Oletko aina ihmetellyt, miksi autojen nopeusmittarit näyttävät nopeuden lähes aina väärin? "Sitä virhettä ei pystytä huollossa korjaamaan"

Lisääntyneiden liikennekameroiden ja liikenteen sujuvuuden vuoksi autoilijoiden tulisi tietää todellinen ajonopeus, eikä luottaa sokeasti nopeusmittariin.

nopeusrajoitukset
Auton nopeusmittari
GPS-nopeusmittari näyttää ajonopeudeksi 114 km/h. Skoda Octavian nopeusmittarin mukaan vauhtia olisi 120 km/h.Rosa Huuska / Yle

Takavuosina autojen nopeusmittareihin ei ollut juuri luottamista. Ne saattoivat näyttää sitä sun tätä, mutta eivät auton todellista vauhtia.

– Ennen autot saattoivat näyttää nopeuden hyvinkin suuntaa antavasti, sanoo muun muassa Audien ja Volkswageneiden maahantuojan, K-Auton teknisten palveluiden päällikkö Jukka Tirkkonen.

Mutta eivät asiat tänä päivänäkään täysin kunnossa ole. Autojen nopeusmittarit näyttävät edelleen lähes aina väärää nopeutta.

– Nopeusmittareihin on varmuuden vuoksi tehty rakenteellinen mittarivirhe. Nopeusmittari ei saa lain mukaan missään tapauksessa näyttää liian vähän, sanoo Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen.

EU hyväksyy ison mittarivirheen

Mittarivirhe on tehty turvallisuuden vuoksi, ja se on kaikissa automerkeissä.

– On haluttu varmistaa ettei käy niin, että kuvittelet ajavasi satasta, mutta ajatkin todellisuudessa kovempaa, Tirkkonen sanoo.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti sanoo, että EU:n alueella autojen nopeusmittarit tarkastetaan tyyppihyväksynnässä yleensä jossain isossa eurooppalaisessa autoteollisuusmaassa. Sen jälkeen se on voimassa koko EU:n alueella.

Autojen nopeusmittareille on asetettu vaatimukset siitä, millainen mittarivirhe saa olla. Vaatimukset saattavat poiketa eri puolilla maailmaa. Euroopassa on kymmenen prosentin sääntö.

– Mittari ei saa näyttää liian pientä nopeutta, ja se saa näyttää enintään kymmenen prosenttia liikaa, Lahti selittää.

Auton nopeusmittari
Auton nopeusmittarin mittarivirhe on progressiivinen. Mitä suurempi nopeus on, sitä isompi mittarivirhekin on. Rosa Huuska / Yle

Esimerkiksi auton todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, mittari voi näyttää mitä tahansa lukemaa 100 – 110 km/h välillä ja kaikki on EU-lainsäädännön mukaan kunnossa.

– Eurooppalainen vaatimus on aika löysä, jenkkimarkkinoilla vaaditaan vähän tarkempaa eli mittarivirhe ei saa olla näin iso, Lahti sanoo.

Autoilijat hyväksyvät mittarivirheen

Pekka Karvinen sanoo, että huollon yhteydessä asiakkaat hyvin harvoin pyytävät korjaamaan mittarivirheen. Jukka Tirkkosen korviin ei ole koskaan tullut kyselyjä mittarivirheen korjaamisesta.

Mittarivirheen korjauspyynnöt olisivatkin turhia.

– Mittarivirhe on se, mikä se on. Sitä virhettä ei pystytä huollossa korjaamaan, Toyotan Pekka Karvinen sanoo.

– Nopeusmittari näyttää nopeuden tiettyjen toleranssien sisällä, ja se ei ole säädettävissä, vahvistaa K-Auton Jukka Tirkkonen.

Rakenteellinen mittarivirhe sallii liikkumavaraa sen suhteen minkälaiset renkaat autossa ovat. Toisin sanoen auton nopeusmittari näyttää samassa vauhdissa eri nopeutta riippuen renkaista.

– Kun renkaat alkavat kulua, sillä on oma vaikutuksensa, samoin kesä- ja talvirenkailla, Tirkkonen selittää.

– Jos renkaan vierintäkehä kasvaa tai laskee, se vaikuttaa nopeusmittarin lukemaan, Karvinen sanoo.

Nopeusmittareiden mittarivirhe on progressiivinen. Mitä lujempi vauhti, sitä isompi mittarivirhe on.

Mittarivirhe vaihtelee myös automalleittain. Uusimmissa autoissa se on yleensä myös pienempi.

– Esimerkiksi tänä vuonna tulleessa RAV4:ssa virhe on 90 km/h nopeudessa enää 2-3 km/h, Pekka Karvinen sanoo.

Selvitä todellinen nopeus

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo, että kaikkien tiellä liikkujien tulisi tietää autonsa todellinen nopeus. Se ei riitä, että tuijottaa nopeusmittariin.

Entistä tärkeämpää nopeuden tietäminen on uusien liikennekameroiden ja tieliikennelain (siirryt toiseen palveluun) uudistuksen vuoksi. Varsinkin liikennekamerat aiheuttavat äkkijarrutuksia, kun autoilijat ovat epävarmoja todellisesta nopeudestaan.

– Suosittelen kaikkia tarkistamaan oman nopeusmittarin lukeman, Heiskanen sanoo.

Heiskasen mukaan osa autoilijoista ajaa tietämättään alhaisempaa nopeutta kuin luulevat, koska luottavat auton nopeusmittarin lukemaan.

– Kyllä siinä riskit ovat olemassa, jos nopeuserot kasvavat suureksi. Oman nopeuden tietäminen on hyödyksi monella tapaa, Heiskanen sanoo.

Heiskasen mukaan riskeinä ovat ennen kaikkea peräänajot ja ohittamiset. Hän suosittelee oman nopeusmittarin mittarivirheen selvittämistä esimerkiksi puhelimen GPS-nopeusmittarisovellusten (siirryt toiseen palveluun) tai maanteillä olevien nopeusmittaustaulujen avulla.

Autokouluissa luotetaan mittareihin

Autoliiton koulutuspäällikkö Rami Lamminen sanoo, että autokouluissa oppilaita opetetaan ajamaan nopeusmittarin mukaan – oli auton mittarivirhe mikä tahansa.

– Ei liikenneopettajat voi opettaa ajamaan ylinopeutta. Mittarin mukaan mennään.

Rami Lamminen on pannut merkille, että mittarivirhe on pienenemään päin.

– Tämän ongelman näen ennen kaikkea vanhempien autojen kohdalla, ja meillähän on runsaasti vanhaa autokantaa liikenteessä.

Auton nopeusmittari
Alhaisemmilla nopeuksilla ajettaessa mittarivirhe saattaa uusissa autoissa olla todella olematon.Rosa Huuska / Yle

Lamminen sanoo, että mittarivirhetta käsitellään opetuksen yhteydessä.

– Opetuksessa käydään läpi, että on hyvä tarkistaa auton todellinen nopeus.

Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti sanoo, että kun kaikki ajavat vähän eri nopeudella, liikenne ei ole sujuvaa.

Hän ei kuitenkaan pidä mittarivirheiden aiheuttamaa eri nopeuksilla ajamista kovin suurena ongelmana Suomessa.

– Alinopeudella ajaminen ei ole niin merkittävä ongelma, että siihen pitäisi ruveta puuttumaan.

Uusi liikennemerkki vähimmäisnopeudelle

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1. kesäkuuta 2020. Poliisihallitus ei ole vielä ottanut kantaa siihen tiukkeneeko sakottaminen uudistuksen myötä.

Laissa on myös ensi kertaa Suomessa kielletty alinopeudella ajaminen. Laki sallii liikennemerkin käyttämisen vähimmäisnopeudelle, jota ei saa alittaa.

– Aika näyttää miten kyseistä merkkiä tullaan Suomessa käyttämään, Otto Lahti sanoo.

Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti arvelee, että liikennemerkkiä käytettäneen lähinnä teillä, jossa on käytössä useita kaistoja.

Autoilijoiden tulee siis entistä paremmin tietää oma nopeutensa. Jukka Tirkkosen mielestä tästä ei kuitenkaan ole syntymässä ongelmia.

– Ei autojen nopeusmittarit niin paljoa heitä, että sakottamisen kanssa tulisi ongelmia.

Toyota Auto Finlandin tiedostuspäällikkö Pekka Karvinen sanoo, että kuljettajan vastuulla on tietää oma nopeutensa.

– Kun tiedät millainen on oman autosi mittarivirhe on, ei omaa ajamista tarvitse muuttaa. Kunhan tiedät koko ajan mitä nopeutta ajat.

Juttua korjattu 6.8. kello 9.45. Tapio Heiskanen ei puhunut alinopeudesta vaan luultua alhaisemmasta nopeudesta.

Lue lisää:

Sakot 1 km/h ylinopeudesta? Poliisijohtaja ei usko tiukennukseen: "Kansalaisten oikeustaju voisi olla kovilla"

Analyysi: Uudet peltipoliisit eivät ota kuvia autoilijoiden turvavyöttömyydestä, kännykän käytöstä tai renkaiden kunnosta

Suomen toiseksi lyhyin valtatie saa 12 uutta superkameraa – ammattiautoilija: "Niistä puolet on liikaa"