Viemäriputket vetäisivät, mutta kaivot eivät – kaupunkitulviin saattaa olla luultua helpompi ratkaisu

Jyväskylässä on selvitelty, miksi kaupungissa tulvii rankkasateiden aikaan.

Kaupunkitulvat
Tulviva Hannikaisenkatu Jyväskylän keskustassa.
Joel Rahkosen kuvaama video Jyväskylän keskustan maanantaisesta tulvasta.

Jyväskylässä satoi maanantaina rankasti. Sen seurauksena keskustassa Hannikaisenkadulla oli puolisääreen vettä.

– En yllättynyt. Ei ollut ensimmäinen tulva siellä tänä kesänä, sanoo Jyväskylän kaupungin rakennuttajapäällikkö Jari Lohi.

Jyväskylän keskusta on Harjulta kohti Jyväsjärveä viettävä rinne, joka päättyy Hannikaisenkatuun. Se tarkoittaa, että koko keskustan sadevedet pyrkivät valumaan Hannikaisenkadulle.

Putkiin mahtuisi vettä

Aikaisemmin on ajateltu tulvimisen johtuvan siitä, että runkoverkon kapasiteetti ei riitä. Kyse on kuitenkin pintavalunnan ohjaamisesta.

– Runkoverkko kyllä vetäisi, mutta Hannikaisenkadulle valuva vesimäärä on niin suuri, että kaivot eivät jaksa sitä imeä, Lohi sanoo.

Kun vettä tulee rankasti, suuri osa valumavedestä ohjautuu kaivojen ohi ja päätyy tulvimaan Hannikaisenkadulle.

– Parannuksia on tehty, mutta ne eivät vain riitä. Sateet ovat yhä rankempia ja rankempia, sanoo Jyväskylän kaupungin suunnitteluinsinööri Mika Koliseva.

Lisää kaivoja, ja poikittain

Keskustassa ei myöskään oikein ole pintareittejä tulvavesille. Kyse ei ole suunnitteluvirheestä, vaan siitä, että aikaisemmin pintareittejä ei vain ole tarvittu. Nyt vettä tulee kerralla enemmän kuin takavuosina, pintareittejä tarvittaisiin, mutta keskusta on rakennettu tukkoon.

Jyväskylässä onkin tarkoitus tehdä lisää sadevesikaivoja. Kaivojen tekeminen on odotellut sitä, että samalla tehtäisiin muitakin katutöitä.

– Nyt näyttää kuitenkin siltä, että meidän täytyy tehdä ne erillisinä töinä ehkä jo ensi kesänä, sanoo Lohi.

Käytännössä veden valuminen kohti Hannikaisenkatua on tarkoitus katkaista pitkillä ritiläkaivoilla katujen poikki. Ne saavat vettä kiinni enemmän kuin perinteiset pyöreät sadevesikaivot.

– Ensin pitää tutkia, että mihin ritiläkaivoja voi laittaa. Katujen alla kulkee kuitenkin kaapeleita, kaukolämpöä ja muuta putkiverkostoa, jotka vaativat oman tilansa kadun alla, Lohi sanoo.