Yksi Kuusankosken betonipylväistä liian huonokuntoinen – kaupunki aikoo purkaa sen

Kuusankoskella sijaitseva betonipylväs halutaan purkaa kohonneiden korjauskustannusten vuoksi.

Pylväs (Rakentaminen)
betonipylväs
Kuusankosken neljästä betonipylväästä yksi halutaan purkaa.Antro Valo / Yle

Kouvolan kupeessa Kuusankoskella keskustaajamassa sijaitsevat neljästä betonipylväästä yksi halutaan purkaa. Loput kolme on tarkoitus kunnostaa.

90 tonnia painavat ja 30 metriä korkeat betoniset suurjännitepylväät seisovat taajaman halki virtaavan Kymijoen varrella.

Kouvolan tekninen lautakunta käsittelee ensi tiistaina esitystä, jossa esitetään purkuluvan hakemista yhdelle suurjännitepylväistä kohonneiden korjauskustannusten vuoksi. Asiantuntija-arvioiden mukaan pylvään korjaaminen maksaisi noin 150 000 euroa.

Kevään ja kesän aikana tehdyssä kuntotutkimuksessa selvisi muun muassa, että lähinnä Kuusaan siltaa sijaitsevassa pylväässä on useissa kohdissa pahasti ruostuneita betoniteräksiä.

Pylvään juuressa puolestaan havaittin vakava pylvään läpi menevä halkeama. Halkeamakohtaan on asennettu metalliset tukilevyt, joilla on varmistettu pylvään turvallisuus.

Pylväät osa betonirakentamisen historiaa

Jo aiemmin yhdelle neljästä pylväästä on tehty korjaussuunnitelma, jota tänä vuonna tehdyn selvityksen mukaan voidaan soveltaa myös kahteen muuhun pylvääseen. Näin ollen kolme pylvästä on määrä kunnostaa. Yhden pylvään korjauskustannus on noin 62 000 euroa.

Aiemmin tutkimuksissa on selvinnyt, että ainakin yhdestä pylväästä puuttuvat puupaalutukset. Pylvään betoniset perustukset on aikanaan tehty, mutta tarvittavat puupaalut ovat jääneet puuttumaan. Ne on määrä rakentaa korjauksen yhteydessä.

Pylväät on rakennettu 1940-luvun lopulla ja ne ovat vuosikymmeniä olleet olennainen osa Kuusankoskea. Ne myös edustavat omalla tavallaan suomalaista betonirakentamisen historiaa.

Vielä 2010-luvun alussa betonipylväitä oli Kuusankoskella kymmenen. Ne olivat käyneet tarpeettomiksi, minkä vuoksi silloinen Kuusankosken kaupunki halusi purkaa ne.

Pitkän väännön jälkeen kuusi pylvästä sai purkutuomion, mutta neljä päätettiin jättää pystyyn muistuttamaan kaupungin teollisuushistoriasta

Kaupunkisuunnittelun lausunnon mukaan nyt asemakaavalla suojellun pylvään purkaminen on hyväksyttävää, jos kolme muuta pylvästä säilytetään. Kolme peräkkäin olevaa pylvästä muodostavat edelleen yhtenäisen linjan, jota on korostettu Rantapuiston kehittämissuunitelmassa.