Vähennetyt ajotuntimäärät heikentäneet autokoulun oppilaiden osaamista

Heinäkuussa 2018 voimaan astuneessa ajokorttilain uudistuksessa ajo- ja teoriatunteja vähennettiin lähes puolella.

ajo-opetus
Nuori ajaa ajosimulaattorilla.
Nykypäivän autokoulussa suuri osa ajotunneista saatetaan viettää ajosimulaattorissa.Timo Nykyri / Yle

Vähennetyt ajotunnit näkyvät kiireenä autokoulujen ajo-opetuksessa. Heinäkuussa 2018 voimaan astuneessa uudessa ajokorttilaissa esimerkiksi henkilöauton- eli B-ajokortin opetuksesta vähennettiin oppitunteja.

Nykyisen lain mukaan ajotunteja on ensimmäistä ajokorttiaan ajavalla neljätoista. Aiemmin tunteja oli seitsemäntoista. Myös teoriatuntien määrää vähennettiin aiemmasta kahdestakymmenestä nykyiseen kahdeksaan. Liikenneopettaja Mika Kasanko kertoo, että tämä on väistämättä heijastunut myös ajo-opetukseen.

Lisäksi osa oppilaista ajaa jopa puolet ajotunneista simulaattorissa, eikä liikenteessä olla siten yhtä paljon kuin ennen.

– Kaikki asiat ehditään kyllä opettamaan ja käymään läpi. Opitun kertaamiseen ei kuitenkaan jää aikaa, kun tunnit on vähennetty minimiin.

– Yksi hyvä esimerkki on taskuparkkiin ajaminen. Kyllä se ehditään näyttämään, mutta eri asia on sitten, ehtiikö asian omaksumaan.

Kasangon mukaan ajotuntien vähentäminen heijastuu myös tuoreiden kuljettajien osaamiseen.

– Onhan se selvää, että kymmenen ajotunnin jälkeen osaaminen ei voi olla yhtä hyvällä tasolla kuin entisinä aikoina. Tämä näkyy esimerkiksi inssiajoissa, jossa reputtaneita on aiempaa enemmän.

Traficomin tilastojen (siirryt toiseen palveluun) mukaan esimerkiksi Kanta-Hämeessä ajokokeen reputtaneita on ollut tänä vuonna noin kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Kanta-Hämeessä B-ajokortin inssin on reputtanut tänä vuonna keskimäärin noin kolmannes ajokokeeseen osallistuneista.

Päijät-Hämeessä reputtaneita on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Päijät-Hämeen seudulla 42 prosenttia ajokokelaista reputti inssin ensimmäisellä yrityksellä.

Mopo- tai kevytmoottoripyöräkortista etua

Aiemmasta ajoluvasta voi olla etua, kun siirrytään ajamaan esimerkiksi B-ajokorttia. Mopo- tai kevytmoottoripyöräkortin hankkineilla saattaa olla paremmat edellytykset siirtyä liikenteeseen autolla.

– Kyllä heidän kanssaan on helpompi siirtyä liikenteeseen, kun liikennesäännöt ja liikenteessä käyttäytyminen ovat jo entuudestaan tuttuja. On huomattavasti helpompaa lähteä ajamaan autolla, kun tämä jännityselementti puuttuu, kertoo Kasanko.

Kasangon mielestä mopo- tai kevytmoottoripyöräkortin ajaminen onkin tässä mielessä järkevää. Ajokorttilakiuudistuksessa tosin leikattiin myös mopokortin opetusvaatimuksista.

– Enää ei tarvitse käydä ajotunteja, vaan pelkät teoriatunnit ja käsittelykoe riittävät.