Oulu haluaa parantaa liikenneturvallisuutta punaisilla suojatiealueilla ja pienentämällä nopeusrajoituksia keskustassa

Oulussa vuosina 2014-2018 pyöräilijöitä ja jalankulkijoita kuoli liikenneonnettomuuksissa yhteensä kuusi ja loukkaantui 250. 

Oulu
Mies ajaa punaisella pyöräbaanalla Oulun keskustassa.
Timo Nykyri / Yle

Pyöräilijöiden osuus kaikista liikenteessä kuolleista on hieman kasvanut, vaikka liikennekuolemien määrä muuten on viime vuosina vähentynyt. Oulussa vuosina 2014-2018 pyöräilijöitä ja jalankulkijoita kuoli liikenneonnettomuuksissa yhteensä kuusi ja loukkaantui 250.

Valtakunnallisesti yhteensä 550 jalankulkijaa ja pyöräilijää on kuollut liikenneonnettomuuksissa viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Oulussa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta ollaan pyritty parantamaan kiinnittämällä autoilijoiden huomio pyöräväyliin punaiseksi maalatuilla pyöräkaistoilla sekä punaisilla risteys- ja suojatiealueilla.

– Punaisella värillä saadaan ikään kuin pomppaamaan autoilijoiden silmiin se suojatie- ja risteysalue, Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo.

Vaaralan mukaan kaupungilla on myös meneillään selvitys keskustan alueen yleisnopeusrajoitusten alentamiseksi. Tavoitteena on saada yleisnopeusrajoitusta alennettua 30 km/h nykyisen 40 km/h sijasta keskusta-alueella ja vähän keskustan ulkopuolellakin.

– Se parantaisi kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta hyvinkin merkittävästi.

Lue myös: Mikko Huoponen menetti tyttärensä onnettomuudessa – pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät vähene, vaikka mahdollisuuksia siihen olisi

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)