Paasikiven luksus-Cadillac vietiin pimeästi Suomesta – auton ostanut italialainen säikähti Suomen viranomaisia niin, että myi sen kiireesti takaisin

Autoharrastaja osti Italiasta presidentti Juho Kusti Paasikiven virka-autona toimineen vuoden 1952 Cadillacin ja tuo sen yleisön nähtäville.

luksusautot
Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac
Presidentti Juho Kusti Paasikiven virka-autona toiminut vuoden 1952 Cadillad kuvattuna Kymenlaakson ja Etelä-Savon rajalla sijaitsevalla Voikosken sillalla. Mikko Savolainen / Yle

Suomessa valmistauduttiin vuoden 1952 olympialaisiin ja presidentinkansliassa pohdittiin, minkälaisen kuvan Suomi antaa maailmalle, jos presidentti kuljettaa arvovieraita raihnaisella autolla. Siksi presidentti Juho Kusti Paasikivelle päätettiin hankkia mahdollisimman loistokas virka-auto.

Valituksi tuli vuoden 1952 juhlamallia oleva Cadillac, jonka kromiosista monet olivat kullattuja.

– Kyllähän se varmasti herätti melkoista ihmetystä, kun sotien jälkeen Suomen autokanta oli pääasiassa ennen sotia hankittuja länsiautoja tai itäautoja, pohtii Woikosken automuseon WHD Gårdin ja kaasuyhtiö Oy Woikoski Ab:n omistaja Clas Palmberg.

Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac ja nykyinen omistaja Clas Palmberg
Clas Palmberg esittelee vuoden 1952 Golden Anniversary-juhlamallia, jonka kromiosista monet ovat kullattuja. Mikko Savolainen / Yle

Samainen auto seisoo nyt Mäntyharjussa WHD Gårdin pihalla. Clas Palmberg on tuonut Cadillacin lisäksi neljä muuta arvoautoa Italiasta Suomeen. Koeajo yksityisellä testiradalla kertoo, että moottori kehrää edelleen tasaisesti ja takapenkillä istuva matkustaja nauttii vakaasta kyydistä auton jousituksen ansiosta.

– Auto on erinomaisessa kunnossa. Italiassa autoista pidettiin hyvää huolta ja ne kunnostettiin perusteellisesti, ihastelee Palmberg.

Auto päätyi italialaisen Lamborghini-kauppias Adriano De Michelin yksityiseen kokoelmaan kuin sattumalta marraskuussa 2012.

Cadillac oli jäänyt aikaa sitten pois edustuskäytöstä ja oli ollut esillä Helsingin Automuseossa. Kokoelmiin kuului useita entisten presidenttien virka-autoja ja muita Suomen historian kannalta merkittäviä ajoneuvoja. Monien harmiksi museon omistanut säätiö ajautui konkurssiin vuonna 2012, ja konkurssipesä päätti myydä kokoelman.

– Autot tulivat hiljaiseen myytiin ja ehtona oli, että kokoelma myydään yhtenä könttänä. Mutta ei Suomesta niin äveriästä löydy, joka ostaa kerralla kymmeniä arvoautoja.

Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac
Presidentti Paasikiven käyttämän virka-Cadillacin leijonavaakunakilpi on edelleen paikoillaan.Mikko Savolainen / Yle

Ostaja löytyi Pohjois-Italiasta Milanosta, jonne kuusi säätiön omistamaa autoa siirrettiin. Lisäksi maasta vietiin yksityishenkilöiden omistamia museoajoneuvoja. Vuosien aikana De Michelin yksityisen automuseon ovet ovat avautuneet vain harvoille ja valituille.

– Heille esiteltiin autoja suomalaisina ajoneuvoina, ne pidettiin Suomen rekisterissä, ja autoja kunnostettiin huolella, joten ne säilyivät hyvässä kunnossa, jatkaa Palmberg.

Kuvaavaa on, että Palmbergin mukaan esimerkiksi Cadillacin entisöinnissä käytettiin vain alkuperäisiä varaosia ja alkuperäisiä kankaita.

Mutta De Micheli ei tiennyt, että vanhat arvoautot vietiin Suomesta lähes salaa, ilman tarvittavia lupia.

Presidentin arvoautojen vienti olisi tarvinnut maastavientiluvan

Suomessa Museovirasto ja tulli saivat vihiä presidentti Paasikiven käyttämien arvoautojen, Cadillacin ja Lincolnin, maastaviennistä.

– Näiden autojen vientiin olisi tarvittu maastavientilupa, eikä sellaista nyt hankittu, sanoo Museoviraston intendentti Raila Kataja.

Kataja muistelee, että 2010-luvun alkupuolella Museovirastossa selvitettiin useita vastaavia tapauksia, joissa ajoneuvoja oli viety luvatta maasta.

Tulli alkoi epäillä tapauksessa rikosta.

– Silloin kun maasta viedään luvatta tällaista kansallisomaisuutta, niin epäilemme salakuljetusta. Aloitimme asiassa rikostutkinnan, sanoo tulliylitarkastaja Juha Havumäki.

Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac
Presidentti Paasikiven virka-Cadillac Mäntyharjun ja Kouvolan rajalla sijaitsevalla Voikosken sillalla. Mikko Savolainen / Yle

Museovirasto ei kuitenkaan vaatinut presidenttien autoja palautettavaksi. Syynä oli se, että 1950-luvun vanhoja yhdysvaltalaisia autoja löytyy Suomesta automuseoista. Autoja oli myös entisöity, mikä heikentää niiden museaalista arvoa. Tämän jälkeen myös tulli päätti esitutkinnan, ja syyttäjä teki asiassa syyttämättäjättämispäätöksen myös epäiltynä olleen Italialaisen ostajan osalta.

Cadillacin ja Lincolnin viennille olisi siis myönnetty maastavientilupa, jos sellaista olisi anottu.

Autojen viennin jälkeen vuonna 2016 Suomi uudisti kansallista maastavientilakia, jolloin eri esineiden luvanvaraisuuden ikärajoja tarkistettiin. Maastavientilupa tarvitaan laissa määriteltyjen, Suomen kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien esineiden vientiin Suomesta. Ajoneuvojen osalta ikäraja on 75 vuotta.

Viranomaisten kirje säikäytti italialaisen omistajan

Tutkinnasta tieto tuli myös autot ostaneelle italialaiselle autokauppiaalle Adriano de Michelille. Palmbergin mukaan De Michelin säikähti viranomaisilta tullutta kirjettä.

– Hän ymmärsi hieman väärin kirjeen sisällön ja kuvitteli, että häntä syytetään autojen varastamisesta. Kyse oli kuitenkin vain puuttuneesta vientiluvasta, kertoo Palmberg.

Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac
Cadillacin muotoiluun olennaisesti kuuluva peräsiipiMikko Savolainen / Yle

Vaikka De Micheliä ei epäilty rikoksesta, hän laittoi autot uudestaan hiljaiseen myyntiin. Palmberg lähti Milanoon neuvottelemaan autokaupoista.

– Cadillacilla oli italialaisiakin ostajia, mutta De Micheli halusi myydä kokoelman Suomeen. Kaupat syntyivät viidestä arvoautosta, tosin tiukkojen neuvottelujen jälkeen.

Paasikiven käyttämän Cadillacin lisäksi Suomeen palasi 12-sylinterinen Lincoln, jonka Palmbergin mukaan lahjoitti J.K. Paasikivelle Yhdysvaltain presidentti Franklin D. Roosevelt. Roosevelt menehtyi huhtikuussa 1945, mutta Suomeen toimitettiin vuoden 1946 mallia oleva auto.

– Tarina kertoo, että Roosevelt lahjoitti auton kiitokseksi siitä, että Suomi karkotti maasta sotivat saksalaiset, sanoo Palmberg.

Lincoln on nyt porilaisen autoharrastajan kokoelmissa.

– Unelmani on, että ensi kesänä tämäkin Lincoln on ainakin jonkin aikaa Cadillacin ja muiden valtionpäämiesten entisten autojen vieressä, sanoo Clas Palmberg.

Jo ennestään Woikosken automuseon WHD Gårdin kokoelmissa on presidenttien edustusautona käytetty Mercedes-Benz 600, sekä venäläisten päämiesten aikoinaan suosima Tšaika.

Pieni sisäpiiri myy ja ostaa arvoautoja

Clas Palmbergin mukaan maailmalla on tarjolla runsaasti harvinaisia arvoautoja, joista tietoa vaihdetaan pienen sisäpiirin kesken. Näin varmistetaan, että ajoneuvot päätyvät niitä arvostavien yksityishenkilöiden kokoelmiin.

Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac ja puikoissa omistaja Clas Palmberg
Clas Palmberg Cadillacin koeajolla Mäntyharjussa. Mikko Savolainen / Yle

– Pieneen rinkiin kuuluu arvovaltaisia henkilöitä. He vaihtavat tietoja siitä, mitä arvoautojen maailmassa tapahtuu Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kun jotain mielenkiintoista ilmenee, sitten otetaan yhteyttä, muotoilee Palmberg.

Palmberg muistuttaa, että harvinaisen auton markkina-arvoon vaikuttaa auton kunnon lisäksi myös sen historia.

– Kun tiedetään tarkasti auton historia, sen arvo voi hetkessä kaksinkertaistua.

Paasikiven Cadillac ja viipurilainen taksi

1950-luvulla presidentti Juho Kusti Paasikivi liikkui uudella Cadillacillaan ahkerasti. Auto on esillä useissa olympiavuodelta 1952 säilyneissä uutisfilmeissa ja valokuvissa.

– Suomi halusi näyttää maailmalle, ettei täällä ollut niin köyhää kuin todellisuudessa sotien jälkeen oli. Olympiavuonna Suomeen tuotiin runsaasti autoja Englannista ja Yhdysvalloista, jotta Helsingin autokanta saatiin uusiutumaan, sanoo Palmberg.

Presidentti Paasikiven 1952 Cadillac
Vuoden 1952 Cadillacin 50-vuotisjuhlamallissa monet kromiosat korvattiin kullatuilla osilla. Mikko Savolainen / Yle

Yksi Italiasta Suomeen takaisin tuoduista autoista on vuonna 1931 valmistunut A-Ford, joka toimi Viipurissa taksina. Palmbergin mukaan auto on entisöity Italiassa niin hyvin, että sen vanha saksalainen taksamittarikin toimii edelleen.

– Olen varma, että sekä minun että vaimoni Sarin isovanhemmat ovat istuneet juuri tässä taksissa asuessaan Viipurissa, pohtii Palmberg.

Italiasta Suomeen palautetut autot ovat kesällä 2020 esillä Woikosken automuseon WHD Gårdin näyttelyssä.