K-ryhmä tuo asiakkailleen tiedot ruokaostosten ilmastovaikutuksista – Hiilijalanjälkimittari julkaistaan loppuvuodesta

Mittari kertoo esimerkiksi maidon, leivän, naudanlihan ja juuresten hiilijalanjäljen.

hiilijalanjälki
Ostoskärry on pullollaan elintarvikkeita.
K-ryhmä alkaa näyttää asiakkailleen tiedot ruokaostosten hiilijalanjäljestä loppuvuonna. Myös S-ryhmä tuo oman hiilijalanjälkimittarin asiakkaidensa käyttöön syksyllä.Ismo Pekkarinen / AOP

Loppuvuodesta myös K-ryhmän asiakkaat voivat seurata ruokaostostensa ilmastovaikutuksia. Kauppajätti tuo Plussa-asiakkaidensa käyttöön hiilijalanjälkimittarin, jonka avulla asiakkaat voivat seurata ruokaostostensa tuoteryhmäkohtaista hiilijalanjälkeä K-ostokset-palvelussa.

S-ryhmä kertoi heinäkuussa alkavansa näyttää ostetun ruoan hiilivaikutukset kuluttajille Omat ostot -palvelussaan syksyllä.

K-ryhmän mittari perustuu Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuottamiin ilmastovaikutusarvioihin ja mittari arvioi hiilijalanjäljen K-ruokakauppojen suosituimmille tuoteryhmille kuten maidolle, leivälle, naudanlihalle ja juureksille. Yhteensä tuoteryhmiä on mittarissa 40.

Myös S-ryhmän mittari perustuu Luken ilmastovaikutusarvioihin. Ilmastovaikutusarviot perustuvat aiempiin tutkimuksiin sekä muuhun tieteelliseen aineistoon kuten uusimpaan tieteelliseen kirjallisuuteen ja tietopankkeihin.

Yksittäisten kuluttajien valinnoilla on väliä, sillä suurin osa Suomen ilmastopäästöistä tulee kotitalouksien kulutuksesta

"Paljon toivottu palvelu"

K-ryhmän mukaan asiakkaat kaipaavat tukea ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen ruokakaupassa.

– Ruokaostosten hiilijalanjälkimittari on meiltä paljon toivottu palvelu. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään arvojensa mukaisia ja vastuullisia valintoja. Jo tällä hetkellä K-ostokset tarjoaa mahdollisuuden ostosten kotimaisuustason tarkkailuun ja antaa vinkkejä kotimaisten tuotteiden valitsemiseen, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo tiedotteessa.

hiilijalanjälkimittari ei kerro jokaisen yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkeä, vaan hiilijalanjälki lasketaan tuoteryhmittäin.

– Monet yritykset arvioivat tuotteidensa ilmastovaikutuksia, mutta vielä emme ole tilanteessa, jossa luotettavaa tuote- ja brändikohtaista tietoa olisi kattavasti ja vertailtavasti saatavilla kaikista mahdollisista tuotteista, erikoistutkija Merja Saarinen Luonnonvarakeskuksesta sanoo tiedotteessa.

Ensimmäinen versio hiilijalanjälkimittarista julkaistaan asiakkaiden käyttöön K-ostokset-palvelussa vielä loppuvuoden aikana. K-ryhmän mukaan mittaria täydennetään ja kehitetään sitä mukaa kun käytettävissä oleva tieto tarkentuu.

– Jo pelkästään tiedot ostoksista paljastavat paljon siitä, mikä vaikutus kulutustottumuksilla on omaan hyvinvointiin tai vaikkapa ilmastoon, K-ryhmän asiakastiedosta vastaava johtaja Minna Vakkilainen sanoo tiedotteessa.

K-ryhmä kertoo vähentämänsä päästöjä myös käyttämällä kaupoissaan ja kiinteistöissään uusiutuvaa sähköä sekä tuottamalla aurinkovoimaa.

Lue myös:

Suurin osa Suomen ilmastopäästöistä tulee kotitalouksien kulutuksesta – S-ryhmän uusi laskuri ei kaunistele asiakkaan hiilijalanjälkeä

Lopettaisinko juuston syömisen vai vaihtaisinko sähköautoon? Kokeile Ylen ilmastolaskurilla, mitkä teot sopivat sinulle ja mikä vaikutus niillä on päästöihin

Alle 30-vuotiaat syövät ylijäämälounaita ja kompensoivat päästöjään – Ja siksi he ovat kestävän arjen edelläkävijöitä, sanoo Sitra