Uudet hampurilaisravintolat pyristelevät eroon pikaruokamaineesta: "Burgerista halutaan elämyksiä"

Niin sanottu premium burger -buumi rantautui Suomeen muutama vuosi sitten. Markkinoille pyrkii jo useampi laadukkaampiin hampurilaisiin erikoistunut ketju.

hampurilaiset
Team member Emma Gäddnäs Vaasan Friends and Brgrs -ravintolassa.
Emma Gäddnäs valmisti aterioita Vaasan Friends and Brgrs -ravintolassa.Mirva Ekman / Yle

Uudet premium-hampurilaisravintolat pyristelevät eroon pika- ja roskaruokamaineesta. Maailmalla jo pidemmän aikaa puhaltanut burgerbuumi rantautui Suomeen vasta muutama vuosi sitten.

Pelkästään hampurilaisiin keskittyviä ravintoloita löytyy pohjalaiskunnista jo useampia. Markkinoihin ja asiakkaiden riittävyyteen uskotaan vahvasti.

– Perusajatus on meillä se, että raaka-aineet ovat mahdollisimman lähellä tai itse tuotettuja. Liha jauhetaan myös itse täällä ja sämpylät leivotaan paikan päällä joka aamu, kertoo Vaasan Friends and Brgrs -ravintolan toinen apulaisravintolapäällikkö Milja Kainu.

Hampurilaissämpylät leivotaan Friends and Brgrs -ravintolassa itse joka aamu.
Hampurilaissämpylät leivotaan Friends and Brgrs -ravintolassa itse joka aamu.Mirva Ekman / Yle

Pietarsaaresta ponnistanut ravintolaketju on levittäytynyt jo ympäri Suomea. Kokkolassa ketjulla on ruokarekka ja uusi ravintola avataan Seinäjoen Ideaparkiin syksyllä. Yksi ravintola sijaitsee Hampurissa Saksassa.

Kokkolasta, Seinäjoelta ja Vaasasta löytyy myös muita yksittäisiä burgereihin erikoistuneita ravintoloita.

"Meillä ei ole saavutettu Suomessa vielä mitään"

Uusi tulokas Vaasan ravintolamaailmaan on syksyllä avattava Social Burgerjoint. Kotipizza Groupin ostama ravintolaketju laajentaa koko ajan ja levittäytyy hiljalleen Helsingistä muualle Suomeen.

Social Burgerjointin luova johtaja ja perustaja Mika Tuomonen on luottavainen käsityöläisburgereiden suosioon ja markkinoiden kasvuun.

Hampurilaisaterioita aletaan valmistaa vasta sitten, kun asiakas on tehnyt tilauksensa.
Hampurilaisaterioita aletaan valmistaa vasta sitten, kun asiakas on tehnyt tilauksensa. Mirva Ekman / Yle

– Me itse aloittelimme katuruuan puolella kuutisen vuotta sitten. Siitä jo melko pian ensimmäiset sanoivat, että oliko se burgerivallankumous tässä. Amerikassa esimerkiksi tämä buumi on vain kasvanut ja kasvanut, eli meillä ei ole saavutettu Suomessa vielä mitään, painottaa Tuomonen.

Suomalaiset syövät ylipäänsä enemmän ulkona (siirryt toiseen palveluun) ja ravintolakäynnit ovat lisääntyneet jo muutaman vuoden ajan.

– Tuo trendi on myös selkeästi maailmalta ja nyt se on rantautunut tännekin, Tuomonen sanoo.

Friends and Brgrs -ravintolan apulaisravintolapäällikkö Milja Kainu uskoo, että kasvis- ja lihankorvikevaihtoehdot lisääntyvät vielä, kun ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota esimerkiksi ympäristöystävällisyyteen.

Friends and Brgrs -ravintoloita on tällä hetkellä Suomessa jo 8. Ketju laajentaa seuraavaksi kolmella ravintolalla.
Friends and Brgrs -ketju avaa syksyllä kolme uutta ravintolaa, joista yksi tulee Seinäjoen Ideaparkiin.Mirva Ekman / Yle

– Myös varmasti se kehittyy, että ihmiset vaativat laadukasta burgeria. Ei siis kelpaisi enää ihan vain se perus mitä on totuttu syömään, vaan burgerista halutaan elämyksiä, Kainu pohtii.

Juttua korjattu 2.8. klo 13.59: Friends and Brgrs -ketjulla ei ole enää ravintolaa Tanskassa, kuten jutussa aiemmin kirjoitettiin.

Lue lisää:

Hampurilaiset, pitsat ja noutoruoka ovat suomalaisten mieleen – Pikaruoan myynti kasvoi Suomessa nopeimmin

Mitä yhteistä on kalakukolla ja premium burgerilla? Suomen pikaruokakulttuuri on kypsynyt vuosikymmeniä