T-Fordeja kasattiin Porissa lähes sata vuotta sitten – tässäkö ainoa jäänne karhukaupungin autoteollisuudesta?

Harvinainen Porissa valmistettu T-Ford vuodelta 1925 herättää hämmästystä teollisuusneuvos Timo Prihtin tallissa.

Pori
Suomessa kasattu T-mallin Ford vuodelta 1925.
T-Ford oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jota myytiin yli miljoona kappaletta.Jari Pelkonen / Yle

Amerikkalaisen Henry Fordin perustama autotehdas aloitti vuonna 1908 legendaarisen T-Fordin valmistamisen Detroitissa, Yhdysvalloissa.

T-mallin Ford oli ensimmäinen auto, jota valmistettiin yli miljoona kappaletta ja kun valmistus vuonna 1927 päättyi, oli T-Fordeja maailmassa jo yli viisitoista miljoonaa.

Sata T-Fordia kasattiin Porissa

Juuri tämän T-mallin historiaan liittyy mielenkiintoinen yksityiskohta, jossa myös Suomella on vaatimaton, mutta sitäkin erikoisempi rooli. Vuonna 1925 teollisuusyritys Oy. W. Rosenlew Ab tilasi 100 kappaletta T-Fordeja Poriin.

T-mallin Fordin keula.
Lähes satavuotias autovanhus on ikäisekseen hyvässä kunnossa.Jari Pelkonen / Yle

Autojen osat kuljetettiin perille puulaatikoissa ja kokoonpano tapahtui silloisen Porin Konepaja Oy:n eli nykyisen Sampo-Rosenlewin puimuritehtaan tiloissa.

Tuolloin Rosenlewin liiketoimintaan kuului myös autokauppa ja porilaiset T-Fordit myytiin kasaamisen jälkeen omasta liikkeestä. Lyhytaikaisesta auton valmistuksesta Suomessa on varsin niukalti tietoa.

T-mallin Fordin keulamerkki. Made in USA.
Jari Pelkonen / Yle

Teollisuusneuvoksen silmäterä

Porissa valmistunut T-Ford on siis harvinaisuus, mutta ainakin yksi ajokuntoinen ”Porin Ford” löytyy teollisuuneuvos Timo Prihtin tallista. Noin 15 vuotta sitten auton hankkineen Prihtin mukaan kyseessä saattaa olla jopa maailman ainoa, jäljellä oleva, karhukaupungissa syntynyt Ford.

Timo Prihtin epäillään usein puhuvan auton alkuperästä palturia, mutta kojelaudassa oleva kyltti hiljentää epäilijät ja ihmetyksestä kertovat ilmeet vaihtuvat kasvoille.

Kyltissä lukee Ford ja valmistuspaikka Porin Konepaja.
T-Fordin kojelaudassa olevassa kyltissä on auton valmituspaikaksi merkitty Porin Konepaja Oy.Jari Pelkonen / Yle

Autovanhuksen menneisyydestä vain vähän tietoa

Auton pitkä ja salamyhkäinen menneisyys kiinnostaa pitkään puimuritehdasta johtanutta Prihtiä, mutta yrityksistä huolimatta sitä on ollut vaikea selvittää.

T-Fordin lähivuosikymmenet ovat toki Timon tiedossa, mutta missä ja kenellä auto ollut maailmansotien välissä, ei ole saatu selville.

– Olen ajoneuvorekisteristä yrittänyt asiaa selvittää, mutta ennen sota-aikaa olevia omistajia ei sielläkään tiedetä.

Timo Prihti ja T-mallin Ford vuodelta 1925.
Timo Prihti on omistanut T-Fordin 15 vuotta.Jari Pelkonen / Yle

Pakkauslaatikosta tehtiin lattia

Timo Prihti ajelee museorekisteröidyllä autollaan kesäisin ja lähes satavuotiasta autoa katsastetaan joka kolmas vuosi.

– Läpi se on joka kerta mennyt. Pakokaasutesti ei ole ihan niin ankara kuin nykyautoilla, mutta kaikki muu katsastuksessa kyllä tarkastetaan, Prihti kertoo.

T-mallin Ford vuodelta 1925.
Jari Pelkonen / Yle

Pirhtiä kiehtoo autossa myös se, että jo vuonna 1925 on ymmärretty kierrätyksen merkitys. Poriin tuotujen sadan auton osat olivat pakattu puulaatikoihin ja näiden laatikoiden laudat käytettiin autojen lattioiden valmistamiseen.

Naulan reiät ovat Prihtinkin auton lattiassa nähtävillä.

T-mallin Fordin lautalattia
T-Fordin osat tuotiin Poriin puulaatikoissa, jotka käytettiin auton lattiaan.Jari Pelkonen / Yle

Kaasu kädellä ja vaihteet jalalla

T-Fordin ajo-ominaisuudet ovat omaa luokkaansa tai ainakin varsin erilaiset nykyautoihin verrattuna.

Jalkavaihteet ja käsikaasu vaativat nelipaikkaisen auton kuljettajalta taitoa ja keskittymistä. Huippunopeutta ei Timo Prihti ole halunnut edes kokeilla.

– Viidenkympin vauhti alkaa jo hirvittää

T-mallin Fordin ohjauspyörä.
T-Fordin ajaminen eroaa täysin nykyautosta käsikaasuineen ja jalkavaihteineen.Jari Pelkonen / Yle