Selvitys: Orimattilasta ja Heinolasta saisi henkilöjunayhteyden Lahteen 81 miljoonalla eurolla

Jos mukaan lisättäisiin raitioteiden rakentaminen Lahden kaupunkialueelle, hintalapuksi tulisi 130 miljoonaa euroa.

rautatieliikenne
Duo-juna
Kahdenlaisille raiteille sopivia duojunia on käytössä esimerkiksi Saksassa.Proxion Oy

Uudenlaisen lähijunaliikenteen käynnistäminen Heinolan ja Lahden sekä Orimattilan ja Lahden välillä maksaisi noin 80 miljoonaa euroa. Tuoressa selvityksessä on tarkasteltu kolmea vaihtoehtoa.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa hyödynnettäisiin olemassa olevia Heinola–Lahti–Orimattila -ratayhteyksiä. Ratojen laittaminen kuntoon ja kalusto maksaisivat yhteensä 81 miljoonaa euroa. Vaihtoehto olisi nopeimmin toteutettavissa, koska rataosuuksilla ei tällä hetkellä ole henkilöjunaliikennettä.

Toisessa vaihtoehdossa Vierumäelle rakennettaisiin pistoraide ja Orimattilassa katuraitiotie keskustaan, jolloin hintaa tulisi 20 miljoonaa euroa lisää. Kolmannessa junille tehtäisiin raitiotie Lahden kaupunkialueelle, ja hintaa tulisi 130 miljoonaa euroa.

Selvityksen taustalla ovat lainsäädännön muuttuminen ja rautateiden henkilöliikenteen avaaminen.

Uudenlainen duojunakalusto pystyy kulkemaan sekä raitiotiellä että tavallisilla raiteilla.

Selvityksen tiivistelmä on luettavissa Lahden seudun liikenteen verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun).