Käytetyt sähköautot napataan autoliikkeistä hetkessä – katso asiantuntijoiden vinkit auton ostoon

Käytettyjä sähköautoja on tarjolla koko maassa noin 200. Hinnat ovat usein kymmeniä tuhansia euroja.

sähköautot
Toni Stenström ladattavan hybridin vieressä.
Toni Stenström on ollut tyytyväinen ladattavaan hybridiinsä. Latauspaikkoja on löytynyt, ja hän on pystynyt ajamaan sähköllä kaupunkiajot.Minna Rosvall / Yle

TurkuKäytetyn sähköauton ostaja saa olla iloinen, jos löytää ajopelin autoliikkeestä. Usein autot menevät ostajille nopeasti. Ladattavia hybridejä löytyy helpommin.

Delta Auton Turun-liikkeessä työskentelevä Markku Juvonen tietää, että asiakkaat ovat kiinnostuneita sähköautoista ja kyselijöitä käy viikoittain. Tästä liikkeestä käytettyjä sähköautoja on myyty alkuvuoden 2019 aikana vasta muutamia.

Automyyjä Markku Juvonen esittelee Delta Auton Turun liikkeessä ladattavia hybridejä
Automyyjä Markku Juvonen esittelee Delta Auton Turun liikkeessä ladattavia hybridejä sähköautoa haluaville, sillä täyssähköautoja on ollut harvakseltaan autokaupassa.Minna Rosvall / Yle

Juvonen tarkasti käytettyjen autojen tarjonnan koko maassa. Niitä on noin 200. Ilmiön voi huomata, kun selaa netin automyyntipalstoja. Lisäksi tavallista palkansaajaa hirvittää yhä menopelien hinta. Käytettykin sähköauto maksaa usein kymmeniä tuhansia euroja.

– Se, joka sähköauton haluaa, käy sen nappaamassa nopeasti, kertoo Juvonen.

Tarjonta on samantyyppinen vaihtoautoihin erikoistuneen Kamuxin liikkeessä Raisiossa.

Automyyjä Petteri Mäkeläinen esittelee muutamaa ladattavaa hybridiä. Sähköautot lähtevät nopeasti uusille omistajille. Niitä on saatu tähän liikkeeseen alkuvuoden aikana muutamia myyntiin.

– Välillä ostajat kilpailevatkin autoista. Yritämme tietenkin saada sellaisia autoja myyntiin, joita asiakkaat kysyvät. Useisiin automerkkeihin on tulossa sähköautoja, mutta käytettyjen hinnat putoavat vasta kunnolla muutaman vuoden päästä, arvioi Mäkeläinen.

Ladattavalla hybridillä ajava neuvoo tarkistamaan akun ja latausmahdollisuudet

Turkulainen Toni Stenström on ajanut käytettynä ostetulla, ladattavalla hybridillään puolitoista vuotta. Ladattavassa hybridissä on myös polttomoottori eli se käy myös bensalla, joten hän ei aja vain sähköllä.

Hänelle auton hankinnassa tärkeintä oli auton ympäristöystävällisyys.

– Tarvitsen autoa työssäni jatkuvasti, mutta halusin antaa oman panokseni ekologisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen mahdollisuuksien rajoissa.

Stenströmin mielestä näin pystyy vaikuttamaan myös hiilijalanjäljen pienentämiseen.

– Kotona kierrätetään niin, miksei autossakin otettaisi huomioon näitä asioita.

Stenström etsi tietoa auton valmistajalta, ja netistä hän sai käyttäjäkokemuksia. Aluksi Stenström pohti, miten pitkän matkan hän pystyy ajamaan sähköllä. Erityisesti akun kesto ja akkutakuu mietityttivät.

– Mietin, millainen auton akkutakuu on. Sillä selvitystyöllä stressi hälvenee. Akun kapasiteettia olen käynyt tarkistuttamassa, ja ihan hyvänä se on pysynyt ainakin tässä autossa, kertoo Stenström.

Ladattavia hybridejä rivissä autoliikkeessä.
Ladattavia hybridejä rivissä autoliikkeessä. Täyssähköautot ovat harvinaista herkkua.Minna Rosvall / Yle

Vinkit sähköautokaupoille

1. Selvitä, että myyjä tuntee sähköauton ominaisuudet

Kari Kallonen toimii Sähköautoilijat yhdistyksen puheenjohtajana ja on myös perustanut sen ja Tesla Club Finlandin viisi vuotta sitten. Kallosen mukaan automyyjän tai yksityisen henkilön pitää osaa selittää auton ominaisuuksia ja varmistaa, että autoon tulee ostostilanteessa mukana oikeat tarvikkeet.

– On hyvä, jos pystyy koeajamaan vastaavaa automallia toisessa liikkeessä eli kannustan vertailemaan auton ominaisuuksia ajamalla sitä, neuvoo Kallonen.

Perusasioita sähköautosta löytyy näppärästi muun muassa Traficomin verkkosivulta. (siirryt toiseen palveluun) Sieltä selviää myös, että uudet täyssähköautot ja käytettyinä maahantuodut ladattavat hybridit kiinnostavat (siirryt toiseen palveluun) suomalaisia autoilijoita aikaisempaa enemmän.

Tietojen avulla voi pohtia omaa ostokäyttäytymistään. Monet tavalliset palkansaajat pitävät sähköautoa vielä liian kalliina hankintana.

2. Tarkista akun kunto ja akkutakuu

Sähköautoilijoiden puheenjohtaja Kari Kallonen neuvoo tarkistamaan käyttöakun kunnon. Joissakin merkeissä järjestelmä itse kertoo, paljonko akku menettänyt kapasiteettia. Valitettavasti kaikki sähköautot eivät itse kerro sitä tai kertovat kiertoteitse. Hän suosittelee selvittämään akkuasioita verkon vertaisryhmissä.

– Facebook-ryhmissä käydään keskustelua automerkeittäin eli kerrotaan kilometrimääriä ja mitä akku näyttää. Neuvomme mielellämme Sähköautoilijoiden (siirryt toiseen palveluun) ja Tesla Club Finlandin (siirryt toiseen palveluun) Facebook-sivulla autoilijoilta. Sähköauton käyttö ei ole salatiedettä, kertoo Kallonen.

Ladattavalla hybridillä ajava Toni Stenström mietti ennen auton ostoa erityisesti akun kestoa ja akkutakuuta.

– Jos epäilee, että akkukapasiteetti on vähentynyt tai se ei toimi normaalisti, se kannattaa tarkistaa siihen sopivassa autohuollossa. Aivan kuten normaalin auton kanssakin, jos epäilee jonkin olevan vialla, neuvoo Toni Stenström.

Automyyjä Markku Juvonen vinkkaa, että myyjältä kannattaa pyytää akkutestiä, jos on kyseessä vähänkin vanhempi auto.

– Akut kestävät aika hyvin. Esimerkiksi tämän takanani olevan ladattavan hybridin akkutestissä selvisi, että se on 120 000 kilometrä ajettu auto ja 97,6 prosenttia kapasiteetista oli jäljellä eli suhteellisen hyvin on säilynyt teho, kertoo Juvonen.

Juvonen painottaa, että akkutestiä ei pysty itse välttämättä tekemään, vaan se vaatii lukijan auton sisälle. Juvonen kannustaa kääntymään akkutestissä huollon puoleen.

3. Selvitä, että auto on tarkoitettu pohjoismaiseen käyttöön

Sähköautoilijoiden puheenjohtaja Kari Kallonen neuvoo tarkistamaan, että auto on tarkoitettu ajettavaksi Pohjoismaissa.

Jotkut haluavat tuoda autoja Yhdysvalloista ja silloin tulee ongelmia. Sitä ei voi joko ladata tai sitten navigaattori ei toimi, eli siihen ei ole oikeita karttoja. Takuu on rajoitetusti voimassa, jos autoa ei ole tarkoitettu näille leveysasteille.

Joskus sähköauto ei kunnolla sovellu Suomen oloihin, kuten erään automerkin malli, joka on tarkoitettu Etelä- ja Keski-Eurooppaan.

– Siinä on lämmityslaite, mutta se on huomattavasti tehottomampi ja kuluttaa energiaa enemmän kuin tänne pohjoiseen tarkoitettu malli. Eräässä toisessa mallissa ei ole edes akun lämmitintä olemassa. Auton toimintasäde vähenee huomattavasti eli 150 kilometristä 60 kilometriin, toteaa Kallonen.

Automyyjä Markku Juvonen on törmännyt samaan ongelmaan.

– Lämmitysvastukset ovat piilossa, joten ostajan on vaikea hahmottaa niitä. Asiakkaat käyvät joskus kysymässä, minkä takia auto käyttää koko ajan polttomoottoria eikä kulje pelkällä sähköllä. Jos lämmitysvastuksia ei ole, vaaditaan, että auto on käynnissä, jotta auton sisätilat lämpeävät, kertoo Juvonen.

Kaksi erilaista sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen käytettävää johtoa.
Kaksi erilaista sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen käytettävää johtoa.Minna Rosvall / Yle

4. Ota selvää, sopivatko johdot ja latauslaitteet omiin tarpeisiisi

Kamuxin Raision liikkeessä työskentelevä automyyjä Petteri Mäkeläinen näyttää monia eri johtoja, joita tulee autonlatauspisteestä. Ostaja ei välttämättä heti hahmota, miten monta johtoa hän tarvitsee.

– Silloin tällöin johdot ovat hukassa. Asiakas on saattanut hankkia uuteen autoon vain toisen, esimerkiksi tavallisesta pistorasiasta tulevalla sähköllä toimivan johdon. Noin puolessa meillä myydyistä autoista ei löydy sellaista latausjohtoja, joita käytetään esimerkiksi kauppojen latauspisteissä, kertoo Mäkeläinen.

Automyyjä Petteri Mäkeläinen Kamuxilta esittelee kahta erilaista latausjohdon päätä.
Automyyjä Petteri Mäkeläinen Kamuxilta esittelee kahta erilaista latausjohdon päätä.Minna Rosvall / Yle

Kari Kallonen tietää tapauksen, että autoilija huomasi puutteen heti autokaupoilta palattuaan. Auton lataamisen salat jäivät epäselviksi kaupanteon yhteydessä.

– Jokaisessa sähköautossa pitää olla mukana vähintään yksi latausjohto ja latauslaite. Laitteen hinta noin 500 euroa, joten se kannattaa vaatia mukaan. Laitteen avulla onnistuu auton lataaminen kotona eli se muuntaa seinästä tulevan sähkön autoon sopivaksi.

– Joissakin autoissa tulee lisäksi mukana johto, joka tulee julkisiin latauspisteisiin esimerkiksi kauppojen seinissä oleviin. Se maksaa noin 200 euroa. Perusjohto pitää vaatia, sillä sen avulla autoa voi ladata kotona, neuvoo Kallonen.

Sähköauton lataamiseen sähköpistokkeesta tarvittava laite.
Sähköauton lataamiseen tavallisesta sähköpistokkeesta tarvitaan välikappale, jotta sähköauton lataus onnistuu. Minna Rosvall / Yle

5. Tarkista auton toimintasäde

Delta-auton automyyjä Markku Juvonen neuvoo pohtimaan auton toimintasäteen riittävyyttä omaan tarpeeseen. Keskimäärin suomalainen ajaa 50 kilometriä päivässä.

– Sähköautoilla yleisin toimintasäde on noin 200 kilometriä. Toki pitempiäkin säteitä löytyy. Uusissa autoissa säteet ovat 400 kilometriä, joka riittää monelle kuluttajalle. Jos työpaikalla on latausmahdollisuus, autoa ei välttämättä tarvitse ladata kotona koskaan, kertoo Juvonen.

6. Selvitä latauspaikkojen sijainti

Auton lataaminen on asia, jota moni sähköautoista kiinnostunut miettii. Esimerkiksi Sähköautoilijat-yhdistyksen ylläpitämästä kartasta (siirryt toiseen palveluun) latauspisteitä voi tutkia helposti.

Ladattavalla hybridillä ajava Toni Stenström pohti ennen auton ostoa latauspaikkojen määrää.

– Mietin, miten lataaminen tapahtuu ja missä omalla paikkakunnalla. Onko ehkä kotona mahdollista ladata akkua ja mitä kotiin hankittu latauslaite maksaa?

– Valitsen kaupat osittain sen mukaan, missä pystyn lataamaan. Pystyn lataamaan autoa myös kotona yön yli, joten ajan kaupunkiajot sähköllä, bensaa käytän maantiellä ja pidemmillä välimatkoilla, kertoo Stenström.

Aiheesta voi keskustella jutun alla. Keskustelu sulkeutuu kello 16.

Ladattavan hybridin lataus käynnissä kaupan pihan latauspisteessä.
Ladattavan hybridin lataus käynnissä kaupan pihan latauspisteessä.Minna Rosvall / Yle

Lue lisää:

Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? Jos pitää, sähköauton ympäristöystävällisyyden voi unohtaa

"Onko tätä pakko käyttää" – Sonja Heikkilä kehittää uusia palveluista, mutta ei pakota autoilijoita niihin

Uusi auto on ympäristöteko, mutta mitä pellin alle, sähköä, kaasua vai vetyä?