Yara haluaa aloittaa uudelleen neuvottelut valtion kanssa Soklin tiestä

Kaivoksen ollessa täydessä toiminnassa tiestölla kulkisi enimmillään 260 kuorma-autoyhdistelmää vuorokaudessa

Soklin kaivos
Soklin tie Sokli hiekkatie metsätie
Soklintie kaivosalueen ja Martin väliltä on suurelta osin hiekkatietä.Antti Mikkola / Yle

Lannoiteyhtiö Yara haluaa aloittaa valtion kanssa uudet neuvottelut Soklin tien parantamisesta Savukoskella. Sokli-kaivoshankkeen johtaja Eero Hemming sanoo, että yhtiön tavoitteena on päästä sopimaan uudestaan valtion kanssa Sokli-Martti -välisen tien suunnittelusta.

Yarasta on oltu yhteydessä liikenneministeriöön. Liikenneministeriö edellyttää, että neuvotteluihin otetaan mukaan myös työ- ja elinkeinoministeriö, jonka toimialuetta Soklin kaivoshanke on. Neuvottelujen aikatauluista ei ole vielä päätetty.

Sokli-Martti -tie on pääasiassa sorapintainen ja kapea. Yaran tavoitteena on parantaa tietä malminkuljetuksen tarpeisiin.

Yaran on tarkoitus kuljettaa fosfaattirikaste kuorma-autoilla Kemijärvelle ja sieltä edelleen junalla jonkin Perämeren sataman kautta Norjaan jatkojalostettavaksi.

Maantieyhteys Soklin kaivoksen ja Kemijärven terminaalin välillä on olemassa jo nykyisin, mutta se ei kestä nykyisessä kunnossaan raskaita kuljetuksia. Noin 50 kilometriä tiestä on sorapintaista.

Arvio on, (siirryt toiseen palveluun) että kaivoksen toteutuessa vuorokauden liikennemäärä vaihtelee 100 autosta Soklin päässä 4000 autoon Kemijärven keskustan kohdalla. Raskaita autoja on noin 10 prosenttia.

Soklin kaivoksen rikasteen kuljetukset vaativat kaivoksen ollessa toiminnassa 70-100 kuorma-autoyhdistelmän kuormaa vuorokaudessa. Muu kaivoksen liikenne mukaan luettuna raskas liikenne lisääntyy noin 170-260 kuorma-autoyhdistelmällä vuorokaudessa.

Yara ja valtio neuvottelivat aiheesta jo 2015, mutta silloin tien perusparannus kaatui Yaran kannattavuuslaskelmiin. Yara tekee parhaillaan Soklissa teknis-taloudellisia selvityksiä ja koekairauksia, joita se koerikastaa Outokummussa.