Perheenisä löysi itsensä kaapista liki viisikymppisenä – nyt hän houkuttelee gay-turisteja Suomeen

Hannu Medina kannustaa yrityksiä homoystävällisyyteen, mutta varoittaa näitä sortumasta pinkkipesuun.

HLBTIQ
Hannu Medina, Gay Travel Finland.
Hannu Medina löysi todellisen minänsä vasta lähes viisikymppisenä.Jouni Koutonen / Yle

Vielä nelisen vuotta sitten Hannu Medina eli hyvin tavallista arkea perheensä, vaimon ja kolmen lapsen kanssa. Sitten kaikki muuttui.

– Tulin niin sanotusti kaapista ulos, ensin ex-vaimolle ja sitten pikkuhiljaa läheisimmille ja lopulta koko maailmalle. Se oli tietenkin iso muutos elämässä.

Medina, tuolloinen Virtanen, tapasi aviossa ollessaan miehen, jonka kanssa keskustelu johti vääjäämättömään ketjureaktioon.

– Tutustuin 46-vuotiaana mieheen, jolle ensimmäistä kertaa puhuin näistä tunteista. Se oli sellainen tunnekuohu, että ensimmäistä kertaa puhuin jollekin ihmiselle asiasta.

Hannu Medina toteaa nyt, että kiinnostus samaan sukupuoleen on ollut läsnä hänen elämässään aina, mutta nuorempana sitä ei osannut nimetä.

Ulostulo ei luonnollisestikaan ollut helppoa. Mielen täyttävät monet pelot, jotka loppujen lopuksi eivät toteudu.

– Ne peikot ovat tavallaan ihmisen pään sisällä. Ei se ikinä ole helppoa, varsinkin kun elämää ja perhettä, ja tiedät joutuvasi luopumaan tietyistä asioista. Oli se valtava suru samaan aikaan kuin se oli valtavan iso myönteinen asia.

Perheen hajoaminen ja avioero olivat ymmärrettävästi shokki ex-vaimolle. Lapset olivat tuolloin teini-ikäisiä, nyt jo aikuisuuden kynnyksellä.

– Minulla on sellainen olo, että olen huomattavasti parempi isä nyt, kun olen ihan kokonainen, oma itseni. Siitä olen ihan varma, sanoo Hannu Medina painokkaasti.

Rakkaus heitti suunnitelmat uusiksi

Tulevan miehensä Hannu Medina sai ensin seuraajakseen Instagramissa. Keskustellessaan Raul Medinan kanssa sosiaalisessa mediassa hän tajusi haluavansa lähteä tapaamaan tätä Meksikoon.

Raul Medinan elämä oli ollut jo 15 vuotta Kalifornian auringon alla Yhdysvalloissa, mutta hän oli tapaamassa perhettään Meksikossa.

Miehet matkustelivat ympäri Meksikoa muutaman viikon ajan. Molempien elämä sai uuden suunnan.

– Hänen oli tarkoitus muuttaa Vancouveriin, Kanadaan. Viimeisenä päivänä päätimme, että hän muuttaakin Turkuun.

Hannu Medina, Gay Travel Finland.
Turku oli pitkään Hannu Medinan kotikaupunki, mutta nyt hän asuu miehensä kanssa Espoossa.Jouni Koutonen / Yle

Sopeutuminen Suomeen ei ollut aivan helppoa valoon, vilinään ja moninaisuuteen tottuneelle Raul Medinalle. Kolmessa vuodessa täkäläiset tavat, muun muassa pidättäytyvämpi small talk -kulttuuri ovat kuitenkin tulleet tutuksi.

Nykyään Espoossa elävän parin arki on tavallista kahden miehen yhteistä elämää.

– Arjessamme ei ole mitään sen kummallisempaa kuin kenenkään muunkaan. Toki joudumme kulttuurieroja välillä miettimään, mikä johtuu kulttuurista ja mikä persoonastani, kun sitä ei ikinä tiedä, virnistää Hannu Medina.

Asenteissa yhä korjattavaa

Homoseksuaalisuuteen liittyy Hannu Medinan mukaan Suomessa yhä stigma.

Edellisessä elämässään hänen ei tarvinnut hetkeäkään empiä julkisia hellyydenosoituksia silloiselle puolisolleen.

– Ei Suomessa voi kaksi miestä kävellä käsi kädessä samalla lailla kuin esimerkiksi Espanjassa, missä asiat ovat jotenkin luontevampia. Suomessa ei tietysti muutenkaan ehkä niin näytetä tunteita, mutta kyllä kahden samaa sukupuolta olevan pitää aina miettiä, otetaanko kädestä kiinni ja mitä muut ajattelevat.

Hannu Medina, Gay Travel Finland.
Miespari saa Hannu Medinan mukaan miettiä julkisia hellyydenosoituksia kadulla kahteen kertaan.Jouni Koutonen / Yle

Asenteissa on Hannu Medinan mielestä vielä paljon parannettavaa. Siksi moninaisuutta esiintuovat Pride-viikot ovat tarpeen. Helsingin teemaviikko oli jo alkukesästä, Turku Pride huipentuu tänä lauantaina.

Medinan mukaan enemmistö seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä piilottelee vielä itseään työelämässä.

– Vain reilu kymmenen prosenttia uskaltaa avoimesti olla itsensä. Nuorilla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen edustajilla itsemurhariski on huomattavasti suurempi, listaa Medina muutamia syitä Pride-tapahtumien tarpeellisuudelle.

Gay friendly tarkoittaa turvallisuutta

Googlaillessaan sopivia lomakohteita aviomiehensä kanssa Hannu Medina havaitsi, että haku ”gay friendly Turku” tuotti tulokseksi tasan nolla osumaa. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille suunnattu matkailu ja muu palvelutarjonta on Suomessa yhä vähäistä.

Medina lanseerasi vuonna 2018 Helsingin Matkamessuilla Gay Travel Finland -sivuston. Tällä hetkellä We Speak Gay -yhteisöön kuuluu noin 40 yritystä.

Gay friendly ei Medinan mukaan tarkoita mitenkään erikoisesti homoille kohdennettuja palveluja. Potentiaalisille ulkomaalaisvieraille on tarpeen kertoa, että Suomi on yhdenvertainen ja turvallinen maa (siirryt toiseen palveluun) (Statista.com)

– Gay friendly tarkoittaa, että kaikki ovat turvallisesti tervetulleita. Mutta se pitää sanoa ääneen. Suurin osa maailman väestöstä ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä asuu maissa, joissa tilanne oikeuksiemme suhteen on ihan toista kuin meillä.

Suomi sijoittuu useissa vertailussa korkealle homomyönteisyydessä. Tuoreessa eurooppalaisjärjestöjen julkaisemassa tilastossa (siirryt toiseen palveluun) Suomi on neljäntenä.

Hannu Medina, Gay Travel Finland.
Pinkkiä rahaa jää monilta yrityksiltä yhä saamatta leimaantumisen pelossa, pahoittelee Hannu Medina.Jouni Koutonen / Yle

Yrityksillä on yhä tekemistä asian ymmärtämisessä, ja niin kutsuttu ”pinkki raha” jää saamatta. Edelleen pelätään leimautumista ja muiden asiakkaiden reaktioita.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa monet suuret lentoyhtiöt ja hotelliketjut panostavat kohderyhmään.

– Maailmallahan tämä on valtava markkina. Lasketaan, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen muodostama matkailumarkkina on yli 200 miljardin dollarin arvoinen, kertoo Medina.

Moninaisuus saisi näkyä nykyistä paremmin etenkin yritysten kuvallisessa viestinnässä, jota paljon seurataan sosiaalisessa mediassa. Hannu Medina huomauttaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvan varovaistenkin arvioiden mukaan kuutisen prosenttia suomalaisista.

– Eri ikäiset ja väriset, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sekä sateenkaariperheet eivät oikeastaan näy viestinnässä tällä hetkellä. Yritysten pitäisi panostaa siihen, jotta kaikki suomalaiset, ja myös ulkomaalaiset kokisivat olevansa osallisia tässä yhteiskunnassa. Siitä on kyse.

Pinkkipesulla katteettomia markkinointihyötyjä

Monet yritykset toki julistautuvat vähemmistöjen ystäviksi Pride-viikon kunniaksi. Sosiaalinen media täyttyy sateenkaaren sävyistä, mutta Hannu Medinan mukaan se on vasta ensimmäinen askel.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistötkin saisivat Medinan mielestä olla vaativampia, eivätkä tyytyä pelkkään väri-iloitteluun. Kuluttajilla pitäisi olla tarkempi tieto, miten yritys oikeasti toimii arjessaan.

– Logon vaihtaminen sateenkaariväreihin tai lipun laittaminen ikkunaan Priden aikaan on helppoa, koska kaikki muutkin tekevät niin. Mutta mitä yritys tekee lokakuun pimeinä viikkoina tai keskellä talvea asian eteen?

Termi pinkkipesu onkin kesän aikana noussut esiin Hannu Medinan luotsaamassa We Speak Gay -podcastissa (Gay Travel Finland) (siirryt toiseen palveluun) . Viherpesun tavoin yritykset saattavat syyllistyä katteettomaan arvojen hyödyntämiseen markkinoinnissaan.

– Jos yritys vaan puhuu ympäristöteoista eikä tee mitään, niin menisikö se läpi? Sanotaan, että Itämeren suojelu on tärkeää ja kannatamme sitä, mutta yritys ei tee mitään ympäristötekoja tai lahjoita varoja suojeluun. Pinkkipesussa on samasta asiasta kyse.

Ympäristöosaamistaan yritykset voivat todentaa monenlaisin sertifikaatein.

Hannu Medina onkin lähiaikoina lanseeraamassa vastaavaa sateenkaarimarkkinointiin. Sertifikaatti kertoo, että moninaisuus on huomioitu yrityksessä ja asiaan saatu koulutusta. Yritys myös tekee jollain tapaa hyvää LGTBIQ-yhteisölle.

– Jos oletat rakentavasi sellaista imagoa, että otat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt huomioon, niin sen pitää näkyä yrityksen arjen tekoina myös, toteaa Hannu Medina.

28.8.2019 klo 11.05 täsmennettty aviomiehen kotipaikaksi Meksiko.