Tiktok on hiipinyt myös tubemaailmaan: "Nopea ja lyhyt video voi levitä mihin maailmankolkkaan tahansa"

Helsingin Messukeskuksessa järjestetty Tubecon keräsi viikonlopun aikana 17 500 osallistuja. Kuudetta kertaa järjestetyssä tapahtumassa äänensä saivat kuuluviin niin tubettajat, tiktokkaajat, podcastaajat kuin pelaajatkin.

TubeCon
Namikolinx
Namikolinx tekee sekä Youtubea että Tiktokia. Jussi Mankkinen / Yle

TubeCity-kaupungin neonvärisissä kortteleissa esiteltiin tänäkin vuonna kotimaisen videoyhteisön trendejä.

– Tällä hetkellä tehdään paljon 24h-haasteita, saatetaan esimerkiksi oleskella kaksikymmentäneljä tuntia pahvilaatikossa ja videoida kokemusta ja sen etenemistä. Youtubesta löytyy nyt runsaasti moninaisuutta: genret ovat monipuolistuneet ja ihmiset tubettavat yhä enemmän ammateistaan, kirjallisuudesta ja tietoon liittyvistä asioista, Ville Mäkipelto Suomen Tubetapahtumat Oy:stä luettelee.

Ville Mäkipelto
Ville MäkipeltoJussi Mankkinen / Yle

Yksi tubemaailman uusista trendeistä on tiktokkaaminen: monet suositut tubettajat ovat ottanet Tiktok-mobiilisovelluksen toiseksi formaatikseen. Kiinassa kehitetty lyhytvideopalvelu Tiktok mahdollistaa viidentoista sekunnin mittaisten videoiden kuvaamisen ja editoinnin, ja se on erityisen suosittu 8–15-vuotiaiden keskuudessa.

Tiktokin avulla maailmanlaajuiseen maineeseen on ponkaissut esimerkiksi kruunupyyläinen Jennifer Käld, jolla on yli neljä miljoonaa seuraajaa ja jonka suosituimmalla videolla on yli 50 miljoonaa katsojaa.

– Tiktok ei ole vallannut Suomea, mutta se on saanut paljon tuulta siipiensä alle. Voit esiintyä siellä omana valloittavana persoonanasi ja sinua katsotaan maailmanlaajuisesti, koska kielimuureja ei ole, Ville Mäkipelto toteaa.

Tubecon
Tubeconin kaupunkimaisemaa. Jussi Mankkinen / Yle
Tixtuu
Tixtuu ja fanitapaaminen. Jussi Mankkinen / Yle
Tubecon
Tubeconin päälavaa. Jussi Mankkinen / Yle

Tiktokissa elää tanssin taika

Tanssinopettaja, tanssija ja koreografi Johanna Seppänen solahti Tiktok-maailmaan oppilaidensa patistamana pari vuotta sitten.

– Ajattelin, että kokeillaan nyt sitten. Tiktokissa oli tuolloin lähinnä huulisynkkavideoita, mikä ei oikein ollut minun juttuni. Ryhdyin kuitenkin tekemään Tiktokiin tanssivideoita, ja siitä kaikki lähti liikkeelle.

Tanssin taika on purrut, ja tällä hetkellä Seppäsellä on Tiktokissa yli 200 000 seuraajaa.

– Olen nimenomaan vienyt Tiktokiin tanssitaidetta, ja vaikka kyseessä on viidentoista sekunnin mittainen video, pystyy tanssin, tarinan ja tunteen avulla kertomaan monenlaisia asioita. Tuossa ajassa saa hyvin esiin tanssi-ilmaisua, flowta ja musiikin kuvittamista.

Johanna Seppänen
Johanna SeppänenJussi Mankkinen / Yle

Seppäsen mukaan Tiktokin valttina on nimenomaan sen kansainvälisyys.

– Itselläni on paljon suomalaisia seuraajia, mutta Tiktokilla saa kätevästi kansainvälistä näkyvyyttä. Nopea ja lyhyt video voi levitä mihin maailmankolkkaan tahansa. Youtubessa ei ehkä ole mahdollista tavoittaa ulkomaalaisia yleisöjä yhtä helposti.

Lyhyenä formaattina Tiktok herättää luonnollisestikin tunteita puolesta ja vastaan.

– Tiktokista on esimerkiksi Suomessa annettu hieman pinnallinen kuva. Kyse kuitenkin on siitä, kuinka tuon viisitoista sekuntia käyttää: siihen voi mahtua hyvinkin syvällistä viestintää poliittisia aihepiirejä myöten, Johanna Seppänen sanoo.

Kuten Youtubessakin, myös Tiktokissa erilaiset haasteet ovat suosittuja tanssitrendien ja hittibiisien ohella. Niihin tehdään myös omia koreografioita.

– Tällä hetkellä trendaavat muun muassa Isac Elliotin, Justin Bieberin ja Ed Sheeranin uudet kappaleet, Seppänen kertoo.

Tubecon
– Seuraan etenkin Miklua ja Roni Bäckia. Ronia siksi, että hän on lapsiystävällinen eikä kiroile ja hänen videonsa ovat kiinnostavia. Kaarlo Kortemäki (vas.) kertoo. – Täällä on ollut tosi kivaa ja ihmiset ovat olleet mukavia. Lisäksi on päässyt näkemään tubettajia, joista tykkää, Aappo Reipas (oik.) jatkaa. Jussi Mankkinen / Yle

Hassutteluvideoita ja hypernopeita trendejä

Myös lahtelainen tubettaja Namikolinx on löytänyt Tiktokin nopeatempoisen ilmaisutavan.

– Pikkusiskoni esitteli minulle jokin aika sitten Tiktok-sovellusta, mutta ajattelin, ettei tuo ole minun juttuni. Sitten kokeilin sitä ja jäin koukkuun. En suhtaudu Tiktokiin kovin vakavasti, kyse on pikemminkin huvittelusta ja hauskanpidosta.

Namikolinx, Luca Lilja, Tubecon
Namikolinx, Luca Lilja sekä fani. Jussi Mankkinen / Yle

Tällä hetkellä etenkin pelejä kommentoivalla Namikolinxillä on enemmän seuraajia Tiktokissa kuin Youtubessa. Hänen mielestään Youtube ja Tiktok tukevat toisiaan oivalla tavalla.

– Olen huomannut, että Tiktokista moni ihminen on eksynyt Youtube-kanavalleni ja päinvastoin. Tiktokissa pystyy saamaan hyvät naurut nopeasti ja jos haluaa katsella pidempiä videoita, niitä löytyy Youtubesta.

Namikolinx
NamikolinxJussi Mankkinen / Yle

Namikolinx tekee Tiktok-videoita varsin arkisista asioista. Pääroolissa on hauskuus.

– Yleensä kyse on jonkinlaisesta vitsistä ja toisaalta myös asiasta, johon mahdollisimman moni pystyy samastumaan. Voit esimerkiksi syödä aamiaista ja samalla huomaatkin, että myöhästyt jostakin tapaamisesta. Ja jos kuulen jonkun hyvän biisin ja tulee hassutteluolo, teen Tiktok-videon.

Namikolinxin mukaan rotaatio Tiktokissa on hypernopeaa ja arvaamatontakin.

– Tiktok muuttuu niin nopeasti, että minäkään en oikein pysy siinä mukana. Trendit siellä vaihtuvat viikottain – tai voisi sanoa, että jopa päivittäin. Tiktok on mukava paikka, mutta Youtube on kuitenkin minulle se ykkösjuttu.

Tubecon
Tubecon Video Awards -gaalaa. Jussi Mankkinen / Yle
Tubecon
Kilpailussa mukana olleita tubettajia. Jussi Mankkinen / Yle

Alaa leimaa voimakas ammattimaistuminen

Myös Youtube-maailma muuttuu nopeasti ja kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomessa sadantuhannen tilaajan maagisen rajan ylittäneitä tubettajia on jo 150 kappaletta. Ville Mäkipellon mukaan alaa leimaa selkeä ammattimaistuminen.

– Youtube-videot ovat tällä hetkellä laadukkaampia kuin koskaan aikaisemmin. Tubettajat ovat oppineet käyttämään alustaa ja kaupallisuus on tullut mukaan positiivisella tavalla. On keksitty yhä nerokkaampia tapoja tehdä yhteistyötä yritysten ja mainostajien kanssa tavoilla, joissa yritysten viesti tulee hyvin esille, mutta samalla tubettajan oma ääni tulee kuuluviin.

Tubeconissa palkittiin tänä vuonna vuoden kaupallisesta yhteistyöstä Pidä pääsi 24h -video, jota ovat olleet tekemässä HurHur ja NikojaSanttu-kaksikko. Kaupallisena yhteistyökumppanina on toiminut Liikenneturva, ja video kertoo pyöräilykypärän käytön tarpeellisuudesta. Videolla muun muassa räpätään, ettei kypärä ole este muodikkuudelle ja että "aivovaurio on aika iso pipi".

– Youtuben kautta tietenkin tavoitetaan etenkin nuoria ihmisiä. Kanavan koko ei kuitenkaan välttämättä ole merkittävin tekijä. Joku omasta ammatistaan tubettava henkilö saattaa esimerkiksi tavoittaa juuri mainostajan haluaman oikean kohderyhmän, Ville Mäkipelto kertoo.

Tubecon, Roni Bäck, Miklu
Roni Bäck ja Miklu valmistautuvat Tubeconin Ninja-challengeen. Jussi Mankkinen / Yle

Mäkipelto tubettaa myös itse. Hänen kanavallaan tehdään tutkimusmatkoja ihmismieleen ja käsitellään kulttuuriin, historiaan ja psykologiaan liittyviä teemoja.

– Youtuben voima on siinä, että jostakin asiasta innostuneet ihmiset haluavat jakaa innostustaan videoillaan eteenpäin. Olen itse nähnyt hienoja englanninkielisiä tietovideoita ja siitä tuli intohimo tehdä itsekin sitä samaa.

Namikolinx taas käyttää mielellään tubettajista sanaa sisällöntuottaja.

– Vertaan usein tubettajia laulajiin: molemmat tuottavat jotakin luovaa ja omaa juttua, jota on vaikeaa kilpailuttaa. Lisäksi molemmat tekevät loppujen lopuksi keikkatöitä.

Tubecon
Tubeconin karkkivärejä. Jussi Mankkinen / Yle