Tiejohtaja: Perhonjoen siltatyömaan liikennelaskelmat pielessä – "Pahimmat ruuhkat, mitä vastaavilla työmailla on ollut"

Työmaan ruuhkien helpottamiseksi ei kuitenkaan ole näkyvissä ratkaisua.

liikenneruuhkat
Autoja jonottamassa liikennevaloissa Perhonjoen siltatyömaalla.
Liikenne ruuhkautui Storån siltatyömaan kohdalla jälleen maanantaina. Kalle Niskala / Yle

Liikenne ruuhkautui Kokkolassa Perhonjoen siltatyömaalla valtatie 8:lla pahasti maanantai-iltana jo toistamiseen viikon sisään. Tien toinen kaista suljettiin maanantaiaamuna, ja liikennevalo-ohjaus otettiin käyttöön.

Valo-ohjausta testattiin työmaalla viime viikolla. Laskelmien mukaan jonotusajan piti olla 2–3 minuuttia, mutta todellisuudessa iltapäiväruuhkassa kertyi parin kilometrin jono. Odotusaika oli pahimmillaan 20 minuuttia.

Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Anders Östergård Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksesta sanoo, että ruuhkat yllättivät myös viranomaiset.

– Oli kyllä hyvä, että valo-ohjausta kokeiltiin. Suunnitteluvaiheessa työnaikaista liikennettä tutkittiin, ja silloin eräs liikennevalokonsultti vakuutti meille, että nämä modernit tutkalla varustetut liikennevalot nielevät liikennemäärät – myös ruuhka-aikana. Pikkuisen tätä epäiltiin, ja siksi otettiin vielä toinenkin konsultti varmuuden vuoksi. Hän kertoi samaa, Östergård ihmettelee.

Itse kokeilu kuitenkin paljasti, etteivät laskelmat pitäneet paikkansa. Liikenne ruuhkautui työmaan kohdalla pahasti, ja alueelle syntyi pitkiä jonoja.

– Meille vakuutettiin, että maksimissaan siellä olisi joku kahdeksan minuutin odotusaika pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta pisimmät odotusajat olivat varmaan tuplasti niin pitkät.

Edes kiertotie ei pura ruuhkia

Östergård myöntää, että kokeilu epäonnistui. Tietyömaan ruuhkat ovat Östergårdin mukaan pahimmat, mitä vastaavilla työmailla on alueella koskaan ollut.

– Yhtä pahoja jonoja ei ole kyllä ollut missään meidän siltatyömailla. Toki tässä on aika paljon liikennettäkin.

Epäonnistuneen kokeilun seurauksena Ely-keskus päätti ottaa pohjoiseen kulkevalle henkilöautoliikenteelle käyttöön pyöräilysillan kiertotieksi. Se saatiin avattua liikenteelle maanantai-iltapäivänä. Ongelmat ovat kuitenkin jatkuneet: valtatie 8:lla oli ruuhka-aikaan jälleen kilometrien jono.

Östergård kertoo, että ruuhkien helpottamiseksi ei juuri ole tehtävissä muuta.

– Pikku säätöjä voi aina tehdä, mutta kyllä me nyt rykäistään tämä läpi, ja kymmenen viikkoa siinä menee. Sen jälkeen meillä on sitten silta, joka kestää kymmeniä vuosia eteenpäin. Yritetään nyt säätää valo-ohjausta, etteivät ihmiset joudu odottamaan siinä aivan kohtuuttomasti.