Moni pelkää suojatiellä – onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen joutunut melkein joka toinen

Tien ylittäminen on esimerkiksi koulumatkan vaarallisin hetki.

liikenneturvallisuus
Arkistokuva: Kävelijät ylittävät suojatietä.
Moni jalankulkija pelkää valottoman suojatien ylittämistä.Jyrki Lyytikkä / Yle

Noin kaksi jalankulkijaa viidestä sanoo joutuneensa suojatiellä vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen. Yksi jalankulkija viidestä kertoo jopa pelkäävänsä tutulla reitillään jonkun suojatien ylittämistä.

Kolme jalankulkijaa viidestä on kuitenkin sitä mieltä, että suojatien ylittäminen on turvallista.

Autoilijoista taas jopa joka kolmas pelkää aiheuttavansa vaaratilanteen, jos hän antaa jalankulkijalle suojatiellä vilkkaassa liikenteessä tilaa. Joka neljättä autoilijaa taas ärsyttää, jos he antaisivat tilaa jokaiselle suojatielle pyrkivälle.

Silti melko tarkkaan 90 prosenttia autoilijoista sanoo antavansa jalankulkijoille tilaa suojatiellä, vaikka perässä ajaisi joku muu.

Jalankulkijoista taas vajaa puolet sanoo autoilijoiden huomioivan jalankulkijat hyvin liikennevalottomilla suojateillä.

Vaaraa tai sen uhkaa korostavista vastauksista huolimatta lapsille tai nuorille ei ole tapahtunut kolmeen vuoteen yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta suojateillä, vaikka tien ylittäminen on esimerkiksi koulumatkan vaarallisin hetki.

Tulokset selviävät Liikenneturvan teettämästä kyselytutkimuksesta (pdf) (siirryt toiseen palveluun). Siinä kysyttiin suomalaisten suojatiekokemuksia. Kyselyn teki Kantar Oy touko-kesäkuun vaihteessa ja siihen vastasi 1 082 ihmistä. Heistä autoilijoita oli 78 prosenttia.

Koulumatkan vaarallisin kohta on tien ylittäminen

Kyselyn teettäneestä Liikenneturvasta korostetaan, että aikuiset ovat vastuussa lasten koulumatkoista. Vaarallisimmaksi hetkeksi koetaan juuri tien ylittäminen.

– Tien ylitys on monen reitin varrella se paikka, jonka turvallisuus huolettaa eniten. Meidän aikuisten on yhdessä vastattava lasten liikenneturvallisuudesta, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen muistuttaa.

Samalla Tarvainen huomauttaa, että kuljettajan on annettava tietä suojatietä ylittämään aikovalle kävelijälle.

– Emme ole liikenteessä yksin vaan siihen kuuluu toisten tienkäyttäjien huomioon ottaminen ja yhteisten sääntöjen kunnioitus. Jos tien antaminen ärsyttää, on muutettava omaa asennetta.

Ministeriö seuraa uusien kulkuvälineitten turvallisuutta

Sähköpotkulautojen tulo kaduille kesän aikana on ollut paljon keskustelua herättävä ilmiö. Joku pitää niitä turvattomina ja joku vain tottumattomuuden takia vielä vaarallisina kulkuvälineinä.

Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) pitää uusia, auton sijaan käytettäviä kulkuvälineitä hyvänä asiana, mutta turvallisuutta pitää edelleen seurata.

– Hyvä asia, että on uusia liikkumisen välineitä, kuten sähköpotkulautoja. Niitä voi käyttää joskus jopa oman auton sijaan. Seuraamme niiden tuloa ja sitä, että liikenne pysyy turvallisena.

Liikenneturvan tilaisuudessa puhunut Marin iloitsi, että liikenneturvallisuus on pitkällä aikavälillä kehittynyt hyvään suuntaan.

Viime vuosina hyvä kehitys on hidastunut. Hallitus aikoo vauhdittaa kehitystä esimerkiksi erillisellä liikenneturvallisuusstrategialla.

Marin totesi, että väylien turvallisuudessa on paljon kehitettävää. Hän kiitteli kaupunkeja nopeusrajoitusten muuttamisesta.

– On ollut hyvä, että esimerkiksi Helsinki, Tampere ja Oulu ovat lähteneet rajoittamaan ydinkeskustojen ajonopeuksia. Sillä on ollut hyvä vaikutus, ja onnettomuuksia suojateillä tapahtuu vähemmän, Marin sanoi Ylelle.

Lue lisää:

Mahtuvatko sähköpotkulaudat kaduille? Kyllä, mutta silloin kannattaisi hidastaa autojen nopeusrajoituksia 30 kilometriin tunnissa

Hallitus hakee kovaa kasvua pyöräilyyn miljoonien eurojen satsauksella – Pyöräliitto: historiallista, mutta ei vielä riitä

Sähköpotkulauta on tämän kesän ilmiö, joka on tullut jäädäkseen

Sähköpotkulautailija, tiedätkö mitkä liikennesäännöt sinua koskevat? Katso Liikenneturvan 4 vinkkiä onnistuneeseen ajoon