Ryanair lentää useita reittejä viikossa – silti Lappeenrannan lentokenttä tekee merkittävästi tappiota

Valtion päätös lentokenttätuesta saattaa keikauttaa tulosta vielä huonompaan suuntaan.

Lappeenranta
Matkustajia poistuu Ryanairin lentokoneesta Lappeenrannan lentokentällä 10. lokakuuta 2018.
Ryanair lentää Lappeenrantaan kerran päivässä kuutena päivänä viikossa. Tommi Parkkinen / Yle

Lappeenrannan lentokentällä on saatu tänä vuonna iloita lentoliikenteen ja matkustajien määrän kasvusta. Halpalentoyhtiö Ryanair on aloittanut vuoden aikana uusia reittilentoja ja lisää tulee syksyllä, kun lennot Unkarin Budapestiin alkavat.

Talouden näkökulmasta lentomäärät eivät kuitenkaan riitä. Lentokenttää hallinnoivan Saimaan lentoasemasäätiön tuloksesta on tulossa tänä vuonna 500 000 euroa tappiollinen.

– Tappio on merkittävä, luonnehtii säätiön toimitusjohtaja Markus Lankinen.

Lentoliikenteen ohella säätiön tulokseen vaikuttavat odotettua huonommat kentän oheistuotot. Niitä tulee muun muassa parkkimaksuista sekä myymälä- ja ravintolatoiminnasta.

Lentokenttätuki voi vielä pahentaa tilannetta

Oman jännitysmomenttinsa säätiön tämän vuoden tulokseen tuo valtion lentokenttätuki. Lappeenrannan lentokentällä nimittäin odotetaan edelleen valtion päätöstä kuluvan vuoden lentokenttätuesta.

Tuen haku keskeytyi keväällä hallituksen eroamisen takia.

Säätiö haki miljoonaa euroa. Säätiön tulos heikentyy edelleen, jos haettua summaa ei tule.

– Olemme varautuneet erilaisiin vaihtoehtoihin. Näistä voimme keskustella lisää, kun valtion päätös tulee, Lankinen sanoo.

Neuvotteluja uusista lentoreiteistä käydään koko ajan

Saimaan lentoasemasäätiö aloitti tämän vuoden odotuksella, että tappiota ei tulisi. Lentoliikenne ei kuitenkaan ole kasvanut odotusten mukaisesti.

Lappeenrantaan tulee lentoja kerran päivässä kuutena päivänä viikossa. Lentokenttä pystyisi hoitamaan useammankin lennon päivässä.

Lankinen on luottavainen, että lentojen ja oheistuottojen määrä kasvaa. Niiden eteen tehdään koko ajan töitä.

– Se myös näkyy meidän taloudellisessa tuloksessa jo ensi vuonna, Lankinen sanoo.

Hän odottaa myös, että yritykset alkavat rahoittaa lentokentän toimintaa. Malli olisi samankaltainen kuin matkailumarkkinointiyhtiö GoSaimaalla.

– Siinä avainyritykset osallistuvat markinointikustannuksiin. Uskon, että lentokentän ansaintamallissa tämän kaltaisella mallilla on merkittävä rooli.

Valtion tukea lentokenttä tarvitsee ensi vuonnakin. Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen mukaan valtio tukee Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolella olevia kenttiä 900 000 eurolla ensi vuonna. Jää nähtäväksi, mikä on Lappeenrannan osuus.

Lappeenrannan lentokenttä siirtyi Finavialta Etelä-Karjalan maakunnan ja Lappeenrannan kaupungin perustaman säätiön omistukseen vuonna 2016. Nykyään Saimaan lentoasemasäätiö ja lentokenttä ovat täysin Lappeenrannan omistuksessa.