Kansanedustaja Harkimo promillerajasta: "En ymmärrä mitä järkeä siinä on, että voit ajella pienessä kännissä moottorivenettä"

Maailmanympäripurjehtijana tunnettu kansanedustaja Harry Harkimo (liik.) sanoo, että väylillä on liikkeellä veneilijöitä, jotka eivät tunne edes merimerkkejä.

veneily
Moottorivene
Veneilyonnettomuus Turun Airistossa nosti esiin veneilyyn liittyvät riskit. Video: Yle, kuva: Guillermo Avello / Alamy Stock Photo, AOP

Viime viikolla sattunut kahden miehen kuolemaan johtanut veneilyonnettomuus Turun Airistossa nosti esiin veneilyyn liittyvät riskit. Huoli on kohdistunut erityisesti suuriin muskeliveneisiin, veneilyn promillerajaan ja puutteellisiin veneilytaitoihin.

Kansanedustaja Harry Harkimo (liik.) ja toimituspäällikkö Ismo Virta Vene- ja Kippari-lehdestä ovat yhtä mieltä siitä, että 1,0 promillen raja vesillä on liian korkea.

–Jos lähdet ajamaan 60 solmun nopeudella kulkevaa muskelivenettä pienessä kännissä, etkä koskaan ole ajanut venettä niin kyllä se aika vaarallista touhua on, sanoo Harkimo.

Myös Virta paheksuu maantieliikennettä selvästi korkeampaa promillerajaa, ja kritisoi asiassa lainsäätäjää.

– Tämä näkyy kaikenlaisena örvellyksenä rannoilla muutenkin, sanoo Virta.

Veneilykortti jakaa mielipiteitä

Ison veneen ohjaimiin tarvittaisiin Harkimon mukaan pätevyys. Hän kannattaa veneilykorttia, jonka voisi hankkia kevyellä koulutuksella. Harkimon mukaan pientä yleissivistystä kaivattaisiin.

–Sen pitää olla kevyt ratkaisu, tästä ei pidä tehdä mitään autokoulua, toteaa Harkimo.

Hän ehdottaa porkkanaksi vakuutusmaksujen alentamista niiltä, jotka ovat veneilykurssin käyneet.

Toimituspäällikkö Ismo Virta Vene- ja Kippari-lehdestä pitää veneilykorttia turhan byrokraattisena ratkaisuna, varsinkin jos se koskee ainoastaan isojen muskeliveneiden kuljettajia.

–Kannattaako tehdä järjestelmä suunnilleen muutamaa kymmentä tai muutamaa sataa ihmistä varten, kysyy Virta.

Paljon vesillä liikkuvana Harkimo on huomannut huviveneilijöiden liikennöintiin liittyvää huolimattomuutta.

–Ihmiset eivät tiedä sääntöjä, reimareita, eivätkä kaikkea sitä, mitä pitäisi tuntea, kun liikkuu merellä, sanoo Harkimo.

Hänen mukaansa purjehtijoilla säännöt tulevat tutuiksi veneenkäsittelyä opetellessaan.

–Venettä ei saa eteenpäin, jos ei ole oppinut purjehtimaan. Siihen tulee ilman muuta se koulutus, kuvaa Harkimo eroa.

Virta puolestaan ei veneillessään ole huomannut ongelmien lisääntymistä. Hänen veneilykokemuksensa ovat viime vuosilta Saimaalta. Merimiestapojen varsinaiseen huonontumiseen hän ei usko.

–Kaikkein olennaisin asia on tähystys. Kannattaa katsoa eteensä niin sitten ei törmäile toisiin, sanoo Virta.

Lue lisää:

Molemmat Airiston veneturmassa kuolleet olivat purjeveneen matkustajia – Onnettomuustutkintakeskus kuulee kummankin veneen kuljettajia

Liikenneministeri Marin: On tärkeää arvioida, miten veneturvallisuutta voi parantaa – odottaa Airiston onnettomuustutkinnalta hyviä ehdotuksia

Poliisi Airiston veneturmasta: Alkoholilla ei näyttäisi olevan osuutta asiaan, Onnettomuustutkintakeskus aloittaa tutkinnan