Hyllytetystä lääkärien rekry-ilmoituksesta tuli some-hitti – kaupunki markkinoi avoautoilla Milanon lentoja, yliopisto kovapalkkaisia tutkintoja

Yritykset ja yhteisöt ovat yhdistäneet ilmoitukseen omat tunnuksensa, ja jakavat ilmoitusta luvan kanssa.

rekrytointi
Eksote rekrytointisomemainos
Eksoten johdon hyllyttämä ilmoitus leviää nyt sosiaalisessa mediassa eri yritysten ja yhteisöjen välityksellä. Sissimarkkinoinniksi kutsutussa ilmiössä ilmoitusta levittävät toimijat ovat lisänneet alkuperäiseen ilmoitukseen omat tunnuksensa.Kuvakaappaus Eksoten somemainoksesta

Eteläkarjalaiset yritykset ja yhteisöt ovat omineet Etelä-Karjalan keskussairaalan hyllytetyn lääkärien rekrytointi-ilmoituksen. Ilmoitus leviää sosiaalisessa mediassa.

Muun muassa Lappeenrannan kaupunki, autovuokraamo Hertz, Lehmus Roastery ja Imatran kaupunki ovat ottaneet kohu-ilmoituksen omaan markkinointiinsa.

Yritykset ja yhteisöt ovat yhdistäneet markkinointitoimisto Avidlyn suunnittelemaan ilmoitukseen omat tunnuksensa, ja jakavat ilmoitusta luvan kanssa.

Markkinointitermein ilmiötä kutsutaan sissimarkkinoinniksi. Sille on ominaista nopea toiminta.

Lappeenrannan–Lahden teknillisen yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa sai esimakua kohuilmoitukseen, kun hänen twiittaava tuttavansa muokkasi ilmoituksen uuteen uskoon ja vaihtoi Eksoten tilalle LUT-yliopiston.

Kun Avidlyn operatiivinen johtaja Sanna Rautio antoi ilmoituksen vapaaseen käyttöön, yliopisto iski kiinni.

– Siinä on sellaista positiivista röyhkeyttä, jossa on faktat taustalla, kommentoi Saksa.

Ilmoituksen viesti istuu Saksan mukaan yliopiston kontekstiin kuin nenä päähän.

– Meiltä valmistuneille dippainsseille maksetaan Suomen parasta palkkaa, joten saatoimme ylpeästi kopioida sen pohjan ja lyödä siihen oman logon päälle, sanoo Saksa.

"Yltiöpositiivinen ilmiö"

Lappeenrantalainen Lehmus Roastery jalosti ilmoituksen etiketiksi kahvipakettiin.

Kymmenen pakkauksen erikoiserä vietiin Lappeenrannan kaupungintalolle jo samana päivänä.

Kahvipaketit annetaan lääkäreille, jotka kohuilmoituksen perusteella saadaan töihin Etelä-Karjalan keskussairaalaan.

– Hauska juttu, että kielteinen asia kääntyy myönteiseksi ja siitä syntyy monia tahoja yhdistävä yltiöpositiivinen ilmiö, sanoo Lehmus Roasteryn johtaja Arttu Muukkonen.

Avidlyn operatiivinen johtaja Sanna Rautio on ylen onnellinen hyllytetyn ilmoituksen aiheuttamasta ketjureaktiosta.

–Tarina ja ilmoitukseen sisältyvä viesti ovat koskettaneet voimakkaasti. Ne tukevat kaikkien yhteisiä tavoitteita, sanoo Rautio.

Mitä, jos Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote haluaisikin ottaa hyllyttämänsä ilmoituksen uudelleen käyttöön?

– Se olisi ihana ratkaisu tälle kaikelle, sanoo Rautio.

Jos niin kävisi, palautuisi rekry-ilmoitus yksinoikeudella Eksoten käyttöön.

Mainoksen leviämisestä kertoi ensimmäisenä Markkinointi&Mainonta–lehti (siirryt toiseen palveluun).