Erikoinen turistibussi hämmästytti itärajalla – tuolit ja sängyt 26 ihmiselle

Saksalaiset leirintäaluelinja-autot tekevät laivaristeilyjen kaltaisia matkoja eri puolilla maailmaa.

matkailu
Linja-auto
Bussissa on nukkumapaikka 26 matkustajalle.Petri Kivimäki / Yle

Lappeenrannan historiallisen Linnoituksen aukiolla ihmiset hieraisevat silmiään. Punainen kulkuneuvo näyttää aivan linja-autolta, mutta jotain omituista siinä on. Bussin kyljessä lukee isolla Das rollende Hotel eli pyörillä liikkuva hotelli.

Linja-auton etuosassa on normaalit isot ikkunat, mutta takaosassa kolmessa rivissä 26 pikkuruista ikkunaa.

– Ganz interessantes Bus. Hyvin mielenkiintoinen linja-auto, sanoo linja-autonkuljettaja Alfred Pötzl.

Pötzl kertoo, että se on eräänlainen leirintäaluelinja-auto.

Linja-auton pikkuikkunat
Pikkuruisesta ikkunasta voi katsoa valoisia öitä. Petri Kivimäki / Yle

Linja-auton etuosassa on istumapaikat 24 matkustajalle. Takaosassa on jokaiselle oma nukkumapaikka. Nukkumapaikkoja on itse asiassa 26, koska sellaiset tarvitaan myös kuljettajalle ja matkaoppaalle.

Tällaisilla linja-autoilla Alfred Pötzl on vuodesta 1977 lähtien matkustanut omien sanojensa mukaan kaikilla mantereilla Etelämannerta lukuunottamatta. Ajokilometrejä on 3 miljoonaa ja eri valtioita 120.

Linja-autoristeily

Tälläkin kertaa kyydissä on saksalaisia turisteja. He ovat kotoisin Etelä-Saksasta Baijerista.

Matkustajien matka alkoi, kun he lensivät ensin Saksasta lentokoneella Pietariin. Alfred Pötzl oli linja-autoineen heitä odottamassa.

14 päivää kestävä kiertoajelu lähti Pietarista kohti Laatokan pohjoispuolta Sortavalaan, Äänisen rannalle Petroskoihin, Vienanmeren rannalle Kem-nimiseen kaupunkiin ja sieltä Vartiuksen raja-aseman kautta Suomeen Kuhmoon.

Linja-autonkuljettaja Alfder Pötzl
Alfder Pötzl on ajanut tällaista bussia yli 3 miljoonaa kilometriä. Petri Kivimäki / Yle

Kuhmosta linja-autoristeily jatkui Nurmekseen, Joensuuhun, Heinävedelle Valamon luostariin, Savonlinnaan, Imatralle ja nyt Lappeenrantaan.

– Huomenna olemme jo Helsingissä ja matkustajat lentävät sieltä takaisin Saksaan, kertoo Alfred Pötzl.

Koko matkan ajan turistit ovat nähneet maailmaa autoilijan näkökulmasta ja viettäneet yöt samassa linja-autossa. Nukkumapaikat ovat pikkuruisissa hyteissä.

Kokkaa ja huoltaa

Matkalla on turistien mukana opas, mutta kuljettaja Alfred Pötzl on varsinainen monihuoltaja. Hänen vastuullaan on muun muassa kokkaaminen.

Kuskin puoleiselta sivulta avautuu iso luukku ja sieltä paljastuu keittiö.

– Siinä minä teen matkustajille aamiaisen ja illallisen, kertoo Alfred Pötzl.

Linja-auton sivussa oleva keittiö
Tässä pikkukeittiössä Alfred Pötzl kokkaa matkustajille aamiaisen ja iltapalan. Petri Kivimäki / Yle

Illan tullen Alfred Pötzl avaa linja-auton oikeassa laidassa takana olevan seinämän. Sen avaaminen on kuulemma sen verran aikaa vievää ja hankalaa, ettei hän sitä nyt näytä.

Pötzl kuitenkin kertoo, että seinämän avaaminen tekee sivustaan katoksen ja leventää sisällä olevia nukkumapaikkoja. Esiin tulevat myös rappuset, joita pitkin jokainen omaan petiinsä pääsee.

– WC:tä ja suihkua tässä ei ole. Siksi majoitumme aina hotellin edustalle tai leirintäalueelle, jossa voimme käydä vessassa ja suihkussa.

Linja-auton sivusta
Bussin takaosassa on isot luukut, jotka avaamalla saa katoksen ja portaat peteihin. Petri Kivimäki / Yle

Kuski vaihtuu – bussi ei

Kun linja-auto päätyy Helsinkiin, jatkavat matkustajat sieltä lentokoneella Saksaan. Linja-auto puolestaan jää Alfred Pötzlin hoiviin. Hän matkustaa sillä Tallinnaan. Siellä linja-autoon tulee uusi kuski, ja niin bussilla alkaa uusi 15 päivän kiertomatka uusine matkustajineen Baltian maissa.

Alfred Pötzl puolestaan lentää Etelä-Afrikkaan, jossa hän aloittaa uuden ryhmän kanssa kiertoajelun aivan toisenlaisessa ympäristössä Afrikassa.

Linja-auton istuimet
Matkustamossa on tilaa 24 matkustajalle. Edessä on vielä tuoli oppaalle ja kuskille. Petri Kivimäki / Yle

Linja-autoyhtiö, jonka palveluksessa Alfred Pötzl on, tekee vastaavanlaisia linja-autoristeilyjä eri puolilla maailmaa ja markkinoi niitä erityisesti saksalaisille turisteille. Tällainen parin viikon Suomen ja Venäjän linja-autoristeily maksaa hieman vajaa 2 000 euroa.

Suomeen Alfred Pötzl kertoo tulevansa aina mielellään. Hän on ollut täällä useita kertoja. Ensimmäisen kerran jo vuonna 1977.

– Täällä on niin mukavia ihmisiä ja erityisen kauniita maisemia. Järviä on niin paljon, kertoo Pötzl.

Linja-auton nukkumapaikat ovat pienet, samoin ikkunat. Luulisi siellä olevan rauhatonta nukkua. Alfred Pötzl kuitenkin vakuuttaa, että rauhallista on.

– Tosin jos sattuu äänekäs kuorsaaja, niin sitten ei, naurahtaa Alfred Pötzl ja istahtaa takaisin tuolilleen odottamaan parhaillaan Saimaa-risteilyllä olevia matkustajiaan.

Linja-auto ajaa Linnoituksen tietä pitkin
Das rollende Hotel vie turisteja jälleen uuteen kohteeseen. Petri Kivimäki / Yle