Venäläiselle RT-kanavalle määrättiin Britanniassa 225 000 euron sakot yksipuolisesta uutisoinnista

Mediavalvoja Ofcomin mukaan RT antoi yksipuolisen kuvan muun muassa Salisburyssa tapahtuneesta salamurhan yrityksestä.

Venäjä
Poliisi seisoo Skripalien asunnon edessä vartiossa Salisburyssä.
Poliisi tutki Sergei Skripalin kotitaloa sen jälkeen, kun hänet oli löydetty myrkytettynä Salisburyssä. Ilya Dmitryachev / AOP

Britanniassa tv- ja radiokanavia valvova viestintäviranomainen Ofcom on määrännyt Venäjän valtiolliselle RT-kanavalle 200 000 punnan eli noin 223 000 euron sakot kanavia koskevien sääntöjen rikkomisesta.

Ofcomin mukaan RT rikkoi puolueettomuussääntöjä seitsemässä uutis- ja ajankohtaisohjelmassaan 17.3.2018–26.4.2018 välisenä aikana. Raportit koskivat muun muassa Salisburyn myrkkyiskua ja Syyrian Douman kaasuiskua.

RT on kiistänyt syytökset ja kutsunut niitä hämmästyttäviksi. Kanava hakee tutkinnasta oikeudellista arviota Britanniassa.

Ofcomin tiedotteen mukaan (siirryt toiseen palveluun) sääntöjen rikkomukset olivat vakavia ja toistuvia. Niissä annettiin Ofcomin mukaan yksipuolinen käsitys Saliburyn ja Douman tapahtumista.

Entisen venäläisen kaksoisagentin Sergei Skripalin ja tämän tyttären Julian myrkyttäminen Britannian Salisburyssa kiristi maiden välisiä jännitteitä.

Ofcom linjasi jo joulukuussa RT:n syyllistyneen yksipuolisuuteen, mutta sakot määrättiin vasta perjantaina.

Sakot määrättiin RT:n taustaorganisaatiolle TV-Novostille. Sakkojen lisäksi Ofcom vaatii, että RT esittää lähetyksissään tiivistelmän sen löydöksistä.

Aiemmin Russia Today -nimellä tunnettu uutiskanava on Venäjän hallituksen rahoittama kansainvälinen media.

RT-kanava lähettää englanninkielistä ohjelmaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa ja arabiankielistä ohjelmaa Lähi-idässä.

Lue lisää aiheesta:

Britannian ja Venäjän viestintäviranomaiset sanasodassa