Suomen toiseksi lyhyin valtatie saa 12 uutta superkameraa – ammattiautoilija: "Niistä puolet on liikaa"

Uusia nopeusvalvontatolppia tulee Haminan ja Luumäen Taavetin välille 46 kilometrin matkalle 12 kappaletta.

nopeusvalvontakamera
Ammattikuljettaja Jani Korpela rekka-auton edessä.
Ammattikuljettaja Jani Korpela pitää hyvänä asiana, että uusia nopeusvalvontatolppia sijoitetaan 60:n nopeusrajoitusalueelle.Antro Valo

Valtatie 26 on Haminasta Pyhällön kylän kautta Luumäen Taavettiin johtava valtatie. Se on Suomen toiseksi lyhyin valtatieosuus.

46 kilometriä pitkä tie on kuitenkin ollut jo vuosia hankalan reitin maineessa. Tämä käy ilmi myös tieturvallisuusasiantuntijoiden tekemistä onnettomuuskirjauksista.

– Selvityksissä tämä valtatie 26 on noussut esille ongelmallisena tienä. Syynä on tien pienipiirteisyys, mäkisyys, mutkaisuus ja onnettomuushistoria, sanoo Kaakkois-Suomen Ely-keskuksen liikenteenhallinnan asiantuntija Jukka Tamminen.

Kameroiden sijoittamispaikat vt26:lla.
12 nopeusvalvontatolppaa sijoitetaan kuuteen eri kohtaan valtatie 26:ta. Jokaisen pisteen kohdalla yksi kamera seuraa pohjoiseen menevää liikennettä ja toinen etelään menevää liikennettä.Yle

Vuosien 2014 ja 2018 välillä valtatie 26:lla on sattunut ELY-keskuksen tilastoinnin mukaan 15 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta ja yksi kuolonkolari.

Lievempiä onnettomuuksia valtatie 26:lla on sattunut neljän viime vuoden aikana yli 60.

– Suhteutettuna nykyisiin liikennemääriin, niin kyllä se on vaarallinen tie varsinkin huonolla keliolosuhteella, Tamminen sanoo.

12 modernia peltipoliisia

Valtatie 26:lla nopeusrajoitus on suurimman osan matkasta 80 kilometriä tunnissa. Muutamassa kohdassa rajoitus on 60 kilometriä tunnissa.

Mutkaisuuden ja mäkisyyden takia tiellä on hyvin vähän ohituspaikkoja, mikä helposti on johtanut autoilijoita tekemään riskiohituksia. Toisinaan vähäinen liikenne puolestaan on houkuttanut autoilijoita ylinopeuksiin.

Nopeuksia hillitsemään valtatie 26 saa 12 uudenlaista modernia nopeusvalvontatolppaa. Tolpat ovat samanlaista uutta teknologiaa kuin kaksi viikkoa sitten Kouvolan Korialla käyttöönotettu moderni nopeusvalvontatolppa.

Uusien tolppien asentaminen valtatie 26:lle alkaa elokuun alkupuolella, ja valmista pitäisi olla vuoden lopussa.

 nopeusvalvontakamera
Ensimmäiset tolpat tulevat vastaan etelästä pohjoiseen päin ajettaessa Töytärin kohdalla. Pohjoisesta etelään ajettaessa ensimmäiset tolpat valvovat Kivimäellä Linnalantien risteysaluella.Antro Valo / Yle

Ammattikuljettaja: 60 nopeusrajoitusalueille tolpat ovat tervetulleita

Valtatie 26 yhdistää valtatiet 7 ja 6, ja se on keskeinen yhteys Etelä-Karjalan puunjalostusteollisuuden sekä Kotkan ja Haminan satamien välillä. Siksi tiellä liikkuu paljon raskasta liikennettä.

Ammattiautoilija Jani Korpela autonsa hytissä.
Jani Korpela on ADR-kuljettaja. ADR-kuljettajalla on lupa kuljettaa lastina vaarallisia aineita. Korpela ajattelee, että valtatie 26 on mainettaan parempi tie.Antro Valo

Haminalainen ammattikuljettaja Jani Korpela kertoo, että tolpat ovat tarpeellisia 60 kilometrin nopeusrajoitusalueille.

– Haminan Töyteri, Pyhällön kylän alue ja Taavetin alue ovat sellaisia, että siellä tolpat varmasti liikennettä hillitsevät ja ottavat vauhtia pois, Korpela sanoo.

Korpela on ajanut rekka-autolla valtatie 26:tta jo 20 vuoden ajan. Hänen mielestään tie on mainettaan parempi. Korpelan mukaan vuonna 2017 tielle tehty uusi pinnoitus ja viime vuonna valmistuneet kaksi ohituskaistaa ovat sujuvoittaneet liikennettä.

– Se on totta, että valtatie 26:lla ei juurikaan ole ohituspaikkoja, jos kaksi rekkaa ajaa vaikka peräkkäin. Tietysti jokaiselle tielle mahtuu näitä hurjapäitä, jotka tekevät ohituksia.

Korpelan mielestä 12 tolpassa on kuitenkin puolet liikaa. Hänen mukaansa ainakin Heimalan tolpan sijoittaminen vaatii tarkkaa harkintaa.

– Heimalan suoran jälkeen tulee mäki. Jos liikenne hidastaa mäen alla, niin se on täydessä lastissa olevalle täysperävaunulle hankala paikka. Tolpan jälkeen uudelleen kiihdytys mäkeen syö todella paljon polttoainetta, Korpela sanoo.

Korpela huomauttaa, että tolppien tuleminen tielle voi aiheuttaa myös vauhdin jojoilua, kun autoilijat hiljentävät alinopeuteen nopeusvalvontakameran kohdalla.

Kaakkois-Suomen Ely-keskus on otanut tämän asian huomioon. Valtatie 26:lle asennetaan tolppien yhteyteen neljä uutta nopeusrajoituksesta kertovaa merkkiä.

150 uutta tolppaa

Uusia moderneja nopeusvalvontakameroita tulee kovalla vauhdilla Suomen maanteille. Nyt niitä on asennettu jo yli 40. Tolpat ovat Valtatie 6:lla Kouvolan ja Loviisan välillä ja Nelostiellä Jyväskylän ja Heinolan välillä Nelostiellä ja 16 Kuutostiellä Kouvolan ja Loviisan välillä.

Lisäksi yksi uusi kameratolppa on Oulun keskustan vanhan poliisiaseman vieressä ja kaksi Helsingin keskustassa Mechelininkadulla.

Nyt rakennettujen tolppien lisäksi tulee myös liki 150 uutta kameratolppaa.

Karttagrafiikka
Uusia moderneja kameratolppia tulee eri puolille Suomea. Ilkka Kemppinen / Yle

“Trendi on ollut suotuisa”

Kaakkois-Suomen Ely-keskus, poliisi ja laitevastaava ITM Finland ovat kertoneet, että uusia kapeita peltipoliiseja asennetaan erityisen onnettomuusherkille tieosuuksille.

Tolppien lisääminen on osa Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmaa, johon on kirjattu tavoitteeksi puolittaa liikennekuolemien määrä. Vuonna 2010 liikenteessä menehtyi 18 ihmistä. Viime vuonna vastaava luku oli 10.

– Trendi on viime vuodet ollut suotuisa. Näen että meillä on mahdollisuuus saavuttaa tuo tavoite, Kaakkois-Suomen Ely-keskuksen liikenteenhallinnan asiantuntija Jukka Tamminen sanoo.

Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien ja loukkaantuneiden määrät ovat laskeneet selvästi vuoden 2011 jälkeen. Tätä selittää osaltaan muun muassa mopo-onnettomuuksien määrän vähentyminen. Mopokortin hankkiminen on edellyttänyt sekä teoria- että ajo-opetusta kesästä 2011 lähtien.

Lue seuraavaksi: Poliisi paljasti: Näille teille tulevat uudet 150 superpeltipoliisia