Suomalainen Dalia Stasevska sai pestin BBC:n orkesterista, kun nuoret naiset jyräävät kapellimestareina – "Päivääkään nuorempi en haluaisi olla"

Stasevska debytoi BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijana Proms-festivaalilla tiistaina.

kapellimestarit
kapellimestari Dalia Stasevska Helsingissä ke 31.7.2019
Sisäistynyt tulkinta on kapellimestarin työssä kaikki kaikessa, kun orkesteri on huippulaatua. BBC:n sinfoniaorkesteri pystyisi soittamaan myös ilman kapellimestaria, Stasevska muistuttaa.Laura Hyyti / Yle

Kapellimestarit ovat säännöllisesti kuin tulisilla hiilillä. Jännittävintä on silloin, kun keikka uuden ja kiinnostavan orkesterin edessä on ohi. Pelin henki on silloin selvä: jos kutsu käy takaisin, orkesterin muusikot ovat pitäneet johtajastaan. Jos mitään ei kuulu, kapu ei ole onnistunut tekemään vaikutusta tai yhteispeli ei ole jostain muusta syystä miellyttänyt työyhteisöä.

Suomalaiskapellimestari Dalia Stasevska, 34, sai näytönpaikan Britanniassa keväällä 2018. Hän johti yleisradioyhtiö BBC:n sinfoniaorkesteria studiokonsertissa, jossa äänitetään materiaalia radion tarpeisiin.

Stasevska sai pian huokaista helpotuksesta.

– Ilmeisen hyvin meni, koska he pyysivät minua heti takaisin. Se on aina sellainen, että huh, ihanaa. Toisen keikan jälkeen he ilmoittivat haluavansa minut päävierailijakseen, Stasevska kertoo kotinsa lähellä sijaitsevassa kahvilassa Helsingissä.

Päävierailijan titteli on luottamuslause orkesterilta kapellimestarille. Hänestä pidetään, ja luvassa on tietty määrä johdettavia konsertteja vuodessa.

Stasevskan mukaan hänellä ja BBC:n orkesterilla synkkasi alusta saakka hyvin, mutta sen enempää dynamiikkaa ei ehtinyt keikoilla analysoida.

– Englanti on kuuluisa musiikkimaana siitä, että aikaa valmistautumiseen on tosi vähän. Usein se on yksi harjoitus, kenraali ja konsertti. Harha-ajatuksille ei silloin ole tilaa.

kapellimestari Dalia Stasevska Helsingissä ke 31.7.2019
Viime vuonna Stasevska oli kuuntelemassa tangolle pyhitettyä Proms-konserttia ja piti kokemastaan. – Jossain lehdessä sanottiin, että suomalaiset pesivät siellä argentiinalaiset, hän nauraa.Laura Hyyti / Yle

Lahjakas nuori nainen on nyt vahvoilla

Monimuotoisuus on noussut orkesterimaailmaa osaltaan määritteleväksi ilmiöksi. Jokainen itseään kunnioittava instituutio haluaa näyttää, ettei se ole historiansa vanki, kun kysymys on sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Ennen kapellimestarin töitä tarjottiin varsinkin kokeneille miehille, nyt paikat ovat auki erityisesti osaaville nuorille naisille.

Radion sinfoniaorkesterin intendentti Tuula Sarotie vahvistaa, että juuri nyt on paljon helpompi luoda kapellimestarin uraa lahjakkaana nuorena naisena kuin vaikkapa lahjakkaana keski-ikäisenä miehenä.

Stasevska on tahtomattaan tilanteessa, jossa hänen BBC-pestiään punnitaan myös osana tällaista ilmiötä.

– Tuohon on vaikea ottaa kantaa. Katsotaan sitten, kun olen vanhempi, että onko minulla vielä keikkoja, hän haastaa.

Toki Stasevska on sitä mieltä, että diversiteetti on rikkautta. Toisaalta perfektionistiksi tunnustautuva kapellimestari uskoo siihen, että kapellimestarit paranevat vanhetessaan sukupuolesta riippumatta.

– Musiikissa mikään ei ole niin arvokasta kuin kokemus. Se on paras kortti, jota pitää käyttää hyvin ja viisaasti. Päivääkään nuorempi en haluaisi olla.

Vielä hetki sitten asiat olivat toisin. Tietä naisille musiikkimaailmassa on raivannut muun muassa yhdysvaltalaiskapellimestari Marin Alsop. Vuonna 2007 hänestä tuli ensimmäinen nainen merkittävän yhdysvaltalaisorkesterin, Baltimoren sinfoniaorkesterin, musiikillisena johtajana.

– Olen ollut ensimmäinen nainen monissa tilanteissa. Toisaalta olen siitä ylpeä, mutta toisaalta se on täysin säälittävää. Vielä kolmekymmentä vuotta sitten mahdollisuuksia ei ollut, hän totesi hiljattain New York Timesille (siirryt toiseen palveluun).

Yhtä lailla esimerkiksi Susanna Mälkki on parhaillaan ensimmäinen nainen Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina. Kaija Saariahon Kaukainen rakkaus oli kolme vuotta sitten ensimmäinen naisen säveltämä ooppera New Yorkin Metropolitanissa yli sataan vuoteen.

Stasevskan mielestä puheenaihe alkaa olla kulahtanut, vaikka hänen uransa alkuvaiheessa ei ollut tietoakaan ilmiöstä, jossa nuoret naiset olisivat alalla vahvoilla.

– Jos kannan sellaista narratiivia, että minulla on vaikeaa sen takia, että olen nainen, niin olen väärällä alalla. Maailma on ollut epäoikeudenmukainen ja se on sitä yhä. Toisaalta olemme menneet helvetisti eteenpäin, Stasevska summaa.

kapellimestari Dalia Stasevska Helsingissä ke 31.7.2019
– Miksi pitäisi murehtia siitä, millainen musiikkimaailma oli sata vuotta sitten? Muutetaan maailmaa yhdessä nyt kohtelemalla toisiamme tasa-arvoisesti, Stasevska toteaa.Laura Hyyti / Yle

Kaikki aiempi romukoppaan

Tiistaina Stasevska debytoi maailman suurimmalla klassisen musiikin festivaalilla, Britanniassa järjestettävillä Promeilla. Samalla se on ensimmäinen kerta yleisön edessä BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijana.

Yle Klassisella kuultavan konsertin (siirryt toiseen palveluun) alkupuolella ohjelmassa on Sibeliuksen Karelia-sarja ja Mieczyslaw Weinbergin Sellokonsertto.

Huipennuksena on yleisön kestosuosikki, Pjotr Tšaikovskin Sinfonia nro 6, lisänimeltään Pateettinen.

– Se on vähän kuin rakkauden kanssa. Jostain syystä sen haluaa kokea yhä uudestaan. Tuollaiset biisit myös kestävät sen.

Kapellimestarin on Stasevskan mukaan nähtävä teoksen nuottien taakse. Hyvä tulkinta vaatii ymmärrystä ihmismielestä.

– Pitää uskaltaa laittaa kaikki aiempi romukoppaan. Työkalupakkia omaa näkemystä varten on rakennettu lapsuudesta lähtien. Konsertissa pitää antaa kaikkensa ja olla läsnä hetkessä. Sen pitää riittää.

Suomalaiset ovat totuttuun tapaan näyttävästi esillä BBC:n Proms-festivaalilla. Stasevskan lisäksi tänä vuonna mukana ovat muun muassa BBC:n sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Sakari Oramo, Lontoon Philharmonia-orkesterin ylikapellimestari Esa-Pekka Salonen, säveltäjä Outi Tarkiainen, kapellimestari John Storgårds ja viulisti Pekka Kuusisto.

Toisinaan muusikot tuovat mukanaan yllätyksiä festivaalihengessä. Kuusisto muistetaan erityisesti vuoden 2016 Proms-konsertin ylimääräisestä, jossa hän pisti yleisön laulamaan suomalaista kansanlaulua, ja jonka tallenteesta tuli viraalihitti internetissä. Myös tänä vuonna Kuusisto otti yleisön osaksi esitystä (siirryt toiseen palveluun). Stasevska ei vastaavia hullutuksia ole debyyttiään varten suunnitellut.

– Ajattelin vielä tällä kertaa mennä ihan vain johtamaan konsertin, hän nauraa.