Heinäkuussa suomalaisilla oli hätä: Mielenterveysjärjestön kriisipuhelimeen tuli enemmän soittoja kuin koskaan ennen

Soittajat halusivat keskustella erityisesti ihmissuhdeongelmista ja arjessa selviytymiseen liittyvistä teemoista.

mielenterveys
En kvinna håller händerna för ögonen.
Järjestö pystyi vastaamaan heinäkuussa joka viidenteen soittoon.Mostphotos / Federico Marsicano

Mielenterveysjärjestö Mielen ylläpitämään kriisipuhelimeen tuli heinäkuussa ennätysmäärä puheluita, järjestö kertoo. Mieli-järjestö tunnettiin aiemmin Suomen Mielenterveysseura -nimellä.

Kriisipuhelimeen soitettiin kesä-heinäkuussa yli 36 700 kertaa. Pelkästään heinäkuussa puheluita tuli lähes 23 000, mikä on suurin kuukausittainen soittojen määrä 49 vuoteen ja kriisipuhelimen kaikkien aikojen ennätys.

– Kesälomien aikana ja etenkin heinäkuussa puheluita tulee huomattavasti enemmän kuin muulloin. Monet apua tarjoavat palvelut ovat kesällä kiinni tai auki vain rajoitetusti, sanoo Mieli-järjestön kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Järjestö pystyi vastaamaan heinäkuussa joka viidenteen soittoon. Se on 500 puhelua enemmän kuin viime vuonna.

Kesän aikana yleisimpiä keskustelun aiheita kriisipuhelimessa olivat ihmissuhdeongelmat. Myös arjessa selviytymiseen liittyvät aiheet korostuivat. Erityisesti haettiin apua parisuhteeseen, uupumukseen, opiskeluun ja työelämään liittyviin ongelmiin.