Robottikaloja, ydinsodan jälkeistä maailmaa ja nopeatempoisia mobiilipelejä: Counter-Strike jyrää, mutta Assemblyssa oli esillä myös kiinnostavia kotimaisia pelejä

Peli- ja tietokonetapahtuma Assembly keräsi tänä viikonloppuna tuhansia pelaajia Helsingin Messukeskukseen. Assemblyn suurpanostus tänä vuonna oli StarCraft II-turnaus, jossa oli mukana useita eteläkorealaisia pelaajia. Kotimaiset pelisuunnittelijat taas olivat kehittäneet Assemblyn Game Development -kilpailuun mielenkiintoisia uusia pelejä, niin teemoiltaan kuin pelimekaniikoiltaankin.

Assembly (tapahtuma)
Hope Adrift, Assembly, Jari Räisänen
Jari Räisänen pelaamassa Hope Adrift -peliä. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly
Robottisodan seuraamista. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly, tietokone
Pelaamista Assemblyssa. Jussi Mankkinen / Yle
Pekka Aakko, Assembly
Assemblyn pääjärjestäjä Pekka Aakko sanoo, että kotimaisessa pelikulttuurissa mennään nyt perinteisillä linjoilla: – CS eli Counter-Strike on ykköspeli sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Sitten on tullut sellaisia ilmiöitä kuten Fortnite, joka on ollut vähän laskussakin, mutta toisaalta tavoittanut nuorempia pelaajia. Pelikulttuurissa on mielenkiintoista se, että ilmiöitä voi syntyä todella nopeasti ja vuoden aikana saattaa tapahtua isojakin muutoksia. Kolikon toinen puoli taas on se, että pelin suosio saattaa tipahtaa yhtä nopeasti. Esimerkiksi League of Legends -moninpeli on tällä hetkellä Suomessa taas nousussa. Tässä kului jonkin verran aikaa, ettei sillä oikein ollut pelaajia. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly
Assemblyn tietokonemerta. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 1992 lähtien. Demoskene on edelleen tärkeä osa Assemblya. Jussi Mankkinen / Yle
Lassi Hakkarainen, Severi Lybeck, Assembly
Lassi Hakkaraisen ja Severi Lybeckin Nettiä Etsimässä -räiskintäpelistä löytyy tuttu Telia-mainoksen meemi. Nettiä Etsimässä osallistui tänä vuonna myös Assemblyn Game Development -kilpailuun: – Tiesimme, että jos haluaa saada yhtään pisteitä, se tapahtuu meemien kautta. Ei perusjonnea tekniikat kiinnosta, vaan sisältö. Käytimme tässä myös ensimmäistä kertaa ilmaista Unity 3D -ohjelmointisoftaa, jossa itse koodi koodataan C sharp -ohjelmointikielellä, Lybeck kertoo. – Tämä oli ihan käyttäjäystävällinen koodisofta, mutta siinä oli jonkin verran bugeja. Se on ikävää, mutta niitä varmaan korjaillaan tulevaisuudessa, Hakkarainen jatkaa. Jussi Mankkinen / Yle
Nettiä etsimässä, Assembly
Nettiä Etsimässä -pelin pelaamista. Pelin idea perustuu siihen, että pelaaja haluaa itselleen paremman nettiyhteyden ja joutuu raivaamaan tieltään muut mahdolliset netinkäyttäjät. Jussi Mankkinen / Yle
Kemboi, Assembly
Kemboi striiminurkkauksessa lauantaina. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly
Striimaajia ja yleisöä. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly
Assemblyn striimausnurkan valaistusta. Jussi Mankkinen / Yle
Mikko Peltola, Anssi Remes, Dashbot Ninja, Assembly
Mikko Peltola ja Anssi Remes Trio Queue -tiimistä ovat olleet tekemässä Dashbot Ninjaa, josta on olemassa sekä PC- että mobiiliversiot. Assemblyssa esillä oli mobiiliversio: – Dashbot Ninjan koukku on siinä, että sitä voi pelata pienen hetken kerrallaan. Odotit sitten junaa tai bussia, niin sinulla on aina kolme sekuntia ainaa pelin yhdelle kentälle. Se on meidän syöttimme tässä pelissä, Remes toteaa. – Nopeus tuntuu olevan oikea vaihtoehto mobiilimarkkinoilla, jossa pelaajasessiot eivät ole kovin pitkiä, Peltola jatkaa. Jussi Mankkinen / Yle
Dashbot Ninja, Assembly
Dashbot Ninja -peliä. – Usein kuulee sanottavan, että isommissa peleissä pysytään vanhoissa kaavoissa. Pienempien pelinkehittäjien peleistä sen sijaan löytyy usein kultahippuja ja kaikkea uutta, Trio Queuen Mikko Peltola toteaa. Jussi Mankkinen / Yle
Ilkka Jyrkinen, Hanging Man, Assembly
Ilkka Jyrkisen Hanging Man -pelissä näpytellään köyden kiinnityspaikkaa ja heivataan henkilö maaliin. – Halusin lähteä kokeilemaan mobiilipuolta. PC:lle tekemäni pelit eivät ole ihan lähteneet liikenteeseen, joten ajattelin tehdä tällaisen simppelin mobiilipelin, Jyrkinen kertoo. Hanging Man pääsi Game Development-kilpailussa toiselle sijalle. Jussi Mankkinen / Yle
Veera Nuorteva, Hope Adrift, Assembly
Tänäkin vuonna Game Development-kilpailussa oli mukana useita pelejä, joiden tekijöinä ovat olleet Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat. Hope Adrift -pelissä ollaan merihädässä ja mukana on myös uutta pelimekaniikkaa eli robottikalojen ammuskelua. – Alun perin tätä peliä on inspiroinut steampunk. Siitä lähdimme mystisempään, jopa jännittävään ja kauhistuttavaan teematiikkaan, jossa ollaan hätätilanteessa ja paniikki on saanut vallan, toteaa peliä suunnitellut Veera Nuorteva, joka on myös Kajak Gamesin tj. Jussi Mankkinen / Yle
Kim Kupiainen, Junkships, Assembly
Kim Kupiaisen tiimin Junkships-moninpelissä seikkaillaan postapokalyptisessä eli ydinsodan jälkeisessä maailmassa: – Pelin mekaniikat ovat aika hauskat. Jo nimi Junkships kertoo, ettei kyseisten alusten tarkoituksena ole lentää kovin hyvin ja että niitä on vaikea kontrolloida. Mutta toisaalta niillä saa ammuttua isoilla kanuunoilla ja ne ottavat hirveästi kickbackiä ja lentävät todella kauas. Jussi Mankkinen / Yle
Junkships, Assembly
Junkships-moninpelin pelaamista. Samat henkilöt kävivät pelaamassa Junshipsiä sekä perjantaina että lauantaina. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly, tietokone
Suuritehoinen, kustomoitu tietokoneen runko ROGin eli Republic of Gamersin tiloissa. Jussi Mankkinen / Yle
JoKiv, Assembly
Kemiläinen JoKiv oli monien muiden kanssa tekemässä livestriimauksia Assemblyssä. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly
Yksi Assemblyn lukuisista mielikuvituksellisista visuaalisista ratkaisuista. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly, Lee Sin Hyung
Eteläkorealainen ammattipelaaja Lee Sin Hyung. Assemblyssä järjestettiin tänä vuonna StarCraft II -turnaus ensimmäistä kertaa näin mittavassa laajuudessa. Jussi Mankkinen / Yle
Assembly
StarCraft II -turnauksen seuraamista. Jussi Mankkinen / Yle