Hämeenlinnalla ei lääkettä kroonistuvaan kotihoidon sijaispulaan

Hämeenlinnan kotihoito taistelee sijaispulan kanssa. Sijaisia on ollut vaikeaa saada kotihoitoon jo vuoden verran, ja erityisen hankalaa heitä on löytää lyhytaikaisiin pesteihin.

Hämeenlinna
Vanhusten kotihoitoa.
Kari Kosonen / Yle

Kotihoidossa sijaistarve vaihtelee Hämeenlinnassa päivittäin. Joskus tarvittaisiin lisää muutama työntekijä, toisinaan yli kymmenen. Erityisen vaikeaa on löytää sijaisia lyhytaikaisiin pesteihin.

Hämeenlinna käyttää alle kolmen kuukauden sijaisuuksiin sosiaali- ja terveysalan keikkatöitä välittävän Sarastia Rekryn palveluita. Näyttää kuitenkin siltä, ettei kaikkiin sijaisuuksiin saada tekijöitä, sanoo Hämeenlinnan ikäihmisten palvelujen johtaja Satu Ala-Kokko.

Kun sijaisia ei ole löytynyt, ovat kotihoidossa tehneet jopa kahta vuoroa peräkkäin. Satu Ala-Kokko laskee, että kotihoidossa työpäivät ovat saattaneet venyä jopa 12-tuntisiksi.

Sijaispula on vaivannut erityisesti viimeisen vuoden ajan.

– Erityisesti meillä on haastetta sijaisten saatavuudessa varsinkin silloin, kun kyse on äkillisestä tilanteesta, missä sijainen tarvitaan samalle tai seuraavalle päivälle. Määrällisesti vajetta on haastavaa arvioida, koska kotihoidossa joka päivä on aika erilainen. Sijaisia tarvitaan joko yksittäisiä tai ehkä toistakymmentä, kertoo Ala-Kokko.

Ratkaisua ei näköpiirissä

Myös Hämeenlinna, kuten moni muukin paikkakunta Suomessa, käy parhaillaan lävitse vanhustenhuollon rakennemuutosta. Vanhuksia halutaan laitosten sijaan hoitaa kotona. Ikäihmisten lukumäärä lisääntyy. Jo nyt Hämeenlinnassa on säännöllisen kotihoidon piirissä lähes tuhat ihmistä.

Lähihoitajiksi haluavat haaveilevat, että saavat työpaikan lasten parista mieluummin kuin vanhusten luota. Alkuvuoden vanhuspalvelukeskustelu verotti nuorten intoa hakeutua hoitajiksi.

– En tiedä, miten rekrytointia voidaan tehostaa. Ehkä enemmänkin hoitoalan houkuttavuus on asia, mitä pitää pohtia, sanoo Satu Ala-Kokko.

Kaupunki toivoo asiakaspalautetta

Vanhusten kodeissa henkilöstöongelmat eivät vielä Ala-Kokon mukaan näy. Päällimmäinen tavoite on, että vanhus saa kotikäynnin ja tälle suunnitellun palvelun.

– Käynnit koteihin on toteutettu. Toisaalta asiakkaalle tilanteet ovat jo saattaneet välittyä niin, että hoitajissa on vaihtuvuutta. Toki myös haastavat henkilöstötilanteet voivat asiakkaalle välittyä.

Mikäli kuitenkin epäkohtia ilmenee, toivotaan ikäihmisten palveluissa, että niistä reklamoidaan tai tehdään muistutus. Näin jo senkin vuoksi, että kaupunki varmasti saa tiedon siitä, miten henkilöstöpula mahdollisesti on asiakkaalle asti vaikuttanut.