Suomi otti EU-puheenjohtajakauden sponsoriksi BMW:n, vaikka sata meppiä vaati linjanmuutosta – "Ensisijaisesti jokaisen maan omalla vastuulla"

Europarlamentaarikkojen kirjeessä vedottiin siihen, että monilla yhtiöillä on kiinnostusta vaikuttaa EU-päätöksentekoon.

EU-puheenjohtajuus
Bemareita Finlandiatalon edustalla
BMW:n autot odottivat Finlandia-talon edustalla torstaina, kun käynnissä oli EU:n sisäministereiden kokous.Laura Hyyti / Yle

Suomi jatkaa EU-puheenjohtajuuskaudellaan linjaa, jossa kaupallisia yhtiöitä otetaan sponsoreiksi, vaikka käytäntö on alkanut herättää Euroopassa vastustusta.

Suomi on tosin ottanut sponsoriksi vain yhden yhtiön, autonvalmistaja BMW:n. Yhtiö tarjoaa EU:n epävirallisiin ministerikokouksiin ministereiden ja kokousvieraiden kuljetuksia varten käyttöön sata autoa.

Romania, joka oli EU-puheenjohtajamaa ennen Suomea, otti sponsorikseen autonvalmistajat Renault'n ja Mercedeksen sekä virvoitusjuomayhtiö Coca Colan.

Suomen EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi sanoo Ylelle, että kuljetusten hankkiminen sponsorisopimuksin on puheenjohtajamailla "vakiintunut käytäntö".

Samoin on toimittu Suomen edellisillä puheenjohtajakausilla.

– Siihen on hyvin käytännölliset syyt. Kun tarvitaan lyhytaikaisesti paljon kuljetuskalustoa, jäsenmaat ovat yleensä hankkineet niitä näin käyttöönsä.

Anja Laisi
Suomen EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi sanoo, että Suomella on ollut samanlainen sponsorikäytäntö autokuljetuksissa myös edellisillä puheenjohtajuuskausilla vuonna 1999 ja 2006.Thomas Hagström

Suomen linjasta on kertonut muun muassa verkkolehti EUobserver (siirryt toiseen palveluun). Se huomauttaa, että lähes sata europarlamentaarikkoa kirjoitti keväällä kirjeen (siirryt toiseen palveluun) Suomen silloiselle pääministerille Juha Sipilälle (kesk.).

Kirje koskee Euroopan unionin neuvoston läpinäkyvyyttä.

Osana sitä kirjeessä pyydetään Suomea kieltäytymään puheenjohtajakaudellaan yrityssponsoroinnista ja tekemään ehdotuksen myös muille EU-maille, että jatkossa näin toimisivat puheenjohtajuuskaudellaan muutkin maat.

Kirjeessä vedotaan siihen, että monilla yhtiöillä on intressiä vaikuttaa EU:n päätöksentekoon ja siksi sponsorointikäytännöt ovat poliittisesti haitallisia.

Kirjeen ensimmäinen allekirjoittaja on vihreiden Heidi Hautala.

– BMW:n sponsoroinnilla ja neuvoston roolilla lainsäätäjänä on selvä eturistiriita, hän sanoo Ylen englanninkielisten uutisten Yle Newsin haastattelussa.

EUobserver-lehti huomauttaa, että yrityssponsorointi ei ole uutta, mutta siitä näyttää tulleen pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Suomi ei aio käynnistää keskusteluja

Suomen EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi sanoo, että europarlamentaarikkojen kirje on huomioitu.

– Suomi ei ole suunnitellut käynnistävänsä keskustelua sponsoroinnista jäsenmaiden kesken. Puheenjohtajamaa vastaa epävirallisten ministerikokousten järjestelyistä. Kysymys on ensijaisesti jokaisen puheenjohtajamaan omalla vastuulla, ja sen vuoksi ei ole suunniteltu käynnistettävän mitään yleistä keskustelua.

Suomi ei näe mitään ongelmaa tässä asiassa?

– Suomi on nyt toiminut tällä tavalla tässä yhdessä sponsoritapauksessa, Laisi sanoo.

Laisin mukaan yritysyhteistyö autokuljetuksiin hankittiin hankintalain mukaisen EU:n laajuisen kilpailutuksen kautta. Tarjouspyyntöön tuli vain yksi vastaus: Oy BMW Suomi Ab:lta.

BMW ei saa Laisin mukaan mitään ylimääräistä näkyvyyttä, esimerkiksi logojaan kokoustiloihin, vaan näkyvyys tulee ainoastaan autokyyditysten kautta.

Sopimuksen osana BMW:n edustajilla ei ole myöskään mahdollisuutta tavata suomalaisministereitä tai muita poliittisia toimijoita.

Suomi haluaa nostaa puheenjohtajakaudellaan esille erityisesti ilmastoasioita. Onko Suomen mielestä ristiriitaista, että juuri autonvalmistaja toimii sponsorina?

– Nämä autot on hankittu ministerikokousten kuljetuksiin. Käytännön aikataulusyyt ja turvallisuussyyt harvoin sallivat mahdollisuuden, että ministereiden kohdalla voitaisiin käyttää julkisia liikennevälineitä. Joka tapauksessa ministereitä kuljetettaisiin, Laisi sanoo.

Puolet autoista on pistokelataushybridejä ja puolet diesel-autoja.

Sponsoriratkaisu on myös kustannuskysymys, hän lisää.

– Tämä on veronmaksajien rahojen kannalta edullinen tapa, eli että saamme ajoneuvot kokouskuljetuksiin veloituksetta.

Oikeusasiamies otti selvittääkseen

Yle News kertoo, että Euroopan oikeusasiamies on päättänyt alkaa selvittää EU:n puheenjohtajuuskausien sponsorointikäytäntöjä.

Euroopan oikeusasiamies Emily O'Reilly on lähettänyt kirjeen EU:n unionin neuvoston pääsihteerille Jeppe Tranholm-Mikkelsenille.

Yle News on nähnyt kirjeen.

Siinä hän kertoo päättäneensä alkaa selvittää asiaa sen jälkeen, kun hän sai kansalaisjärjestöltä valituksen Coca Colan sponsoroinnista Romanian EU-puheenjohtajakaudella.

Kantelu perustuu siihen, ettei jäsenmaille anneta mitään ohjeita yrityssponsorointia koskevassa asiassa.

Heidi Hautala pitää selvitystä hyvänä asiana.

– Olen tyytyväinen, että oikeusasiamies alkaa selvittää asiaa, hän sanoo Yle Newsin haastattelussa.

Lisää aiheesta:

"Tässä Suomen on onnistuttava" – eurooppaministeri Tytti Tuppurainen tekee kaikkensa, jotta rahaa saavat vain ne jotka noudattavat EU-periaatteita

Suomi vetää nyt "EU-turisteja" – Testaa, nokittaisitko heidät tiedoillasi vai joutuisitko pulaan