Etelä-Savossa lääkärin huono käytös harvinaista – yhteydenottoja potilasasiamieheen vähän

Yli tuhannesta potilasasiamiesten vuosittain saamista yhteydenotoista vain muutama prosentti liittyy huonoon kohteluun.

Potilasasiamies
Lääkäri mittaa verenpainetta
Kalle Purhonen / Yle

Etelä-Savon terveydenhuollossa hoitohenkilökunnan huono käytös asiakkaita kohtaan on johtanut vain joihinkin kymmeniin yhteydenottoihin potilasasiamieheen.

Sekä sote-kuntayhtymä Essotesta että Itä-Savon sairaanhoitopiiristä Sosterista kerrotaan, että kohteluun liittyviä yhteydenottoja on vähän.

Yle uutisoi reilu viikko sitten, kuinka Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirissä Eksotessa on tullut poikkeuksellisen paljon potilaiden yhteydenottoja lääkäreiden epäasiallisesta käytöksestä. Yhtenä syynä huonoon käytökseen kuten kiroiluun, huutamiseen tai raivoon on Lääkäriliiton mukaan lääkäreiden ylikuormitus.

– Yksittäisessä tapauksessa on ollut kyse väsymyksestä, Essoten johtajaylilääkäri Jarmo J Koski sanoo.

Koski kertoo tapauksen liittyneen päivystystoiminnan tiukkaan tilanteeseen ja ruuhkaan.

– Nollatoleranssi on lähtökohta. Jos näitä tapauksia tulee, ne käydään läpi, kun tilanne on ohi, Koski sanoo.

Essotessa asiakkaat ottavat yhteyttä potilasasiamieheen terveydenhuollon palveluihin liittyen noin 1 100 kertaa vuodessa. Näistä kohteluun liittyi muutama prosentti tapauksista. Sosterissa yhteydenottoja potilasasiamieheen oli viime vuonna noin 400.