Kouvolasta on lähtenyt Kiinaan tänä vuonna vasta viisi tavarajunaa – syynä operaattorin vaihtuminen

Junavuorojen kuihtuminen tuli yllätyksenä Kouvolan valtuutetuille, kertoo Kouvolan Sanomat.

rautatieliikenne
Konttijuna lähdössä Kouvolasta Kiinan Xi'aniin
Junayhteys Kouvolan ja Kiinan Xi'anin välillä avattiin marraskuussa 2017.Juulia Tillaeus / Yle

Kouvolasta on lähtenyt tänä vuonna odotettua vähemmän junia Kiinaan. Kun ensimmäinen tavarajuna lähti Kouvolasta Kiinaan liki kaksi vuotta sitten, Kouvolan ja Xi'anin välille kaavailtiin jopa viikottaisia junavuoroja.

Junaliikenteen kuihtumisesta kertoi ensin Kouvolan Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Kouvolan elinkeinoyhtiön Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu vahvistaa, että tänä vuonna Kouvolasta Kiinan Xi´aniin on kulkenut vain viisi tavarajunaa. Syynä on operaattorikumppanin vaihtuminen.

– Tänä vuonna oli operaattorin vaihdos, joka aiheutti sen, että junia ei muutamaan kuukauteen mennyt ollenkaan. Junia saatiin liikkeelle heinäkuussa, Husu kertoo.

Kazakstanilainen KTZ Express lopetti kuljetukset keväällä, minkä jälkeen operaattori vaihtui venäläis-kazakstanilaiseen Logboxiin. Husun mukaan taustalla oli henkilöstövaihdoksia.

– Siihen syntyi ihan uusi firma, joka ei saanut toimintaansa kuntoon muutamaan kuukauteen, kertoo Martti Husu.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Vientireitti Kouvolasta rautateitse Xi'aniin.Yle Uutisgrafiikka

Säännöllinen liikenne alkamassa lokakuussa

Junayhteys Suomesta Kiinaan on merikuljetuksia nopeampi. Kouvola on yhteyden myötä pyrkimässä Aasian ja Euroopan välisen tavaraliikenteen keskukseksi.

Säännöllinen junaliikenne on tarkoitus saada uudelleen käyntiin Kouvolan ja Xi'anin välillä lokakuussa. Husun mukaan junat kulkisivat alkuun kerran kuukaudessa.

Lisäksi tähtäimessä on järjestää yksittäisille asiakkaille kokonaisia junia sellu- ja sahatavarakuljetuksia varten.

Myöhemmin toiveissa on saada lisättyä vakiovuorojen määrää.

– Uskon, että saamme kuljetukset vähintään viikottaiseen tiheyteen vuoden–kahden kuluessa, sanoo Martti Husu.

Säännöllisen junaliikenteen lisäksi suunnitelmaan liittyy myös maan ainoan maantie- ja rautatieliikenneterminaalin rakentaminen.

Tiedotuksessa puutteita

Kouvolan Sanomat kertoo, että osa kaupunginvaltuutetuista kritisoi maanantai-iltana heille järjestetyssä tilannekatsauksessa sitä, etteivät he olleet saaneet ajantasaista tietoa Kiina-yhteydestä.

– Tunsin pienen piston sydämessäni. Olemme keväästä saakka omassa hallituksessamme puhuneet, että järjestetään valtuustoryhmille vapaamuotoisia tiedotustilaisuuksia. Ne olisi vain pitänyt järjestää aikaisemmin, toteaa Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu.

Jatkossa elinkeinoyhtiö aikoo parantaa tiedostustaan valtuutetuille.

– Järjestämme valtuustoryhmien tapaamisia sekä esimerkiksi säännöllisen kuukausittaisen lyhyen muistion siitä, mitä on kuukauden aikana tapahtunut, Husu sanoo.