"Päästövouhotus on syy", sanoo autokauppias kaupan laskusta – ilmastoasiantuntijat uskovat, että harva jättää auton ostamatta päästöjen takia

Haastatellut autoalan edustajat ajattelevat, että päästöjä pitää vähentää, mutta puhe siitä on ollut ylimitoitettua.

autokauppa
auto
Autokauppa on tiukasti kiinni talouskehityksessä: kun talous nousee, uusia autoja ostetaan ja kun talous sakkaa, autojen myynti lähtee laskuun.Marko Väänänen / Yle

– "Päästövouhotus" on syy, miksi henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat vähentyneet. Sen vuoksi ihmiset eivät tiedä, uskaltavatko he enää ostaa diesel- tai bensa-autoja.

Tätä mieltä on Kajaanin Autotalo Hartikaisen myyntipäällikkö Juha Heikkinen.

Autokauppa on tosiaan laskenut Suomessa. Henkilöautojen ensirekisteröinnin määrä on laskenut alkuvuoden aikana yli 12 prosenttia viime vuodesta.

Infografiikka
Uusia autoja myydään tänä vuonna ennusteen mukaan noin 110 000 kappaletta. Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan määrä on 10 prosenttia viime vuotista vähemmän.Yle Uutisgrafiikka

Autokaupan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ei muotoile asiaa näin jyrkästi. Rissan mukaan autojen päästöihin liittyvä keskustelu ei ole ainoa syy hiljentyneelle autokaupalle, mutta ilman muuta sillä on vaikutusta kuluttajien päätöksiin.

– Tuntui, että ilmastoasioiden ja erityisesti päästöjen osalta käytiin keskustelua vain liikenteen ympärillä. Tuntui siltä, että liikennesektori on ainoa pahis, joka aiheuttaa kaikki päästöt.

Juha Heikkisen mukaan asiakkaat kysyvät toisinaan suoraan, mitä he uskaltavat ostaa. Monia mietityttää esimerkiksi se, kuinka pitkään dieselillä saa ajaa.

Hänestä päästöjen vähentäminen ei ole niin yksinkertaista kuin poliitikot ja media ovat antaneet ymmärtää.

Heikkinen sanoo haluavansa tässä yhteydessä painottaa, että päästöjä pitää vähentää. Hänestä kuitenkin puhe autojen päästöistä on ollut ylimitoitettua.

Mikä päästökeskustelu?

Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja ja Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen ja Tilastokeskuksen kehittämispäällikkö ja Riitta Pipatti eivät täysin tunnista, mihin laajaan julkiseen keskusteluun autokaupan edustajat viittaavat.

He kuitenkin uskovat, että julkisuudessa ollut keskustelu on voinut vaikuttaa autojen myyntiin – mutta vain jonkin verran.

– Luulen, että "päästövouhotus" on aika pieni tekijä tällä hetkellä autokaupan vähentymiseen, Pipatti pohtii viitaten Heikkisen kritiikkiin.

Pipatti on myös ilmastonmuutospaneelin IPCC:n kasvihuonekaasujen inventaario-ohjelman jäsen. Hänen mukaansa olisi kuitenkin jopa toivottavaa, että ihmisten ilmastotietoisuuden kasvu ja kansallisten päästövähennystoimien vaikutus näkyisi autokaupassa.

– Mutta ei sen tarvitsisi välttämättä autokauppaa laskea, vaan muuttaa sitä, minkälaisia autoja ostetaan. Ja miten niillä ajetaan.

Ollikaisen mukaan vaikuttaa siltä, että osa suomalaisista on tulkinnut väärin esimerkiksi viime syksynä julkaistua liikenne- ja viestintäministeriön raporttia (siirryt toiseen palveluun), joka käsittelee keinoja, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä.

– Osa ihmisistä halusi tulkita raporttia niin, että kaikki autoilu ollaan lopettamassa. Mutta sehän ei ollut raportin viesti, vaan se, että nyt tulisi siirtyä asteittain vähäpäästöisiin kulkuneuvoihin.

Myös Rissan mukaan tämä raportti on huolestuttanut monia auton ostajia.

"Todella outoa puhua päästövouhotuksesta"

Liikenne aiheuttaa tällä hetkellä noin viidesosan Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Henkilöautoilun osuus on tästä noin puolet, eli sen päästöt ovat samaa luokkaa kuin koko Suomen maatalouden tuottamat päästöt.

– On todella outoa puhua "päästövouhotuksesta" tämän asian yhteydessä, Ollikainen sanoo.

Hän muistuttaa, että Suomi on EU:n ilmastopolitiikan alainen ja Suomella on velvoitteet vähentää päästöjä. Lisäksi autoala ja valtio ovat solmineet Green deal -ilmastosopimuksen (siirryt toiseen palveluun) liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Miten autokauppiaat suhtautuvat päästövähennyksiin?

Myös autoalalla ollaan sitä mieltä, että henkilöautojen päästöjen vähentäminen on hyvä asia, ja suunta on oikea.

Pekka Rissan mukaan koko autoalalla ollaan sitouduttu päästöjen vähentämiseen. Liikennesektorilla tavoitteiden saavuttaminen edellyttää monia erilaisia päästövähennystoimia, joista tärkeimmät liittyvät autokannan uudistamiseen.

– Lisäksi olennaisen tärkeää päästöjen vähentämisessä on uusiutuvien polttoaineiden ja sähkön yleistyminen liikennepolttoaineena.

Autoala laati muutama vuosi sitten oman ilmastostrategiansa (siirryt toiseen palveluun) (Autoalan Tiedotuskeskus), jota päivitettiin viime vuonna.

Myös Juha Heikkinen on sitä mieltä, että päästöjen väheneminen sekä ekologisemmat autot ovat kaikkien etu. Myös tässä asiassa hän suosittelee pitämään realismin mielessä.

– Laiva kääntyy jossain vaiheessa, muttei se hetkessä tapahdu.

auto
Tähän mennessä vuotta on rekisteröity 80 000 uutta henkilöautoa. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan uusien autojen kauppa ei tällä hetkellä ole sillä tasolla, että Suomen autokanta uusistuisi.Marko Väänänen / Yle

Riitta Pipatti uskoo autokauppiaiden ottavan päästövähennykset tosissaan.

– Ei heillä ole muuta vaihtoehtoa, varmasti ainakin osa auton ostajista vaatii sitä.

Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen kertoo pohjoismaisesta tutkimuksesta (siirryt toiseen palveluun) (Nature Energy), jossa selvitettiin, miten autokauppiaat suhtautuvat esimerkiksi sähköautojen myyntiin. Tutkimuksesta ilmeni, etteivät sähköautot juuri kauppiaita kiinnostaneet: vasta asiakkaan pyynnöstä kauppiaat kertoivat sähköautoista.

– Sekin kuvaa ehkä sitä, että myös kaupan puolella on vielä paljon tekemistä.

Päästöt ovat vähentyneet

Autojen päästöt ovat vähentyneet vuosien mittaan, mutta muutos ei ole ollut päätähuimaavaa.

Tilastokeskuksen kehittämispäällikkö Riitta Pipatti kertoo, että liikenteen päästöt kasvoivat Suomessa 2000-luvun alkupuolelle ja sen jälkeen ne ovat vähän laskeneet.

– Päästöt ovat nyt vajaat 12 miljoonaa tonnia. Korkeimmillaan ne ovat olleet lähes 13 miljoonaa tonnia.

Tähän lukuun lasketaan myös muut kulkuneuvot kuin henkilöautot.

Kuluttajalla onkin jo joitain ekologisia vaihtoehtoja pahimpien saastuttajien tilalle – on hybridiä, sähköautoa ja biopolttoaineita.

Pekka Rissa väläyttää vielä suhteellisen vähän Suomessa puhutun vedyn mahdollisuuden ekologisena ratkaisuna.

– Vety voi olla yllättävä juttu tulevaisuudessa, mutta vielä tänä päivänä on iso kysymysmerkki, onko näin.

Autokaupan hiljenemiselle useita syitä

Autokaupan hiljenemisen takana on muitakin syitä kuin päästökeskustelu.

Pekka Rissa nostaa esiin yhdeksi isoksi syyksi viime vuoden romutuspalkkiokampanjan.

Kampanjan aikana valtio maksoiromutuspalkkiota autokannan uusijoille. Auton haltija sai 1 500 euron palkkion, kun hän vei yli 10-vuotiaan bensa- tai dieselauton romutukseen ja osti tilalle uuden, vähäpäästöisen auton. Täyssähköautojen osalta romutuspalkkio oli 2 500 euroa.

Kahdeksan kuukauden kampanjan aikana autoliikkeet kirjasivat kaikkiaan 6 723 romutuspalkkiota.

Tällä hetkellä romutus palkkiokampanjaa ei ole voimassa. Pekka Rissan mukaan se vähentää rekisteröintien määrää.

Toinen syy on WLTP-mittaustavan (siirryt toiseen palveluun) (Autoalan Tiedotuskeskus) käyttöönotto hiilidioksidipäästöjä mitattaessa. Se otettiin käyttöön viime syksynä. Uusi mittaustapa rokotti erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta.

– Tämä lisäsi kuluttajien epävarmuutta, Rissa summaa.

Oletko sinä lykännyt auton ostamista ja jos olet, miksi? Keskustele aiheesta kello 22.00 saakka!

Lue myös:

"Autokauppa pysähtyi kuin seinään joulukuun alussa" – syynä dieselin hinnan nousu, Saksan dieselautojen käyttökielto ja autoilua koskevat ilmastoraportit

Miten hallitusohjelma vaikuttaa auton ostajan aikeisiin? Kokosimme autokauppiaiden neuvot ostamista harkitsevalle

Käytetyt sähköautot napataan autoliikkeistä hetkessä – katso asiantuntijoiden vinkit auton ostoon

Sukupuoliroolit istuvat autokaupassa tiukassa – Tutkimus paljastaa kolme naisen arkkityyppiä ja automyyjän perushahmoa