Veikkauksen lakkautetun eettisen neuvoston entinen jäsen pitää kohumainoksia mauttomina – "Ajattelin, että ohhoh, onko tämä vitsi"

Reetta Meriläinen toivoisi Veikkaukseen uutta itsesääntelyelintä ja ehdottaa eettistä lautakuntaa.

Veikkaus
Veikkauksen lippu liehuu salossa.
Veikkaus laittoi vastikään puolet mainonnastaan tauolle syyskuun loppuun saakka, syynä se, että osa mainoksista on ollut epäonnistuneita ja vastuuttomia.Martti Kainulainen / Lehtikuva

Peliyhtiö Veikkauksen lakkautetun eettisen neuvoston entinen jäsen Reetta Meriläinen pitää Veikkauksen kohumainoksia mauttomina, epäonnistuneina ja eettisesti hyvin arveluttavina.

Hän kertoo hämmentyneensä nähtyään Keno-mainoksen, jossa rahapelin vihjattiin kuuluvan monien ihmisten päivärutiineihin.

– Ajattelin, että ohhoh, onko tämä vitsi. Mutta ei se vitsi ollutkaan, vaan ihan oikea mainos, Meriläinen sanoo.

Veikkaus kertoi tiistaina laittavansa noin puolet mainonnastaan tauolle syyskuun loppuun saakka. Toimitusjohtaja Olli Sarekoski perusteli ratkaisua sillä, että osa vedonlyöntiyhtiön mainonnasta on ollut epäonnistunutta. Mainoksia on pidetty vastuuttomina.

Veikkauksen lakkautettu neuvosto toi erilaista näkökulmaa

Eettinen neuvosto oli Veikkauksen hallituksen asettama neuvoa-antava asiantuntijaelin, jonka tarkoituksena oli tuoda ulkopuolista näkemystä yhtiön hallituksen ja operatiivisen johdon käyttöön rahapelitoiminnasta, erityisesti pelien ja niiden markkinoinnin etiikkaan ja pelihaittoihin liittyvissä kysymyksissä.

Meriläinen arvioi, että Veikkauksen epäonnistuneet mainokset olisi tuotu ainakin jälkikäteen eettisen neuvoston käsiteltäväksi. Hänen mukaansa eettisen neuvoston tehtäviin kuului muun muassa arvioida, mikä on viisasta ja sopivaa mainontaa ja mikä ei.

Nykyisin eläkkeellä oleva Meriläinen työskenteli muun muassa Helsingin Sanomien päätoimittajana. Hän istui Veikkauksen eettisessä neuvostossa vuosina 2015–2016. Neuvosto lakkautettiin vuoden 2017 alussa, kun Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto yhdistyivät.

Neuvosto ei tehnyt etukäteisvalvontaa tai ottanut kantaa yksittäisiin sisältöihin poikkeustapauksia lukuunottamatta.

Meriläisen mielestä kiistanalaisessa monopoliasemassa olevalle Veikkaukselle itsesääntely olisi erittäin tärkeää, jotta mainonnan ylilyöntejä ja niistä johtuvia kohuja ei pääsisi syntymään.

Hän katsoo, että Veikkauksen organisaatiossa pitäisi olla eettinen lautakunta, joka arvioisi mainonnan eettisyyttä.

Meriläinen ei muista yhtään tapausta, jossa Veikkauksen mainos tai mainoskampanja olisi vedetty pois levityksestä hänen ollessaan eettisen neuvoston jäsen.

Reetta Meriläinen
Reetta Meriläinen on nykyään eläkkeellä.Petteri Paalasmaa / AOP

Voisiko neuvosto tehdä paluun?

Veikkauksen liiketoimintajohtaja Nora Vähävirran mukaan eettisen neuvoston perustamista harkittiin myös Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton yhdistymisen yhteydessä.

Lopulta päädyttiin toimimaan toisin. Yhtiön hallitukselle ja hallintoneuvostolle annettiin aiempaa enemmän vastuuta.

– Meillä on tarkoitus tehdä Veikkauksen sisällä nyt selvityksiä, ja voi hyvin olla, että päädymme hallituksessa eettisen neuvoston uudelleenperustamiseen, Vähävirta sanoo.

Vähävirta muistuttaa, että tälläkin hetkellä Veikkauksen mainontaa valvovat Poliisihallitus ja Mainonnan eettinen neuvosto. Mainonnan eettisyyden valvojia on siis riittänyt siitä huolimatta, ettei neuvostoa enää ole.

Hän ei myöskään usko, että kohumainokset olisivat jääneet julkaisematta, vaikka neuvosto edelleen pystyssä olisikin. Tämä siksi, ettei etukäteisvalvontaa ollut.

Mainokset olisivat kuitenkin jälkikäteen päätyneet neuvoston tarkasteltaviksi.

– On tapahtunut kaksi valitettavaa tapausta, joiden kohdalla olemme nostaneet kädet pystyyn ja myöntäneet, että olemme tehneet virheitä, Vähävirta sanoo.

– Mutta teemme myös valtavasti markkinointia, joka ei ole ollut ongelmallista.

Nyt Veikkaus aikoo tarkistaa omat markkinointiprosessinsa ja luoda mahdollisesti mainoksille lisää tarkistuspisteitä, jotta voitaisiin varmistaa, etteivät epäonnistuneet mainokset pääse läpi.

On esitetty väitteitä, että mainonnasta tehdään joskus hyväksyttävyyden rajoja hipovaa, jotta saataisiin lisänäkyvyyttä ja ilmaista huomiota mainonnan kohteelle. Voisiko tästä olla kyse myös Veikkauksen ylilyöntien kohdalla?

– Emme ole missään nimessä koskaan tarkoittaneet tehdä vastuullisuuden kustannuksella mitään tuollaista, Vähävirta sanoo.

Lue aiheesta lisää:

Veikkaus laittaa osan mainonnastaan tauolle – Toimitusjohtaja: "Olemme tehneet virheitä"

Poliitikot eivät ole valmiita luopumaan Veikkauksen monopolista, vaikka yhtiön pelimainonta olikin "mautonta ja huonosti harkittua"

Omistajaohjausministeri Paatero: Mainosmokat vakavia sekä peliriippuvaisille että Veikkauksen monopoliasemalle

Pohjolan johtava vedonlyöntiyhtiö lopettaa e-urheilun tarjonnan alaikäisten veikkaajien takia – Veikkaus ei ole edes miettinyt luopumista