Nuuskakauppa sai mainostaa Oulun Kärppien otteluissa mainontakiellosta huolimatta – Valvira: “Toiminta on epäeettistä”

Lain mukaan tupakkatuotteita ei saa mainostaa Suomessa, mutta Valviran tuoreen päätöksen mukaan laissa olevaa porsaanreikää ei saada tukittua.

tupakkatuotteet
Nuuskapurkki koulun kirjastolla.
Myös suomalaisten tyttöjen nuuskaaminen on lisääntynyt. Matti Myller / Yle

Haaparannassa sijaitseva tupakkatuotteita myyvä Nuuskakairan tukku saa jatkaa mainostamista jääkiekkojoukkue Kärppien kotihallissa Oulussa. Yritys sponsoroi Oulun Kärppiä esimerkiksi viime sarjakaudella.

Tällöin se osti mainostilaa kahdelta led-näytöltä, joista toinen sijaitsee jäähallin keskellä ja toinen pitkän päädyn katsomon alareunassa.

Molemmat mainokset näkyivät viiden minuutin välein ja yhteensä 25 kertaa ottelun aikana. Sponsorisopimuksen hintaa ei kerrota.

– Sopimuksen arvo ei kuulu kenellekään mutta kaikki yhteistyökumppanit ovat meille tärkeitä. Nuuskakairan tukku ei kuitenkaan kuulu niin sanottuun ykkösketjuun, sanoo Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen.

Valviran mukaan markkinointiin ei voi puuttua, vaikka tupakkatuotteiden mainonta on Suomessa kiellettyä. Valvira antoi päätöksensä asiassa viime torstaina, 15.8.2019.

Nurinkurinen tilanne johtuu siitä, että Nuuskakairan tukku sijaitsee Suomen rajojen ulkopuolella. Lisäksi yrityksen mainonta on sellaista, ettei siinä suoraan mainita tupakkalain alaisia tuotteita, kuten nuuskaa.

Valviran ylitarkastaja *Eveliina Röyskyn *mukaan kysymyksessä on porsaanreikä, jota ei voida tukkia.

Nuuskarasioita
Antti J. Leinonen / Yle

– Emme pysty osoittamaan heidän markkinoivan Suomen tupakkalain alaisia tuotteita, koska yritys sijaitsee Ruotsissa, sanoo Röysky.

Näin ollen Valvira ei voi kieltää ruotsalaista nuuskakauppaa mainostamasta Oulun Kärppien otteluissa. Silti jääkiekkojuokkueen yhteistyö nuuskaa myyvän yrityksen kanssa on Röyskyn mielestä yleisen oikeustajun vastaista.

– Kaikki mikä on laillista, ei ole oikein. Toiminta on epäeettistä, mutta silti siihen ei voi puuttua, hän jatkaa.

Nuuskaa saa ostaa laillisesti Ruotsista

Nuuska on suussa käytettävä tupakkatuote, joka sisältää nikotiinia ja aiheuttaa riippuvuutta.

EU:n alueella nuuskaa saa myydä laillisesti ainoastaan Ruotsissa, jossa miehistä päivittäin nuuskaa lähes joka viides. Nuorten nuuskaaminen on viime aikoina lisääntynyt myös Suomessa.

Viime viikolla julkaistun nuorten terveystapatutkimuksen mukaan suomalaisista 14–18- vuotiaista pojista nuuskaa käyttää päivittäin lähes joka kahdeksas, tytöistäkin joka 20:s.

Tilastojen mukaan nuuska maistuu etenkin Pohjois-Suomen nuorille. Silti oululainen Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen ei näe eettisiä ongelmia yhteistyössä nuuskaa myyvän yrityksen kanssa.

– Tässähän ei mainosteta nuuskaa, vaan puhutaan yrityksestä. Sama koskee laivayhtiöitä ja ravintoloita, joissa myydään esimerkiksi alkoholia. Kaikki tietävät miksi laivoille mennään, mutta silti yhtiöt saavat mainostaa itseään, Virkkunen sanoo.

Valviran mukaan Nuuskakairan tukku ei voisi mainostaa oululaisessa jäähallissa, jos se olisi suomalainen yritys.

Nuuskakairan tukku.
Nuuskakairan tukku.Antti J. Leinonen / Yle

Nuuskakairan tukku on yksi Haaparannan suurimmista nuuskakaupoista, jossa myydään tupakkatuotteiden lisäksi mm. makeisia ja virvoitusjuomia. Liikkeessä käy paljon suomalaisia asiakkaita ja heitä palvellaan suomeksi.

Vuonna 2017 yrityksen liikevaihto oli lähes kolme miljoonaa euroa. Kahdessa vuodessa liikevaihto on lähes tuplaantunut.

A-studio kertoi vuonna 2018 laajasti nuuskan kulkeutumisesta Ruotsista Suomeen.

Jääkiekon SM-liigakausi käynnistyy syyskuussa ja Kärpät pelaa ensimmäisen kotiottelunsa 14.9. Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen ei ota kantaa siihen, jatkuuko yhteistyö nuuskaa myyvän yrityksen kanssa myös alkavalla kaudella.

Yle ei tavoittanut Nuuskakairan tukun omistajia kommentoimaan asiaa.

Lue myös:

Nuuskaralli on 50 miljoonan euron hämäräbisnes

Nuoret: nuuska on siistiä ja sporttista

Jopa 11-12- vuotiaat käyttävät jo nuuskaa