1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Markkinointi kasvokkain (Feissaus)

Feissareiden ruuhka Jyväskylän kävelykadulla jatkuu – kauppakeskusten valituskirje ei vaikuttanut

Kävelykadulla liikkuu paljon muun muassa järjestöjen varainhankkijoita ja energiayhtiöiden myyjiä.

Markkinointi kasvokkain (Feissaus)
Feissaajan kantaa kansiotaan kävelykadulla
Feissarien määrä Jyväskylän keskustassa on herättänyt närää.Simo Pitkänen / Yle

Kävelykadun kauppakeskukset ja Jyväskylän elävä kaupunkikeskusta (Jekku) ry:n lähettivät heinäkuun alussa yhteisen kirjeen keskustassa feissaaville yrityksille ja järjestöille ja toivoivat yhteistyötä kävelykadun viihtyisyyden edistämiseksi.

Sekä kauppakeskuksille että Jekku ry:lle on tullut paljon viestejä siitä, että keskustassa on liikaa feissareita.

– Kyllähän tämä asia on herättänyt keskustelua jo pidemmän aikaa. Sellaista palautetta tulee aika paljon, että kadulla ei ole mukava kulkea, kun joku koko ajan pysäyttää. Meiltä on kysytty, emmekö me voi tehdä asialle mitään, sanoo Sokkarin kauppakeskusjohtaja Outi Terho.

Järjestöillä yhteiset pelisäännöt

Kävelykadulla feissaa muun muassa hyväntekeväisyysjärjestöjen varainhankkijoita.

Yksi kirjeen saaneista järjestöistä on Greenpeace. Feissauskoordinaattori Mirjam Koch kertoo, ettei kirje ole aiheuttanut varsinaisia toimenpiteitä, sillä keskustassa feissaavilla järjestöillä on ollut kesän alusta saakka yhteiset pelisäännöt, joita on noudatettu.

– Olemme sopineet järjestöjen kanssa yhdessä, kuinka paljon sinne on hyvä sijoittaa feissareita, Koch kertoo.

Jokaisella järjestöllä on yhteisten sääntöjen mukaan keskustan alueella kaksi feissaria samaan aikaan liikenteessä. Kochia ihmetyttää, miksi hyväntekeväisyysjärjestöjen toiminta koetaan häiritseväksi.

– Meillähän on täysi oikeus feissata täällä. Tämä on meidän työpaikka, ja tätä kautta me kerätään hyväntekeväisyyteen varoja ja tukijoita meidän toimintaan, Koch sanoo.

Myyjien määrää ei haluta kertoa

Kauppakeskusten ja Jekku ry:n kirjeen sai myös Kotimaan energia. Yritys ei ole käynyt keskustelua muiden Jyväskylän keskustassa feissaavien tahojen kanssa.

– Myyjiemme määrä Jyväskylän keskustassa vaihtelee, mutta emme kommentoi tarkkaa määrää emmekä sitä aluetta, jolla toimimme, sanoo liiketoimintajohtaja Tuomas Oksanen Kotimaan energialta.

Kirje on Oksasen mukaan käyty läpi organisaation kanssa samaan tapaan, kuin kaikki muukin palaute. Face to face -myyjille on kirkastettu jo aiemmin annettuja ohjeita, mutta konkreettisia muutoksia feissaamiseen kirje ei ole aiheuttanut.

– Omien myyjiemme osalta varmistamme, että heitä on sopiva määrä niin, että yhtälö toimii niin meidän, asiakkaiden ja toimintaympäristön osalta.

"Olen yrittänyt keksiä tapoja vältellä heitä"

Sokkarin kauppakeskusjohtaja Outi Terho ei ole havainnut muutoksia feissarien määrässä tai toimintatavoissa kirjeen lähettämisen jälkeen.

– Asiakkailtakaan ei ole tullut sellaista viestiä meille päin.

Kysyimme muutamilta kävelykadulla kulkevilta kaupunkilaisilta, mitä ajatuksia feissarit heissä herättävät. Jokainen vastaaja toivoi feissareiden määrän vähentyvän ja kertoi jatkuvan pysäyttelyn häiritsevän.

– Määrää voisi vähentää, ja tämä kaupallinen toiminta voisi kokonaan poistua näiltä kaduilta minun mielestäni. Olen yrittänyt keksiä erilaisia tapoja vältellä heitä, kommentoi jyväskyläläinen Jukka Maalappi.

Ensimmäisenä kauppakeskusten ja Jekku ry:n lähettämästä kirjeestä uutisoi Suur-Jyväskylän Lehti (siirryt toiseen palveluun).

Lue seuraavaksi