Tulevaisuudessa myös kuorma-autot ja joukkoliikenne liikkuvat sähköllä – Kysyimme 4 olennaisinta kysymystä aiheesta asiantuntijoilta

Lisävauhtia kehitykselle antaa Suomen hallituksen tiukka linjaus päästöjen vähentämisestä. Sen mukaan päästöjen pitäisi vähintään puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Sähköauto
HSL:n sähköbussi
HSL:llä on liikenteessä jo kymmeniä sähköbusseja.Jouko Tapper / Yle

Sähkömoottorit ovat tulevaisuutta henkilöautojen lisäksi myös joukkoliikenteessä ja raskaan liikenteen ajoneuvoissa.

Verrattuna perinteiseen polttomoottoriin sähkön puolesta puhuu päästöttömyys ja tehokkuus.

Mutta joko polttomoottoriautojen voi sanoa olevan historiaa, ja onko sähköautojen aika vallata kaupunkien kadut?

Yle Uutiset kysyi asiantuntijoilta milloin ja miksi sähköautojen vallankumous tapahtuu.

Miksi sähköautot valtaavat alaa perinteisiltä polttomoottoriautoilta?

– Suurimpana syynä sähköautojen kehittämiselle ovat ympäristösyyt, sanoo yksikön johtaja Päivi Antikainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Sähköautot ovat käytännössä päästöttömiä. Ne edistävät siten tehokkaasti EU:n liikenteelle asettamia päästövaatimuksia.

Antikaisen mukaan lisävauhtia ympäristötalkoisiin antaa myös Suomen hallituksen tiukka linjaus, jonka mukaan liikenteen päästöjen tulee vähintään puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Esimerkiksi Helsingin seudun liikenteessä HSL:ssä sähköbusseihin siirtymistä on mietitty jo vuodesta 2012. Tällä hetkellä sähköbusseja on pääkaupunkiseudun liikenteessä kolmekymmentä.

– Tällä hetkellä sähköautoja on viitisen prosenttia kalustosta, mutta kyllä tulevaisuus menee vahvasti sähköön, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.

Kuorma-autoissa sähkömoottorit ovat vielä harvinaisuus.

Mitkä ovat sähkömoottorin hyödyt verrattuna polttomoottoriin?

Liikenne on yksi suurista saastuttajista.

– Jos esimerkiksi bussiliikenteessä pyritään saastettomuuteen, tarkoittaa se tällä hetkellä käytännössä sähköbusseja. Tulevaisuudessa voi tulla myös vetybusseja, sanoo HSL:n hankejohtaja Mäkinen.

Sähkömoottorin puolesta puhuu myös energiatehokkuus.

– Sähköbussin energiankulutus on vain noin neljäsosa dieselbussin energiankulutuksesta, Mäkinen sanoo.

Kuljetusliike Niinivirta-Transport on ensimmäisenä Suomessa käyttänyt jo viitisen vuotta jakeluliikenteessä sähkökuorma-autoa.

– Hyötysuhde on sähkökuorma-autossa paljon parempi kuin perinteisessä dieselkäyttöisessä kuorma-autossa. Käyttökustannukset jäävät sähkömoottorilla varustetussa autossa kolmasosaan polttomoottoriautoon verrattuna, sanoo toimitusjohtaja Airi Kuokkanen.

Mitkä ovat sähköautojen huonot puolet?

Yleensä sähköautojen huonot puolet liittyvät niiden kalleuteen ja akkujen kestävyyteen.

– Jakeluun käyttämämme kuorma-auton hinta on noin 250-tuhatta euroa, josta akun osuus on puolet, sanoo toimitusjohtaja Kuokkanen.

Jakelutehtävissä pääkaupunkiseudulla kuorma-auton akku kestää ajoa 150-250 kilometriä.

– Uskon, että koko ajan parempaan päin ollaan menossa, sillä akkuteknologia kehittyy ja hinnat tulevat alaspäin, sanoo Kuokkanen.

Sähköbusseissa akut ovat pienempi ongelma, sillä latauksien välillä ajettavat matkat on mahdollista pitää suhteellisen lyhyinä.

Milloin joukkoliikenne ja kuorma-autot siirtyvät sähkömoottoreihin?

Asiantuntijat ovat suhteellisen yksimielisiä siitä, että sähköistyminen on tulevaisuutta niin henkilö- ja kuorma-autoissa kuin bussiliikenteessäkin.

Pisimmällä kehitys on henkilöautoissa. Raskas liikenne tulee selkeästi perässä.

Moni asia vaikuttaa siihen, milloin sähkö yleistyy joukko- ja kuorma-autoliikenteen käyttövoimana.

– Tähän vaikuttaa tietysti ennen kaikkea se, miten paljon sähköisiä kuorma-autoja on tarjolla, ja miten paljon ajoneuvovalmistajat pystyvät niitä markkinoille tuottamaan, sanoo Antikainen.

Kuljetusliikkeen toimitusjohtaja on asian suhteen hyvin toiveikas.

– Itse uskon, että jo ensi vuonna sähköisiä kuorma-autoja aletaan valmistaa sarjatuotantona, Kuokkanen sanoo.

Toinen vaikuttava tekijä on hintakehitys.

– Missä määrin ja miten nopesti sähköisten kuorma-autojen ja bussien hinnat laskevat. Ja kuorma-autojen osalta on tietysti pidettävä huolta siitä, että jakeluinfrastruktuuri tukee näitä uusia teknologioita, Antikainen sanoo.

Toimitusjohtaja Kuokkanen arvelee hintojen laskevan vähitellen, kun sähköisten kuorma-autojen sarjatuotanto saadaan käyntiin. Tällä hetkellä autoja valmistetaan käsityönä kappalettain.

Voit keskustella aiheesta tämän jutun alla maanantaina 2.9.2019 kello 22.00 saakka.

Lue myös:

Biokaasulla käyvä kuorma-auto on yhä harvinaisuus Suomen teillä – reilusta neljästäkymmenestä autosta puolet löytyy yhden yrityksen varikolta

Sähköbussit mullistavat paikallisliikennettä nopeasti Ruotsissa ja monissa muissa maissa – Suomessa jumituttiin testausvaiheeseen

Suomen ensimmäiset pikaladattavat sähköbussit Espooseen