Kaksi moottoriliikennetiellä ollutta ihmistä kuoli rekan alle – Liikenneturva: "Ihmiset eivät tajua, miten huonosti he näkyvät muille"

Autoilijalta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta, jos auton joutuu pysäyttämään tien varteen.

liikenneturvallisuus
Kynttilöitä onnettomuuspaikalla
Luumäelle Kuutostien varrelle on on onnettommuuspaikalle tuotu kynttilöitä. Kalle Purhonen / Yle

Poliisi on jatkanut sunnuntain vastaisena yönä Luumäellä, valtatie 6:lla sattuneen kuolonkolarin tutkintaa. Onnettomuus sattui Jurvalan kohdalla, jossa neljää ihmistä kuljettanut henkilöauto oli pysähtynyt tien reunaan osittain ajoradalle.

Auton kolme matkustajaa olivat nousseet autosta ja seisoivat pysähdyksissä olleen auton joko takana tai sivulla. Tällöin takaa tullut rekka oli törmännyt näihin tuolloin ajoradalla olleisiin ihmisiin.

Törmäyksessä menehtyivät kymenlaaksolaiset mies ja nainen. Ulkona autosta oli myös kymenlaaksolainen mies, joka loukkaantui lievästi. Auton kuljettajana toiminut nainen ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Onnettomuuspaikka on nelikaistainen moottoriliikennetie.

Liikenneturva: Auto kunnolla sivuun, ovi avattava varovasti

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen ei ota kantaa Luumäen onnettomuuteen, mutta kertoo yleisellä tasolla, miten pitää toimia, jos autoilijan jostain syystä täytyy pysähtyä tien varteen.

Pysähtymispaikka pitäisi ensinnäkin valita aina niin, että auton saa mahdollisimman hyvin pientareen puolelle.

– Ensimmäinen kriittinen paikka on oven avaaminen niin, ettei autosta tule toisten eteen. Poistuttuaan matkustajan tulisi pysytellä siellä pöpelikön puolella. Auton taakse ei kannata jäädä, koska silloin voi peittää auton valoja, kertoo Tarvainen.

Kynttilöitä onnettomuuspaikalla
Onnettomuudessa osallisena ollut henkilöauto kuljetettiin tänään maanantaina pois onnettomuuspaikalta. Kalle Purhonen / Yle

Muille autoilijoille tulee ilmaista, että auto on pysähtynyt epätavalliseen paikkaan.

– Mitä erikoisempaan paikkaan pysähtyy, sitä tärkeämpää on tehdä pysähtyminen tiettäväksi muille. Valot kannattaa pitää päällä, joko ajovalot tai hätävilkut. Ja varoituskolmio pitää tietysti asettaa riittävän kauas autosta. Nämä ovat pieniä tekoja, joista syntyy se suuri turvallisuus ja toisaalta väärällä käyttäytymisellä turvattomuus, sanoo Tarvainen.

Ihmistä vaikea havaita

Tarvainen arvioi, että tien reunaan pysäköidyt autot aiheuttavat paljon läheltä piti -tilanteita. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on hänen mukaansa sattunut hyvin harvoin. Selkeä vaaranpaikka on esimerkiksi, kun peräänajoa selvitellään tien päällä. Silloin joku matkustajista saattaa yrittää ohjata liikennettä ja joutua yliajetuksi.

Hyvästä tarkoituksesta huolimatta ohjaaminen kannattaa jättää ammattilaisille. Tarvaisen mukaan ihmiset myös luulevat usein olevansa helpommin havaittavia kuin he todellisuudessa ovat.

– Tiellä liikkujat ovat esimerkiksi tottuneet siihen, että autossa on aina valot päällä. Valotonta autoa onkin vaikea havaita. Auton värikin voi sulautua ympäristöön helposti, samoin omat vaatteet.

Moottoriliikennetiellä nopeudet ovat usein 100 kilometriä tunnissa, joten autoilijalla ei ole edes paljon aikaa väistää tiellä yllättäen olevaa pysähtynyttä ajoneuvoa.

– Ei ajoneuvon tai ihmisen havaitseminen ole aina itsestäänselvää. Oma silmä tottuu valaisemattomaan tiehen ja sen näkee itse hyvin, mutta muut eivät voi nähdä minua. Se on aika yleinen harha, kertoo Anna-Liisa Tarvainen.

Moottoriliikennetielle, kuten myöskään moottoritielle, ei saa autoa pysäköidä eikä autolla saa pysähtyä. Auton saa tarvittaessa pysäköidä vain tien ulkopuolelle eli valkoisten reunaviivojen taakse.

Rekan kuljettajaa kuulusteltu

Poliisi epäilee, että Luumäen onnettomuutta edeltänyt auton pysähtyminen olisi johtunut autossa olleiden erimielisyydestä. Asiaa siirryttiin selvittämään auton ulkopuolelle.

Rekkaa kuljettanutta venäläistä miestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kahdesta kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta. Alkoholilla ei epäillä olevan osuutta asiaan.

Tapahtuma-aikana oli pimeää, joten esitutkinnassa pyritään selvittämään, oliko rekan kuljettajalla mahdollisuuksia havaita ajoradalla olleita henkilöitä.

Rikoskomisario Saku Tielinen kertoo, että jos rekankuljettajalla ei ole ollut mahdollisuutta huomata henkilöitä, kyseessä ei olisi tuottamukseen perustuva teko vaan tapaturma. Poliisi on kuulustellut rekan kuljettajaa ja jatkaa tällä viikolla onnettomuudessa mukana olleiden henkilöiden kuulemista.