Venäläisturistien määrän kasvulla isot vaikutukset – 3 000 asukkaan rajapitäjään tulee jo toinen iso ostoskeskus

Asiantuntijat uskovat, että uudellekin kauppakeskukselle on Vaalimaalla tilaa.

Tavaratalot & ostoskeskukset
Venäläisten ostamaa juustoa kassalla.
Venäläiset tulevat hakemaan Suomesta elintarvikkeita, koska luottavat suomalaisten tuotteiden laatuun. Tommi Parkkinen/Yle

Aivan itärajan tuntumaan Virolahden Vaalimaalle on suunnitteilla uusi suuri kauppakeskus.

Kokoa sille tulee runsaat 18 000 neliömetriä, ja sen on määrä määrä valmistua ennen ensi vuoden joulumarkkinoiden käynnistymistä.

Vajaa vuosi sitten lähistölle avattiin jo Zsar Outlet Village -ostoskylä, joten kilpailu asiakkaista alueella näyttäisi kiristyvän.

Uutta kauppakeskusta suunnitteleva yrittäjä Sergei Ananiev kuitenkin kertoo, että he eivät kilpaile Zsar Outlet Village -ostoskylän kanssa, vaan hänen mielestään ne pikemminkin täydentävät toisiaan.

Muun muassa merkkivaatteita myyvässä Zsar Outlet Villagessa ei ole päivittäistavarakauppaa, mutta uuteen kauppakeskukseen sellainen olisi tulossa.

Zsar-outletostoskylän julkisivu.
Vaalimaan kaupallinen kehittäminen on saanut vauhtia takaiskujen jälkeen parina viime vuonna. Suomen ensimmäinen outlet -ostoskylä Zsar avattiin Virolahdelle vuoden 2018 lopulla.Miina Sillanpää / Yle

Elintarvikkeet haluttuja

Suomalaiset ostosmatkailun asiantuntijat uskovat, että Vaalimaalle mahtuu toinenkin iso kauppakeskus.

Yksi menestymisen avaimista on se, että uusi yrittäjä kaavailee keskukseen erikoisliikkeiden lisäksi päivittäistavarakauppaa. Kaakkois-Suomessa ostosmatkaileville venäläisille elintarvikkeet ovat vaateostoksia tärkeämpiä hankintoja.

– Valtaosa venäläisten tekemistä ostoksista on tällä hetkellä päivittäistavaroita. Niiden tarjonta vaikuttaa hyvin paljon alueen kiinnostavuuteen venäläisten ostosmatkakohteena, sanoo toimitusjohtaja Pasi Nurkka matkailuun perehtyneestä tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy:stä.

Yritys on 1990-luvun alusta lähtien haastatellut (siirryt toiseen palveluun) vuosittain noin 20 000 ulkomaista matkailijaa Suomen rajanylityspaikoilla.

Viime vuosien suosituimmista tuotteista esiin nousevat Nurkan mukaan maitotaloustuotteet ja erityisesti juusto.

– Suomesta haetaan paljon tuotteita, jotka ovat Venäjällä tuontikiellossa, selittää Nurkka.

Venäläinen mies ostaa juustoa Lappeenrannan Prismassa.
Venäläiset ostavat Suomesta kerrallaan isoja määriä muun muassa juustoa. Tommi Parkkinen/Yle

Elintarvikkeita koskevat tuontikiellot (siirryt toiseen palveluun)ja rajoitukset Suomesta Venäjälle eivät koske matkustajatuontia omaan käyttöön. Matkustaja saa kuitenkin viedä Venäjälle kerrallaan ostoksia korkeintaan 25 kiloa. Arvoltaan ostokset saavat olla enintään 500 euroa.

Runsaasti uusia työpaikkoja

Myös Suomen Kauppakeskusyhdistys näkee Vaalimaan kauppakeskittymän myönteiset vaikutukset. Ne liittyvät erityisesti matkailijoiden tarpeisiin syntyviin ravintola- ja päivittäistavarakaupan palveluihin.

– Ne vaikuttaisivat positiivisesti alueen työllisyysnäkymiin, arvioi toiminnanjohtaja Johanna Aho.

Viime vuoden lopulla aloittaneen Zsar Outlet Village -ostoskylän ja nyt suunnitellun kauppakeskuksen on Virolahdella laskettu tuovan paikkakunnalle jopa tuhat uutta työpaikkaa.

Pietari opastaulu Vaalimaalla
Suuri osa Vaalimaalla rajan ylittävistä on venäläisiä ostosmatkailijoita.Kare Lehtonen/Yle

Useista muista kauppakeskuksista (siirryt toiseen palveluun) poiketen Vaalimaan tuleva ostoskeskittymä sijaitsee kaukana isojen kaupunkien keskustoista, runsaan 3 000 asukkaan Virolahdella. Vaalimaan kohdalla olennaista ovatkin E 18 -moottoritien sekä EU:n ja Venäjän välisen rajanylityspaikan kansainväliset matkailijavirrat.

Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla rajan Vaalimaalla ylitti noin 600 000 ihmistä, joista suurin osa on venäläisiä ostosmatkailijoita. Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen liikenne kasvaa vuosittain.

Menestys vaatii puurtamista

Lisääntyvistä matkailijavirroista huolimatta Vaalimaallakin joudutaan paiskimaan töitä turistien pysäyttämiseksi.

Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Johanna Aho sanoo, että kaikki kauppakeskukset tarvitsevat jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä. Kyse on hyvin pitkäjänteisistä investoinneista.

– Kaupan alalla asiakkaiden mieltymykset muuttuvat nopeasti, ja kilpailussa pärjätäkseen toimintaa on kehitettävä koko ajan paremmaksi.

Aho korostaa puhuvansa kauppakeskuksista yleisellä tasolla, yhden yksittäisen kauppakeskuksen menestymismahdollisuuksiin hän ei halua ottaa kantaa.

Vaalimaa Shopping Centerin keskeneräinen ostoskeskuksen työmaa Vaalimaalla kesäkuussa 2016. Perustukset näkyvät jo, mutta sittemmin työt on keskeytetty.
Vaalimaan uusi 18 000 neliön suuruinen kauppakeskus on tarkoitus rakentaa samalle paikalle, jonne muutamia vuosia sitten valmistuivat perustukset sittemmin peruuntuneelle kauppakeskukselle.Miina Sillanpää / Yle

Myös Pasi Nurkka uskoo haasteita Vaalimaalla riittävän, vaikka alueen houkuttelevuus venäläisten ostosmatkailijoiden silmissä todennäköisesti lisääntyykin.

– Vaalimaa kilpailee ostosmatkailukohteena lähinnä Lappeenrannan ja Imatran kanssa, mutta yksi kauppakeskus päivittäistavarakauppoineen ei vielä lisää Vaalimaan kaupallista tarjontaa niin paljon, että se voittaisi Etelä-Karjalan tarjonnan.