"Näillä pyörillä on sielu"

350 itäpyöräharrastajaa kokoontui Riihimäellä. Jyväskyläläinen Kimmo Hämäläinen on riisunut chopper-henkisestä pyörästään kaiken ylimääräisen.

Venäläinen Ural, ukrainalainen Dnepr ja kiinalainen Chang Jiang perustuvat samaan saksalaiseen BMW:n R71 moottoripyörään, joka suunniteltiin jo ennen toista maailmansotaa.

Harrastajat muokkavat näitä itäpyöriä mieleisekseen. Liuhasen veljesten rottapyörissä on noin 200 kg ylimääräistä rautaa.

Muovia on vain yhdessä lampunkannassa, ja yksi johto on kiinni rungossa nippusiteellä.

Heikki Liuhanen

Rottapyöriin on otettu moottori venäisestä Jalta-merkkisestä autosta. Heikki Liuhanen on rakentanut pyöräänsä kymmenisen vuotta.

Pertti Liuhasen pyörä on palkittu moottoripyörämessuilla.

Pyörissä näkyy rakentamisen ilo.

Jukka Karénin Dnepr on 1970-luvulta. Siihen on vaihdettu nykyaikaisempi moottori. Karénille ei tulisi mieleenkään ajaa enää modernilla länsipyörällä.

Karén on ajanut pyörällään kolmessa vuodessa yli 20 maata läpi.

Carlo ja Lisa Ebneter saapuivat kokoontumiseen uudenkarhealla vuoden 2016-mallisella Uralilla. Matka Sveitsistä Riihimäelle kesti kymmenen päivää.

Matti Isakssonin Dnepr K750 vuodelta 1968 on täysin alkuperäinen museokatsastettu pyörä. Hän osti pyörän Virosta vuonna 1999.

Pyörällä oli ajettu yli kivien ja kantojen.

Matti Isaksson

Ural Roikka yhdistyksellä on jäseniä yli neljäsataa. Riihimäkeläinen Pentti Halttu on yhdistyksen varapuheenjohtaja. Hänen pyöränsä runko on Dnepristä ja tekniikka ja etupää uudemmasta Ural Wolfista.

Voi lähes ajatella, että kaikilla näillä pyörillä on sielu

Pentti Halttu

Tekijät

Teksti

Petri Lassheikki

Kuvat

Ville Välimäki

Julkaistu 6.8.