Viini virtaa festivaaleilla – festariyleisö haluaa nykypäivänä muutakin kuin artisteja ja hanaolutta muovikupista

Kun aiemmin festareilla nautittiin lähinnä panimotuotteita b-oikeuksin, löytyy nyt valikoimasta niin laadukkaat viinit, käsin tehdyt cocktailit kuin à la carte -ravintoloiden ruoka-annokset.

festivaalit
valkoviinipullo ja viinilasi pöydällä
Vaikka olut on edelleen monilla festivaaleilla ykkönen, on Provinssissa huomattu viinin suosion kasvu.AOP

Nykypäivän festivaalikävijälle ei enää riitä makkaraperunat tai hanaolut muovikupissa. Festivaalikävijät haluavat kokemuksia ja ovat valmiita maksamaan laadusta.

Neljättä kertaa järjestettävä Vaasa Festival markkinoikin jo itseään musiikin, viinin ja ruuan juhlana.

– Pitää olla vegaaniruokaa, kana- ja kalavaihtoehtoja ja uusia tuotteita vanhojen rinnalle. Kyllä se kuluttaja odottaa monipuolisuutta, Vaasa Festivalin ja Solar Sound Festivalin promoottori Tommi Mäki kertoo.

Erityisesti viini on virrannut festivaaleille. Tälle viikonlopulle Vaasa Festivalin viinialueen kokoa on kasvatettu viime vuodesta peräti kuusinkertaiseksi. Viikonlopun tarjonnasta löytyy maisteltavaksi 50 erilaista viiniä, 20 olutta ja 15 siideriä.

– Viime vuonna osa tuotteista pääsi loppumaan kesken, mutta ei kyllä tänä vuonna, Mäki kertoo.

Viinipullo ämpärissä
Kokonaiset viinipullot tekevät kauppansa festivaaleillaMerja Siirilä / Yle

Provinssissa pitkäjänteistä työtä laadun vuoksi

Vaikka olut on edelleen monilla festivaaleilla ykkönen, on myös Provinssissa ja Ruisrockissa huomattu viinien suosion kasvu.

– Voidaan puhua kaksinkertaisesta määrästä viiniä, mitä nykyään myydään kolmen vuoden taakse katsoen. Rinnalle tulevat erilaiset cocktail-baaritoteutukset, joissa ollaan edetty kauas tasosta, missä väkevä yhdistetään virvoitusjuomaan ja ojennetaan tiskin yli, kertoo Provinssin tapahtumapäällikkö Sami Rumpunen.

– Myydyin tuote litramääräisesti on edelleen keskiolut, mutta erityisesti viinit ja cocktailit kasvattavat osuuttaan vuosi vuodelta, Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä kertoo.

Provinssi ryhtyi päivittämään festivaalin ruoka- ja juomakulttuuria vuonna 2015. Tarjontaan tuli pienpanimo-oluita ja drinkkejä. Rumpunen uskoo, että drinkkien suosio jatkaa kasvuaan.

– Nykyään meillä saattaa olla käsin Skotlannista poimittu gini. Sille järjestetään maahantuoja Suomeen, että se saadaan myyntiin yhteen baariin meidän alueella. Sitten mietitään, että mikä tuore yrtti sen kanssa sopii parhaiten ja mikä tuore marja siihen kenties voidaan lisätä, Rumpunen kertoo.

Vaikka burgereiden kaltaiset tutut tuotteet ovat edelleenkin festivaalin ruokapuolen sydän, ovat festarikävijät omaksuneet uudet tuotteet. Esimerkiksi vegaaninen ruoka kiinnostaa festivaaleilla perinteisiä lihansyöjiäkin.

– Nyt vuonna 2019 festivaali alkoi näyttämään jo aika lailla siltä, miltä me olemme halunneet sen näyttävän, Rumpunen kertoo.

Viinilasi Provinssissa
Viini virtaa festivaaleilla ennätystahtiaMerja Siirilä / Yle

Kävijät vaativat laatua

Provinssin päiväkävijöistä 5-6 prosenttia muodostuu vip-lipun ostaneista. Verrattaessa moniin muihin festivaaleihin, ovat Provinssin kävijät Rumpusen mukaan koulutetumpia ja tulotaso korkeampi. Täten heillä on varaa ostaa laadukkaampia tuotteita.

Tapahtumien keskikulutus euromääräisesti on yleisesti kasvussa. Tätä ei ainakaan Provinssi-festivaalilla voi selittää esimerkiksi alkoholin lisääntyneellä kulutuksella.

– En usko, että alkoholikulutus, jos muutetaan sataprosenttiseksi alkoholiksi on kasvanut kymmenessä vuodessa lainkaan per täysikäinen kuluttaja festivaaleilla. Kuluttaminen on muuttunut vuosi vuodelta kohti korkeatasoisempia palveluita, Rumpunen kertoo.

Muu vapaa-ajan tarjonta kilpailee festivaalien kanssa. Täten kävijät vaativat laatua.

– Rima on tosi korkealla. Ihmiset hakevat selkeästi elämyksiä ruoka- ja juomapuolelta, Mäki kertoo.

Mäki tuottaa myös Seinäjoella järjestettävää Solar Sound -festivaalia, jonka kävijät muodostuvat pääosin nuorista ja nuorista aikuisista. Myös nuoret vaativat jo festivaalilta paljon.

– Nuorille tärkeää on, että pystytään olemaan porukalla, esimerkiksi istumapaikat. He myös kiinnittävät paljon huomiota näyttävyyteen ja visuaalisuuteen. Alueella pitää olla hienoja elementtejä. Myös palvelun pitää olla nopeaa, Mäki kertoo.

en skylt med texten tasting tickets and wine glasses på ett festivalområde
Vaasa Festivalilla kävijällä on mahdollisuus kokeilla 50 viiniä. YLE / Jonas Mastosalo

Ensi vuoden suunnittelu käynnissä

Tänään ja lauantaina Vaasan sisäsatamassa järjestettävään Vaasa Festivaliin odotetaan ennakkolippujen menekin ja hyvän sääennusteen perusteella jopa 17 000 kävijää.

– On hyvin mahdollista, että myymme tapahtuman loppuun, Mäki kertoo tyytyväisenä.

Tämän vuoden Provinssia juhlittiin kuukausi sitten, mutta ensi vuoden festivaalin suunnittelu on jo käynnissä. Ensimmäisiä artistinimiä Rumpunen lupailee paljastettavan lähiaikoina. Myös juoma- ja ruokapuolen suunnittelu on alkanut.

– Useita ruokatoimijoita jo tiedetään. Uusiakin toimijoita mitä meille halutaan on jo tiedossa ja keskustelut on aloitettu. Esimerkiksi cocktail-tarjonta kasvaa ensi vuonna ja ajatuksia sen kehittämiseen on jo olemassa, Rumpunen toteaa.

Mitä muuta on tulossa? Onko ulkomailla kenties festivaaleilla jotain trendejä, jotka ovat vasta rantautumassa Suomeen?

– Sanoisin, että Suomen johtavat festivaalit, kuten Provinssi, Ruisrock, Flow-festivaali ja Ilosaarirock ovat jo täysin kansainvälistä tasoa. Ravintolatoteutukset ovat huipputasolla ja useat meistä panostavat alueen viihtyvyyteen ja näyttävyyteen, mitä kansainvälinen huipputasokin, Rumpunen kertoo.

Aiheesta aiemmin: Omat vessat, baaritiskit ja sisäänkäynnit…Festarivieraat haluavat nyt ”arjen luksusta” – ja ovat valmiita satsaamaan jopa satoja euroja