Kuolemantapaus pisti Lappeenrannan kiihdytystapahtuman jatkon vaakalaudalle – "Tässä harkitaan nyt hyvin vakavasti, järjestetäänkö tapahtumaa enää jatkossa"

Lappeenrannan kiihdytystapahtumassa menehtynyt mies oli kirjoittanut vastuuvapauslomakkeen, jolla hän vahvisti tietävänsä tapahtumaan liittyvät riskit.

extreme-urheilu
Kuvaa Lappeenrannan lentokentältä 18. elokuuta.
Ihmishengen vaatinut kiihdytysajo käytiin Lappeenrannan lentoasemalla.Lauri Heino / Lehtikuva

Lappeenrannan Ilmailuyhdistys pohtii parhaillaan, järjestääkö se enää tulevaisuudessa kiihdytystapahtumaa.

Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ry:n puheenjohtaja Ilkka Toivanen on surullinen ja järkyttynyt.

– Tässä harkitaan nyt hyvin vakavasti, järjestetäänkö tapahtumaa enää jatkossa, Toivanen sanoo.

Pohjanmaalta kotoisin ollut noin 30-vuotias mies menehtyi eilen, kun hän menetti kiihdyttämänsä auton hallinnan hidastamisvaiheessa. Auton nopeus oli 300 kilometriä tunnissa.

Auto oli heittelehtinyt ja ajautunut sivuun Lappeenrannan lentokentällä sijaitsevalle nurmialueelle. Auto oli myös kierähtänyt monta kertaa katon kautta ympäri.

Auto oli malliltaan vuoden 1989 Audi Quattro, jota oli viritetty.

Osallistujat tiesivät riskit

Kiihdytystapahtuman osallistujat olivat allekirjoittaneet vastuuvapauslomakkeen.

Vastuuvapauslomakkeella osallistuja vakuuttaa olevansa tietoinen tapahtuman riskeistä ja ottaa niistä vastuun itselleen.

– Sitähän se vastuuvapaus tarkoittaa. Tietysti oikeus päättäisi vastuuvapauslomakkeen pätevyyden, jos asiaa lähdettäisiin oikeudessa käymään. Eilen poliisi kuitenkin sanoi, ettei asiaa tutkita rikoksena, Toivanen sanoo.

Poliisi tutkii kiihdystapahtumassa sattunutta kuolemantapausta kuolemansyyntutkintana eikä siis epäile tapaukseen liittyvän rikosta.

Myöskään onnettomuustutkintakeskus Otkes ei ole aloittamassa tutkintaa Lappeenrannan kiihdytystapahtumassa eilen tapahtuneesta turmasta. Otkes ei yleensä tutki onnettomuuksia, joiden selvittämisellä ei ole yksittäistapausta yleisempää merkitystä turvallisuudelle.

Järjestäjät pelkäsivät pahinta

Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ry:n puheenjohtaja Ilkka Toivanen kertoo Ilmailuyhdistyksen pohtivan nyt, mitä olisi voinut tehdä tai mitä pitäisi tehdä toisin.

– Siihen pyritään löytämään keinoja, mutta kyllä tämä mahdollisimman riskittömäksi on tehty siinä mielessä, että ajaminen olisi niin turvallista kuin kuin mahdollista, Toivanen sanoo.

Hän kertoo, että järjestäjän on vaikeaa arvioida, miten kovaa kiihdytystapahtumaan osallistuva kuljettaja aikoo ajaa ja kuinka kovaa tämän auto kulkee.

– Kun verrataan vaikka laskuvarjohyppyyn tai muihin extreme-harrastuksiin, niin harrastajan pitäisi ymmärtää ne riskit, joita ottaa. Ja toisaalta pyrkiä minimoimaan riskejä. Tässä tapauksessa riskit toteutuivat sen pahimman päälle, mitä mekin olimme pelänneet.

Eli teillä oli ollut pelko, että tällä tavalla voisi joskus käydä?

– Se on arvioitu riskinä, yhtenä pahimpana riskinä, mikä voisi toteutua. Ja sitä on pyritty riskinhallinnassa ja turvallisuussuunnittelussa minimoimaan, Toivanen sanoo.