Iso vene tuli takaa päälle Airistolla – moottoriveneen kuljettajaa epäillään kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta

Onnettomuustutkintakeskus on käynnistämässä tutkinnan Airiston veneturmasta. Tutkinta keskittyy veneessä olleiden ihmisten toimintaan.

vesiliikenneonnettomuudet
Moottorivene ja purjevene törmäsivät Airistolla 3. elokuuta.
Onnettomuusveneet hinattiin Nauvon merivartioasemalla Pärnäisiin.Roni Lehti / Lehtikuva

Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan tutkinta selvittää, miten veneitä on ajettu. Kummassakaan veneessä ei ollut ohjattavuuteen vaikuttavia konevikoja. Myöskään ohjausjärjestelmän viasta ei ole viitteitä. Nurmen mukaan näyttää, että onnettomuus on aiheutunut ihmisten toiminnasta.

– Siltä se nyt vahvasti vaikuttaa. On liian aikaista sanoa, että aluksia olisi ajettu holtittomasti, mutta on mielenkiintoista, että on tultu takaa päälle.

– Kuvista pystyy päättelemään, että on tultu takaa päälle, Veli-Pekka Nurmi toteaa.

Kaksi henkilöä kuoli ja neljä loukkaantui kahden veneen rajussa törmäyksessä Airistolla lauantaina. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnan arvioidaan kestävän ainakin puoli vuotta. Myös poliisi tutkii asiaa.

Poliisin mukaan 15-metrinen moottorivene törmäsi kahdeksanmetriseen moottoripurjehtijaan. Moottoripurjehtija on yhdistetty purje- ja moottorivene. Yhteentörmäyksen seurauksena moottoripurjehtijassa olleet, vuosina –73 ja –69 syntyneet turkulaiset veljekset menehtyivät.

Isomman moottoriveneen kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Epäiltyä on kuulusteltu. Moottoripurjehtija kulki tapahtumahetkellä moottorivoimalla.

Moottoriveneessä oli tapahtumahetkellä kaksi henkilöä ja moottoripurjehtijassa yhteensä neljä aikuista ja kaksi lasta. Kaikki osalliset olivat suomalaisia. Poliisin mukaan alkoholilla ei epäillä olleen osuutta asiaan.

Poliisi ei tässä vaiheessa kommentoi veneiden kulkusuuntia tai yhteentörmäyksen syytä.

Tutkintaryhmän johtaja: Muistuttaa vuoden takaista Nauvon onnettomuutta

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaryhmän johtoon nimettiin maanantaina vesiliikenneonnettomuuksien erikoistutkija Ilkka Kervinen.

Tutkinnassa kerätään aluksi kaikki saatavilla oleva tieto. Otkesilla on käytössään poliisin ja muiden viranomaisten esitutkintamateriaali.

– Tärkein tiedonhankintakeino on kuulla ihmisiä, jotka ovat olleet paikalla. Jututamme molempien veneiden miehistöt ja paikalla olleet viranomaiset, Kervinen toteaa.

Hänen mukaansa Airiston onnettomuus muistuttaa monilta osin viime kesänä sattunutta kahden veneen yhteentörmäystä Nauvon edustalla.

Kervisen arvion mukaan turmassa mukana olleita päästään kuulemaan tämän viikon aikana. Aluksi selvitetään tapahtumien kulku. Tutkintaa ei tehdä oikeudellisen vastuun selvittämiseksi, vaan Otkes selvittää onnettomuuteen johtaneet taustatekijät.

– Haluamme saada tietoja, jotka ehkäisisivät samanlaisia onnettomuuksia tapahtumasta tulevaisuudessa, Kervinen sanoo.

Ajokorttivaatimuksille ei tukea ministeriöstä

Airiston veneturma on nostattanut veneilijöiden mieliin kokemuksia muistakin veneilytilanteista, jotka ovat olleet uhkaavia. Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Laura Vilkkonen myöntääkin, että aika oli kypsä keskustelulle veneilijöiden tavoista ja taidoista.

– Sosiaalisessa mediassa esiintyy myös valitettavaa vastakkainasettelua moottori- ja purjeveneilijöiden välillä.

Viikonlopun veneonnettomuus on virittänyt uudelleen keskustelun myös veneajokortin tarpeellisuudesta. Ylijohtaja Vilkkonen ei koe vaatimuksia perusteltuina.

– Suurin osa kuolemaan johtaneista vesiliikenneonnettomuuksista Suomessa tapahtuu soutuveneellä, ilman veneilyliivejä ja humalassa. Niihin ei ajokortista olisi apua.

Vilkkosen mukaan ajokortista on maailmalla muutenkin hyvin vähän kokemuksia.

– Sen toimivuudesta turvallisuuden lisääjänä on lähestulkoon olemattomasti näyttöä. Enemmän on tarvetta valistustyölle: jokaisen veneilijän on ymmärrettävä omat velvoitteensa.

Vesiliikennelaki lähtee jo nyt siitä, että aluksen päällikkö ei saa koskaan laiminlyödä tähystystä.

– Meillä on taipumus ajatella, että laki pelastaisi kaikelta. Vastuu turvallisesta käyttäytymisestä liikenteessä on kuitenkin aina ihmisillä. Merellä liikkuessa on oltava yhtä huolellinen kuin tieliikenteessäkin. Harha syntyy, kun merellä on tilaa. Autoliikenteessä puhutaan senteistä ja merellä metreistä, mutta nopeakulkuisella veneellä yllättävät tilanteet tulevat yhtä nopeasti vastaan kuin tielläkin, toteaa Vilkkonen.

Jutun otsikkoa muokattu kello 12:53 ja kello 13.13. Aiemmat otsikot olivat: Toinen Airiston turmaveneistä tuli takaa päälle – Otkesin johtaja: "On liian aikaista sanoa, että aluksia olisi ajettu holtittomasti" ja Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja: Airiston turmaveneitä mahdollisesti ajettu holtittomasti – "Tultu takaa päälle"

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan kommentit lisätty kello 17.59.

Aiheesta aiemmin:

Airiston veneturma vaati toisen uhrin – kaksi kuoli ja useita loukkaantui veneiden törmäyksessä

Poliisi Airiston veneturmasta: Alkoholilla ei näyttäisi olevan osuutta asiaan, Onnettomuustutkintakeskus aloittaa tutkinnan

Länsi-Suomen merivartiosto Airiston onnettomuudesta: "Näin traagisia päiviä on harvoin, mutta silti aivan liikaa"