Duojunaliikenne olisi Heinolalle tervetullut – Orimattilan on puntaroitava paukkujen jakamista

Henkilöjunaliikenne Heinolaan olisi parannus asukkaiden sekä matkailijoiden kulkuun ja vetovoimaan. Orimattilalle uusi junayhteys on kiperämpi kysymys.

rautatieliikenne
Kartta Lahden, Heinolan ja Orimattilan välisistä raideyhteyksistä
Kuva: Tanja Ylitalo / Yle

Paikallisen henkilöjunaliikenteen käynnistäminen olisi tärkeää etenkin Heinolan matkailulle, sanoo kaupungin elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä. Viime viikolla julkaistun, Heinola–Lahti–Orimattila-väliä koskevan selvityksen mukaan Vierumäeltä urheiluopistolle voisi rakentaa jopa pistoraiteen uudenlaisille junille.

Mäkilän mukaan junayhteys Lahteen olisi ylipäätään merkittävä Heinolan saavutettavuuden ja siten vetovoimaisuuden kannalta.

– Yksi Suomen vetovoimaisimmista matkailukohteista, Vierumäki, on melkein radan varressa. Matkailun nousubuumia ei ole varaa jäättää huomioimatta, Mäkilä painottaa.

Myös Heinolan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kirsi Lehtimäki (sd.) suhtautuu myönteisesti ajatukseen henkilöjunaliikenteestä. Hänen mielestään ideaan pitää tarttua ja mahdollisuuksien selvittelyä jatkaa.

Yksi syy on se, että nykyinen joukkoliikenne palvelee heinolalaisia entistä huonommin.

– Kuljen paljon Heinolasta Lahteen ja Helsinkiin. Linja-autoyhteydet ovat lähimenneisyydessä huonontuneet dramaattisesti, Lehtimäki toteaa.

Investointi suurimmillaan 20 miljoonaa euroa

Jos niin kutsuttujen duojunien kulku mahdollistettaisiin vain Heinola–Lahti–Orimattila-välillä, hinta olisi Heinolalle miljoona euroa. Toisessa laskelmassa Vierumäelle rakennettaisiin pistoraide, ja tuolloin investointikustannus kohoaisi Heinolan osalta 19 miljoonaan euroon. Tässä summassa olisivat myös Jyrängön uusi seisake ja urheiluopiston seisake.

Kolmannessa, laajimmassa vaihtoehdossa Sinilähteellekin tulisi seisake. Heinolalle kolmas vaihtoehto maksaisi 20 miljoonaa euroa.

Investointikustannuksiin kuuluvat muun muassa ratoihin tarvittavat muutostyöt ja kalusto. Lisäksi liikennöinti tuottaisi kustannuksia.

Lahdelle pelkkä olemassa olevien ratayhteyksien ottaminen käyttöön maksaisi kuusi miljoonaa euroa. Jos matkakeskukselta rakennettaisiin vielä kaupunkiraitiotieyhteydet kolmeen suuntaan, lisähintaa Lahdelle tulisi yhteensä jopa 300 miljoonaa euroa.

Henna painaa Orimattilan vaakakupissa

Orimattilalle suppeimman vaihtoehdon investointikustannus olisi 0,5miljoonaa euroa, toinen maksaisi 9 miljoonaa ja kolmas 13 miljoonaa euroa. Kalleimmissa vaihtoehdoissa Orimattilaankin rakennettaisiin raitiotie Loviisan radalta.

Orimattilan kehittämispäällikön Jenni Tolvasen mukaan kustannukset olisivat korkeat siihen nähden, että junat kulkisivat kerran tunnissa. Hänestä kaupungin pitää puntaroida, olisiko toinenkin junayhteys kaupungista tarpeellinen. Tällä hetkellä Orimattila laittaa rahaa ja voimavaroja Hennaan kaupunginosaan, josta pääsee jo junalla Lahden ja Helsingin suuntiin.

Tolvanen pohtii myös, tulisivatko Orimattilan kylät palvelluiksi entistä huonommin, sillä maaseudun bussiyhteydetkin ovat jo heikentyneet.

Kehittämispäällikkö ei silti jättäisi ideaa sikseen.

– Kyllähän kaupunki kasvaa ja kehittyy asemien ympärille ja junaliikenne on houkuttelevaa, Tolvanen pohtii.

Duoraitiotieselvitys on luettavissa Lahden seudun liikenteen verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun).