Tutkimus: Metallica soitti miljoonia euroja Hämeenlinnaan

Metallican jättikonsertin taloudellinen kokonaisvaikutus oli 10,9 miljoonaa. Hämeenlinnaan jäi rahaa 5,4 miljoonaa.

Metallica
Metallica-keikka Hämeenlinnassa 16.7.2019.
Metallican konsertti toi 55 000 amerikkalaisen metallimusiikin ystävää Hämeenlinnan Kantolaan.Janne Ahjopalo / Yle

Tutkimusyritys Sponsor Insight Finlandin mukaan Metallican jättikonsertti oli iso piristysruiske Hämeenlinnan yrittäjille. Talousvaikutus alueelle ilman pääsylipputuloja oli 5,4 miljoonaa. Tästä summasta tapahtuma-alueen ulkopuolelle, eli käytännössä Hämeenlinnaan, jäi 2,4 miljoonaa euroa.

Metallican heinäkuinen konsertti toi Kantolan tapahtumapuistoon 55 000 raskaan rockin ystävää. Selvityksen mukaan 92 prosenttia konserttivieraista saapui Hämeenlinnan ulkopuolelta. Joka neljäs konserttivieras oli Hämeenlinnassa ensi kertaa.

Jättikonsertti oli Hämeenlinnalle hyvä mainos

Sponsor Insight Finlandin kyselytutkimukseen vastasi 5 653 konserttivierasta. Kolme neljästä kertoi saaneensa Hämeenlinnasta myönteisen kuvan. Hämeenlinnan ontuvalle matkailumarkkinoinnille tieto on mieluisa.

– Sen lisäksi, että hämeenlinnalaiset yritykset saivat usean miljoonan ylimääräisen liikevaihdon, niin Hämeenlinnan imagohyöty tällaisesta tapahtumasta on erittäin mittava, sanoo kaupungin kehitysyhtiön Linnan Kehityksen toimitusjohtaja Kari Saarinen.

Metallica-keikka Hämeenlinnassa 16.7.2019.
Metallica-kitaristi James Hetfield kumppaneineen oli konserttielämyksen lisäksi hyvää mainosta Hämeenlinnalle.Janne Ahjopalo / Yle

Metallican konsertti oli neljäs iso tapahtuma Kantolan tapahtumapuistossa Hämeenlinnassa. AC/DC, Iron Maiden ja Guns N' Roses toivat Hämeenlinnaan niin ikään kymmeniä tuhansia vieraita vuosina 2015-2017. Viime vuonna jättikonserttia ei kaupungissa nähty.

Kilpailu konserteista on Suomessa kovaa, joten uusien konserttien saaminen Kantolaan on entistä tiukemmassa. Ensi vuonna valmistuva uudistettu Helsingin olympiastadion nostaa riman korkealle.

Hämeenlinnan jättikonserttien järjestäjän Live Nation Finlandin markkinointipäällikkö Piia Lindroos vakuuttaa kuitenkin, että Kantola säilyy konserttipaikkana stadionin avaamisesta huolimatta.

– Kantolan tapahtumapuistolla tulee olemaan aina paikkansa ja sillä on tarvetta tapahtumakulttuurissa. Vaikka olympiastadion valmistuu, niin järjestämme jatkossakin tapahtumia Kantolassa.