoristeyksessä Kemijärvellä.Tapani Leisti / Yle

Kemijärvellä viime joulukuussa tapahtuneen tasoristeysonnettomuuden tutkinta on valmistunut.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tasoristeystä lähestyneen jätteenkeruuauton nopeus oli niin suuri, ettei kuljettajalla ollut mahdollisuutta välttää törmäystä tyhjän tavarajunan kanssa.

Alueella oli 80 kilometrin nopeusrajoitus. Kuljettaja ajoi noin 60 kilometriä tunnissa, kun hän havaitsi junan noin 50 metriä ennen risteystä. Hän jarrutti ja yritti väistää tien vasempaan laitaan, jotta olisi saanut vauhdin hidastumaan.

Veturinkuljettaja sen sijaan havaitsi auton noin 100 metriä ennen risteystä ja aloitti hätäjarrutuksen.

Törmäyshetkellä junan nopeus oli 76 kilomeriä ja auton 29 kilometriä tunnissa. Kuljettajan paikka oli autossa poikkeuksellisesti oikealla puolella, kohdassa joka kärsi pahiten onnettomuudessa.

– Hän menehtyi välittömästi, Raideliikenteen erikoistutkija Lasse Laatta kertoi torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Junan ohjaamossa oli poikkeuksellisesti kaksi henkilöä veturin koekäytön takia. Heistä mukana ollut koekuljettaja ehti poistua ohjaamosta suojaan veturin laitetilaan. Veturinkuljettaja ei ehtinyt turvaan vaan kaatui ohjaamossa ja mursi kätensä. Veturi suistui törmäyksessä kiskoiltaan.

Laatan mukaan veturinkuljettajat toimivat onnettomuuden jälkeen esimerkillisesti. Pelastuslaitos saapui paikalle puoli tuntia törmäyksen jälkeen.

– Se on syrjäisen sijainnin huomioon ottaen hyvä saavutus.

Kuski varoi jumiin jäämistä

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tiessä oli jyrkkä nousu ennen tasoristeystä ja näkymä avautui vasta 20 metriä ennen risteystä. Lisäksi tasoristeyksestä puuttui ohjeiden mukainen 50 kilometrin nopeusrajoitus.

Auton olisi pitänyt lähestyä risteystä hyvin hiljaa. Tiellä oli kuitenkin liukkaat talviolosuhteet ja kiinnijäämisen riski olisi ollut hyvin suuri, minkä takia jäteenkeruuauton kuljettajan tilannenopeus oli suuri.

Jotta vastaavanlaiset onnettomuudet vältettäisiin tulevaisuudessa, antoi Onnettomuustutkintakeskus liikenne- ja viestintävirastolle varmistettavaksi listan asioita.

Niihin kuuluu muun muassa varoituslaitteettomien tasoristeyksien nopeusrajoitusten läpikäynti ja tasoristeyksien riskien korjaaminen. Se antoi turvallisuuteen liittyviä suosituksia myös jätehuoltoa järjestävälle Lapecolle sekä Euroopan rautatievirastolle.

Onnettomuus tapahtui kun Rovaniemeltä tullut tavarajuna törmäsi jätteenkeruuautoon vartioimattomassa tasoristeyksessä viiden aikaan aamuyöllä. Kolari sattui Misin ja Kemijärven välisellä rataosuudella lähellä Kuusivaaraa Palojärven tasoristeyksessä.