Tekstiilijätit piikittelivät toisiaan, sitten pieni suomalainen alusvaatefirma nokitti – ketä kuluttajan pitäisi uskoa?

Eettisen kaupan puolesta ry kehottaa ihmisiä ottamaan itse selvää käyttämiensä tekstiilien vastuullisuudesta.

mainonta
Tam-Silkin mainos Kangasalan Sanomat -lehdessä 21.8.2019
Tam-Silk julkaisi mainoksensa Kangasalan Sanomien etusivulla keskiviikkona.Yle

Somessa ja lehtien etusivuilla on meneillään mielikuvien Suomi–Ruotsi-maaottelu. Ikea ja Finlayson ovat käyneet elokuussa näyttävää mittelöä.

Finlayson aloitti julkisen nokittelukampanjan isolla mainoksellaan Helsingin Sanomien etusivulla elokuun alussa. Mainoksessa Finlayson haastoi Ikean siirtymään käyttämään kartonkipakkauksia ja vastuullisesti tuotettua puuvillaa.

Finlaysonin mainos Helsingin Sanomien etusivulla
Finlayson aloitti vastuullisuuspelin näyttävällä mainoksella Helsingin Sanomissa. Kuvakaappaus Helsingin Sanomien etusivusta

Ikea vastasi hyvin nopeasti sosiaalisessa mediassa ilmoittamalla, että yhtiö on käyttänyt kestävistä lähteistä tulevaa puuvillaa jo vuodesta 2015.

Ikean mainos vastauksena Finlaysonille.
Ikean mainos vastauksena Finlaysonille. Kuvakaappaus Ikean Facebook-sivusta

Tekstiilijätit eivät tienneet, että heidän kovan luokan mielikuvamainontaansa oli seurattu tarkasti myös Kangasalla, Pirkanmaan sydämessä.

Keskiviikkona kangasalalainen alusasuvalmistaja Tam-Silk osti paikallisen sanomalehden etusivun ja täytti sen viestillään:

"Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja".

Tam-Silkin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Tuomo Saarni, mikä sai teidät liittymään jättiläisten nokitteluun?

– Näin, että tässä voisi olla paikka työntää lusikkamme soppaan. Halusimme muistuttaa ihmisiä, että myös Suomessa on valmistavaa tekstiiliteollisuutta. Ja vieläpä kannattavaa sellaista.

Tam-Silk haluaa pitää tuotannon Suomessa. Tuomo Saarni tietää, että kotimaisuudella on markkinointiarvoa, mutta näkee että sillä on myös kansantaloudellista merkitystä.

– Työllistämme paljon ihmisiä pienillä paikkakunnilla, joissa yhdelläkin työpaikalla on iso merkitys.

Onko kotimainen aina vastuullinen?

Keskustelu tekstiiliyritysten vastuullisesta tuotannosta alkoi jo keväällä, kun Yle uutisoi Eettisen kaupan puolesta ry:n tekemästä selvityksestä. Suomalaisten tekstiiliyritysten vastuullisuudessa havaittiin lukuisia puutteita.

Tam-Silk liittyi mielikuvapeliin korostamalla kotimaisuuttaan ja sillä, että suomalainen valmistus tuo lisää töitä suomalaisille.

Kotimaisuus ei kuitenkaan Eettisen kaupan puolesta ry:n vastuullisuusastiantuntija Maija Lumpeen mukaan takaa, että koko tuotantoketju on vastuullinen.

– Vastuullisen tuotannon kannalta kotimaisuus on yksi tekijä. Suurimmat ongelmat ovat usein tuotantoketjun alkupäässä.

Lumme pitää hyvänä sitä, että Tam-Silk tietää, missä oloissa heidän tuotteensa valmistetaan. Pienellä valmistajalla kun ei ole globaalien jättiläisten tapaan pitkää alihankintaketjua.

Tam-Silkin käyttämät langat ovat Ökotex- ja GOTS-sertifikoituja (Tam-Silk) (siirryt toiseen palveluun). Lumme ei silti anna Tam-Silkille aivan täysiä pisteitä vastuullisuudesta.

– Hekin voisivat käyttää esimerkiksi Reilun Kaupan sertifioituja puuvilloja.

Lankakeriä Tam-Silkin tehtaalla.
Tam-Silkin tuotannossa on kotimaista kaikki muu paitsi langat.Jani Aarnio / Yle

Lumme on seurannut Finlaysonin ja Ikean iskujenvaihtoa suurella mielenkiinnolla. Tarinasta on vaikeaa osoittaa "hyvistä" ja "pahista", mutta yritysten avoimuudesta vastuullisuuden suhteen löytyy eroja.

Lumpeen mukaan Ikea kertoo vähemmän tuotantonsa yksityiskohtia. Finlayson sen sijaan kertoo rehellisesti tuotteidensa alkuperästä ja myös tuotantoketjuun liittyvistä ongelmista.

– Jos näistä kahdesta pitäisi valita, ostaisin Finlaysonilta.

Maija Lumme kehottaa ihmisiä olemaan kriittisiä yritysten vastuullisuusvakuutteluiden suhteen.

– Yritykset käyttävät vastuullisuutta mielellään markkinoinnissa. Älä anna mainosten viedä, vaan tutki ja perehdy rauhassa!

Korjaus 23.8. klo 8.40: : Lisätty maininta Tam-Silkin käyttämien tuotteiden sertifikaateista.

Suomalaiset vaatemerkit floppasivat vastuullisuusvertailussa