Kolesterolipommi vai kansansairauksien ehkäisijä? Käsitykset kananmunan terveysvaikutuksista näkyvät kulutuksessa

Runsaalla kananmunan syömisellä on havaittu yhteys pienempään riskiin sairastua dementiaan.

kananmunat
Kananmuna kennossa.
Kananmunan terveysvaikutuksista on tullut viime vuosina myönteisiä uutisia.Antti Karhunen / Yle

Jokainen suomalainen syö vuodessa yli 12 kiloa kananmunia (siirryt toiseen palveluun). Se on vähemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa, mutta enemmän kuin 200 munaa vuodessa.

Kananmunien kulutus on Siipikarjaliiton mukaan kasvanut jo yli kymmenen vuoden ajan, vaikka kyseessä on esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden mukaan yksi ristiriitaisimmista elintarvikkeista.

Itä-Suomen yliopison dosentti Jyrki Virtanen.
Dosentti Jyrki Virtanen tutkii kananmunan terveysvaikutuksia Itä-Suomen yliopistossa.Antti Karhunen / Yle

Kananmunan keltuaisessa on runsaasti kolesterolia, mutta suurimmalla osalla ihmisistä sillä ei ole suurta vaikutusta veren kolesteroliin (siirryt toiseen palveluun). Mutta sitten on myös niitä, joilla perintötekijät aiheuttavat sen, että ruokavalion kolesteroli nostaa veren kolesterolipitoisuutta.

Suomessa tällaisia ihmisiä on Itä-Suomen yliopiston ravitsemusepidemiologian dosentin Jyrki Virtasen mukaan kansainvälisesti katsoen paljon.

– Poikkeuksellisen isolla osalla eli kolmasosalla suomalaisista on geenityyppi apoE4, joka toimii näin.

"Kaikkia muita vitamiineja paitsi C-vitamiinia"

Virtasen mukaan kananmunaa on kohdeltu ehkä hieman kaltoin. Munan terveysvaikutuksia arvioitaessa on näet otettava huomioon muutakin kuin pelkkä kolesteroli.

– Se ei ole vain kolesterolipommi, vaan siinä on myös muita hyviä ravintoaineita.

Kananmunia pakkauspöydällä Kannisen kanalassa
Kananmuna sisältää lähes kaikkia vitamiineja C-vitamiinia lukuun ottamatta.Antti Karhunen / Yle

Kananmuna sisältää paljon esimerkiksi niin sanottuja bioaktiivisia yhdisteitä ja erittäin korkealaatuista proteiinia. Viimeksi mainittu kiinnostaa erityisesti niitä kuntosalilla kävijöitä, jotka haluavat kasvattaa lihaksia.

– Kananmuna sisältää lähes kaikkia muita vitamiineja paitsi C-vitamiinia, Virtanen huomauttaa.

Kananmunassa on sen ravintosisältöön nähden myös suhteellisen vähän energiaa, ja myös rasvan laatu on hyvä. Yksi keskikokoinen keitetty kananmuna sisältää suurinpiirtein saman verran kilokaloreita kuin sata grammaa painavampi appelsiini.

Kananmunasta tullut myös hyviä uutisia

Kananmunan terveysvaikutuksista on tänä vuonna puhuttu aiempaa myönteisemmin. Runsaalla kananmunan syömisellä on Itä-Suomen yliopiston tutkimuksissa todettu olevan yhteyttä esimerkiksi pienempään riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen ja dementiaan.

Maailmalta on kantautunut myös muita myönteisiä tutkimustuloksia.

– On nähty yhteyksiä esimerkiksi pienempään aivoinfarktin ilmaantumisen tai silmän rappeumasairauksien riskiin, dosentti Virtanen luettelee.

Suonenjokinen kananmunantuottaja Heikki Kanninen on kuulemastaan tyytyväinen.

– Kyllä sitä aina omasta tuotteesta toivoo, että se olisi kaikkein terveellisin, hän myhäilee.

Kannisen kanalan yrittäjä Heikki Kanninen pakkaa kananmunia.
Heikki Kannisella on kuusi tuhatta kanaa, jotka munivat viisi tuhatta munaa päivässä.Antti Karhunen / Yle

Kannisen mukaan uusista tutkimustuloksista kertovat uutiset näkyvät suoraan kananmunan menekissä.

– Kolesterolikammo on poistunut, ja kananmunan myyntimäärä on ainakin omalla kohdalla sen myötä lisääntynyt.

Koko maassa kananmunan kulutus on nykyisin jo lähes 70 miljoonaa kiloa vuodessa.

Tutkija odottaa vielä lisää näyttöä

Hyvät uutiset ovat tavoittaneet myös kauppojen kananmunakennojen äärellä liikkuvat asiakkaat.

– Viimeiset tutkimukset kertovat, että kananmuna on hyväksi terveydelle. Riskit ovat pieniä, tuumaa kuopiolainen Aarne Ahonen.

Munapakkauksen omaan ostoskärryynsä sujauttava Mirjami Turunen on samaa mieltä. Hän pitää kananmunaa terveellisenä elintarvikkeena.

– Siinä on niin moninaiset vitamiinit. Ja kun sitä syö kohtuullisesti.

Kuopiolainen Mirjami Turunen kananmunahyllyn edessä.
Mirjami Turunen kertoo pitäneensä kananmunista jo lapsesta alkaen.Antti Karhunen / Yle

Myös dosentti Jyrki Virtanen neuvoo syömään kananmunia kohtuudella. Hän perää malttia erityisesti niille, joilla veren kolesterolipitoisuus on koholla, tai jotka sairastavat sydän- ja verisuonisairautta.

– Kananmunia ei pidä syödä ihan ylen määrin, ennen kuin tulee lisää tutkimusnäyttöä.

Kansainvälisen EAT-Lancet-komission (siirryt toiseen palveluun) viimeisin ruokasuositus on korkeintaan kuusi munaa kuukaudessa.

Virtanen korostaa, että Itä-Suomen yliopiston kananmunaan liittyvät tutkimukset ovat olleet väestötutkimuksia.

Väestötutkimukset perustuvat tuhansien ihmisten tietoihin, mutta niiden perusteella ei voi sanoa mitään syyn ja seurauksen suhteesta. Siten ei voi esimerkiksi väittää, että kananmunan syöminen aiheuttaisi pienemmän diabetesriskin.

– Tarvittaisiin tutkimusta siitä, mitä kananmuna tekee elimistössä. Sellaisia tutkimuksia ei käytännössä ole.

Oikaisu 13.8.2019 klo 9:05: Artikkelissa kerrottiin aikaisemmin, että yksi keitetty kananmuna sisältää suurinpiirtein saman verran kilokaloreita kuin kolme kuorittua appelsiinia. Tämä vertailu on muutettu kananmunan ja appelsiinin kappalemääräiseksi vertailuksi. EAT-Lancet-komission suositus korjattu kuudesta munasta viikossa korkeintaan kuudeksi munaksi kuukaudessa.

*Lue lisää:
*

Suomalaistutkijoilta kiinnostava löytö: kananmunien ja lihan sisältämä ravintoaine pienentää riskiä sairastua dementiaan ** **

Tutkimus: Kananmuna päivässä ei ole yhteydessä aivoinfarktin riskiin