Liikenneturvallisuus pohjoisessa paranee: odotettujen ohituskaistojen työt aloitetaan Kemin ja Oulun välisellä Nelostiellä

Urakka sisältää ohituskaistajaksojen, rinnakkaisteiden, alikulkusiltojen ja vesistösiltojen rakentamista.

Valtatie 4
Nelostie ohituskaista Simo.
Kemin ja Oulun välisellä osuudella Nelostiellä on runsaasti raskasta liikennettä.Iines Jakovlev / Yle

Valtatie 4:n parannustyöt alkavat elokuussa Simossa muun muassa ohituskaistojen rakentamisella. Vt 4 on yksi Suomen valtaväylistä ja sen parantaminen Oulun ja Kemin välillä sisältää työkohteita Kempeleessä, Oulussa, Iissä ja Simossa.

Hankkeen kustannusarvio on 170 miljoonaa euroa, josta kuntien osuus on noin 30 miljoonaa euroa. Hankealue on 122 kilometriä.

Urakka on edennyt hyvin kesän aikana, ja nyt syksyllä työt alkavat myös Simon kohdalla.

Väylä on tehnyt Viantienjoen ja Maksniemen välisen tieosuuden parantamisesta urakkasopimuksen GRK Infra Oy:n kanssa ja työt alkavat elokuun alussa. Työt valmistuvat syksyllä 2020. Urakkahinta on noin 22 miljoonaa euroa.

Urakka sisältää ohituskaistajaksojen, rinnakkaisteiden, alikulkusiltojen ja vesistösiltojen rakentamista. Työt käynnistyvät elokuun puolivälissä puuston poistolla ja kiertoteiden rakentamisella. Rakennustyöt jatkuvat läpi ensi talven.

Väylän projektipäällikkö Keijo Heikkilä toteaa, että ohituskaistat parantavat liikenneturvallisuutta merkittävästi tieosuudella, jossa on paljon raskasta liikennettä. Kemiin suunnitellut teollisuusinvestoinnit todennäköisesti lisäävät raskasta liikennettä entisestään.

– Liikenteen sujuvuus paranee ja ohitukset ovat lisäkaistojen myötä turvallisempia. Myös paikallisen liikenteen turvallisuus paranee, kun se siirtyy kulkemaan alikulkusiltojen kautta valtatien alitse, Heikkilä kertoo.

Yhteysväli Oulu–Kemi on osa Suomen ja Ruotsin rannikkoseutujen satamakaupunkeja yhdistävää Perämerenkaarta ja tärkeä elinkeinoelämän, matkailun ja kaivoskuljetusten reitti.

Lue myös:

Simossa kaksi miestä kuoli kolarissa aamulla – Nelostien liikenne katkesi koko päiväksi

Rekkakuski näkee riskiohituksia Kemi-Oulu -välillä päivittäin: "Monenko pitää kuolla?"