Yle selvitti: Sähköpotkulautayrityksillä on Suomessa voimakas laajentamishalu – kaupungit huolissaan turvallisuudesta

Yrityksiä kiinnostavat erityisesti opiskelijoistaan tunnetut rannikkokaupungit.

potkulaudat
Sähköpotkulautailija Turun keskustassa.
Potkulaudat tulivat osaksi Turun kaupunkiliikennettä kesällä 2019. Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Sähköpotkulautoja kadulta vuokraavat yritykset pyrkivät laajentamaan toimintaansa Suomessa. Uusia kaupunkeja on tavoiteltu aktiivisesti ja suunnitteilla on ainakin yksi kampanja syksyksi.

Kaupungit kuitenkin suhtautuvat uuteen kulkuvälineeseen vielä varauksella.

Kaupunkien mukaan sähkökäyttöinen liikkuminen tukee ilmastotavoitteita, mutta lautojen turvallisuus huolettaa. Pääkaupunkiseudun kokemuksia on seurattu tänä kesänä tarkasti, sillä useassa kaupungissa uskotaan lautojen yleistymiseen.

Sähköpotkulautoja voi vuokrata kadulta tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella.

Yritykset etsivät yhteistyökumppaneita

Suomessa toimii neljä sähköpotkulautoja kadulta vuokraavaa yritystä; Voi Scooters, Tier, Lime ja Hoop. Lisäksi on potkulauta-asemia toimittava Samocat Sharing.

Ruotsalaisen Voi Scootersin lautoja löytyy Helsingistä, Turusta ja Tampereelta. Yrityksestä kerrotaan, että he pyrkivät toimimaan tiiviissä yhteistyössä kaupunkien kanssa.

– Selvitämme jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa potkulautojen saatavuutta Suomessa, mutta uusia kaupunkeja ei juuri nyt ole ilmoitettavana, vastaa viestintäkonsultti Niko Haikala sähköpostitse.

Suomalainen startup-yritys Hoop vuokraa sähköpotkulautoja Helsingissä. Yritys vastaa Ylelle, että he etsivät parhaillaan paikallisia partnereita toiminnan käynnistämiseen uusissa kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla.

– Vähän pienemmät kaupungit ovat osa kotimaan kasvusuunnitelmaamme, mutta todennäköisesti vasta keväällä 2020, vastaa RideHoopin hallituksen puheenjohtaja Khalifa Laaksonen.

kadunviereen pysäköityjä sähköpotkulautoja
Sähköpotkulaudat yleistyvät katukuvassa.Antti Lähteenmäki / Yle

Maailmalla laajalti toimiva Lime toi omat sähköpotkulautansa vast'ikään Helsingin kaduille.

– Tällä hetkellä Lime keskittyy Helsinkiin, mutta Suomessa on myös muita kiinnostavia kaupunkeja, joten pidämme kaikki mahdollisuudet avoinna, kertoo viestintäkonsultti Susanna Rapp sähköpostitse.

Espoosta käsin toimiva ja Helsingin seudun liikenteen kanssa yhteistyötä tekevä Samocat Sharing kertoo käyneensä alustavia keskusteluja joensuulaisten yrittäjien ja yksittäisten henkilöiden kanssa.

– Syksyllä tehdään isoihin kaupunkeihin kampanja, jossa kerrotaan toiminnastamme, kertoo projektipäällikkö Tuomas Korhonen.

Saksalainen Tier on ainoa, joka ei halua kertoa laajentumissuunnitelmistaan. Tier toi laudat Espoon katukuvaan heinäkuun alussa.

Kaupungit huolissaan turvallisuudesta

Yritysten laajentamisen innokkuudesta kertovat myös lukuisat yhteydenotot kaupunkeihin. Eniten kiinnostavat opiskelijoistaan tunnetut rannikkokaupungit.

Vaasasta ja Oulusta kerrotaan, että he ovat saaneet yhteydenottoja ja alustavia tunnusteluja useammastakin firmasta. Kotkasta kerrotaan, että heihin on oltu yhteydessä keväällä. Kaupungit eivät kerro yritysten nimiä.

Samocat Sharingin projektipäällikkö Tuomas Korhonen kuvailee yleisesti yhteistyökumppaniksi sopivaa kaupunkia.

– Potkulaudoille pitää olla sopiva infrastruktuuri, selkeitä ajoväyliä, asemille ja ajamiseen riittävästi tilaa, Korhonen kertoo.

Lappeenrannan kaupunki epäilee, että juuri rakenteessa piilee heidän vaaranpaikkansa; Kaupungin keskusta on mäen päällä ja hyvin suositut satama-alue, Hiekkalinna ja Myllysaaren perhepuisto uimarantoineen sijaitsevat mäen alla. Jyrkät mäet saattavat aiheuttaa ongelmia.

Turkoosi sähköpotkulauta kyljellään nurmikolla.
Kaupungit pelkäävät, että lautoja jätetään lojumaan sinne tänne. Tämä lauta kellahti nurmelle Tampereella.Antti Eintola / Yle

Turvallisuudesta oltiin huolissaan myös esimerkiksi Seinäjoella, Vaasassa ja Kuopiossa. Käytännön haasteiden arveltiin olevan samanlaisia kuin Helsingissäkin: kaatumisia ja kaduille lojumaan jätettyjä lautoja.

– Joensuussa keskustellaan kovasti jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja autojen välisestä keskinäisestä suhteesta. Jos siihen tuodaan vielä sähköpotkulauta uutena kulkumuotona, kyllä siinä sitten omia turvallisuushaasteita tulee, arvioi kaupungininsinööri Ari Varonen.

Rovaniemellä on seurattu odottavaisin mielin julkisuudessa käytyä keskustelua potkulautojen turvallisuudesta.

– Ei ole tullut vielä yhteydenottoja yrityksistä. Eiköhän ne jossain vaiheessa levittäydy tänne matkailukaupunkiinkin, kertoo kaupungininsinööri Olli Peuraniemi.

Kaupunkipyörät ennen lautoja

Liki kaikki vastanneet kaupungit toivat esille juuri alkaneet kaupunkipyöräkokeilunsa. Pyöriä on otettu tänä kesänä käyttöön esimerkiksi Joensuussa ja Lappeenrannassa.

– Yhteiskäyttöpyöräkokeilu aloitettiin niin, että yritys lähestyi kaupunkia. Haluamme ensin nähdä siitä kokemuksia. Katsotaan sitten ehkä sen jälkeen, että miten sähköpotkulauta mahtuu tänne sekaan, Varonen kertoo.

Yu Guo Easybikelta ja Ari Varonen Joensuun kaupungilta.
Joensuun kaupungininsinööri Ari Varonen kokeili kaupunkipyörää Easybikea edustavan Yu Guon kanssa.Pauliina Tolvanen/ Yle

Oulussa aiotaan keskittyä kaupunkipyöräjärjestelmän kehittämiseen, eikä sähköpotkulautoja ole sen vuoksi ehditty juuri miettiä. Pyörät aiotaan ottaa käyttöön elokuussa. Jyväskylässä on tavoitteena ottaa pyörät käyttöön kesällä 2020.

Kuopiossa keväällä käyttöön otetut pyörät ovat olleet kaupungille myönteinen kokemus ja sen vuoksi myös sähköpotkulaudat arvioidaan keskustan alueelle sopiviksi.

Vuokrattavat sähköpotkulaudat voivat tulla kaupunkiliikenteeseen myös muuta kautta kuin kadulta. Esimerkiksi hotelliketju Joensuussa, Kuopiossa ja Kajaanissa otti vuokrattavat sähköpotkulaudat käyttöön muutama viikko sitten.

Mitä mieltä olet sähköpotkulautojen tulemisesta uusiin kaupunkeihin? Voit keskustella aiheesta klo 22.00 saakka.

Juttua täydennetty 30.7.2019 klo 10.37 Lime-yrityksen kommenteilla.

Sähköpotkulautoja Scandic Joensuun aulassa.
Rentskoot tarjoaa sähköpotkulautojen vuokrausta hotelleille. Nämä laudat kuvattiin Joensuussa.Angela Nurmi / Yle

Lue myös:

Mahtuvatko sähköpotkulaudat kaduille? Kyllä, mutta silloin kannattaisi hidastaa autojen nopeusrajoituksia 30 kilometriin tunnissa

Sähköstä vauhtia ja hupia pyöräbaanalle - Hurjimmilla peleillä ei asiaa liikenteeseen