Uusi suomalaisyhtiö valmistaa synteettisiä polttoaineita tehtaiden päästämästä hiilidioksidista ja uskoo kasvavansa maailmanlaajuiseksi 10 vuodessa

Q Power -yhtiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin sanoo, että toiminta käynnistyy heti, kun hiilidioksidipäästöille saadaan kunnon hinta.

polttoaineet
Anni Alitalo tuotekehitysjohtaja Q Power
Q Powerin tuotekehitysjohtaja Anni Alitalo on jo tankannut biometaania yhtiön tankkauspisteessä. Markku Pitkänen / Yle

Uusiutuvan energian start-up Q Power on käynnistänyt yhdessä energiayhtiö St1:n kanssa hankkeen, jossa valmistetaan synteettistä biometaania hiilidioksidista.

Biometaanista puhutaan myös synteettisenä metaanina tai synteettisenä polttoaineena. Vedystä ja hiilidioksidista valmistettua polttoainetta voi tankata autojen polttoaineeksi. Sillä voisi korvata fossiilisia liikennepolttoaineita.

Nyt aluksi biometaanin valmistusta kokeillaan pilottihankkeessa St1:n jätteistä etanolia valmistavan biojalostamon yhteydessä Vantaalla. Seuraavaksi teknologia viedään kaatopaikan yhteyteen, jossa se voi hyödyntää kaatopaikkakaasuja.

Käytännössä polttoainetta valmistetaan niin, että Q Power rakentaa tehtaan tai kaatopaikan yhteyteen metanointilaitoksen. Laitokseen syötetään tehtaasta tai kaatopaikalta syntyvää hiilidioksidin sivuvirtaa.

– Samanaikaisesti tuotamme uusiutuvasta energiasta vetyä veden elektrolyysillä, ja tämä vety ja hiilidioksidi syötetään bioreaktoriin. Bioreaktorissa mikrobit tuottavat hyvällä hyötysuhteella laadukasta polttoainetta, sanoo tuotekehitysjohtaja Anni Alitalo.

Syntyvä polttoaine voidaan tankata joko suoraan kaasuautoon tai varastoida kaasupulloihin.

Ilkka Herlin ja Mika Anttonen
Q Powerin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin ja St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen olivat yhtä hymyä suomalaisen synteettisen biometaanin lanseeraustilaisuudessa Vantaalla tiistaina.Markku Pitkänen / Yle

Ilkka Herlin: Olemme 30 vuotta myöhässä

Q Powerin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin toteaa, että fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi ei riitä, että polttoaineita tehtäisiin pelkästään jätteistä. Myös ilmassa oleva hiilidioksidi pitää saada käyttöön.

– Ilmastomuutoksen torjuntaan olisi pitänyt herätä jo 30 vuotta sitten tosissaan. Me lähdemme nyt takamatkalta, mutta sitä enemmän meidän pitää nyt tehdä.

Herlin vaatii päätöksentekijöiltä kovia toimia, jolla hiilidioksidipäästöille pantaisiin kova hinta. Korkean hiilidioksidiveron tai päästökaupan lisäksi kaikki keinot on Herlinin mukaan nyt otettava käyttöön. Se pakottaisi ”kapitalistit” pohtimaan asioita uudesta näkökulmasta. Huoltoasemille pitää saada myyntiin polttoaineita, jotka sitovat hiiltä.

– Me tarvitsemme meitä kapitalisteja, tarvitsemme tutkimusta, julkista valtaa ja kuluttajia, jotka hyvin ymmärtävät, että pitää siirtyä päästöttömiin ja päästöjä sitoviin tuotteisiin, Herlin sanoo.

Herlin uskoo, että isot yksityiset yritykset kyllä lähtevät investoimaan, mutta kaikki kävisi huomattavasti nopeammalla tahdilla, jos hiilidioksidin päästäminen tulisi kalliiksi.

Q Powerin kanssa yhteistyössä toimivan St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen muistuttaa, että yritykset tekevät investointeja vain, kun ne ovat kannattavia. Ja nyt ne eivät vielä ole.

– Hiili täytyy saada ilmasta pois. Tämä tekniikka ei ota sitä pois, mutta laittaa sen kiertoon. Hiilidioksidiongelma tullaan selättämään, mutta ei siinä aikataulussa kuin on suunniteltu.

Anttonen uskoo, että ilmakehässä olevan hiilen saaminen kiertoon on polttoaineiden valmistuksen tulevaisuus. Aluksi tehdään biometaania, mutta myös nestemäisiä polttoaineversioita voidaan tehdä metanolin kautta.

Hyöty olisi Anttosen mukaan siinä, että nykyinen energiajärjestelemän infra voitaisiin hyödyntää ilman, että sitä tarvitsisi rakentaa kokonaan uusiksi.

– Me emme voi tietää, mikä on voittava konsepti.

Q Powerin biopolttoaineen koevalmistuslaitos
Pilottihankkeen metanointilaitos mahtuu kahteen merikonttiin. Markku Pitkänen / Yle

Kaasuautosta halvalla kansanauto

Q Powerin tuotekehitysjohtaja Anni Alitalo on sitä mieltä, että biometaani on parempi vaihtoehto kuin synteettisesti valmistetut nestemäiset polttoaineet, joita voisi tulevaisuudessa tankata nykyisiin bensiini- ja dieselautoihin.

Alitalo perustelee biometaania sillä, että synteettisellä bensiinillä tai dieselillä on paljon isommat hiilidioksidipäästöt kuin metaanilla.

– Jos tahtoa löytyy, niin bensiinimoottori on hyvin halvalla muutettavissa kaasuautoksi. Periaatteessa se on koko kansan ratkaisu verrattuna siihen, että koko liikennejärjestelmä yritetään sähköistää.

St1:n Mika Anttonen sanoo, että autojen sähköistäminen voi johtaa katastrofiin. Akut ovat heikko ratkaisu.

– Minulla ei ole yhtään mitään sähköautoja vastaan, vaan sitä vastaan, että me esimerkiksi kaadamme Kongossa tällä hetkellä sademetsiä ja pistämme lapset kaivamaan kobolttia. Se ei ole kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Meillä ei ole mineraaleja, että voisimme akuilla tuoda liikenteen päästöt alas.

Mika Anttosen mukaan paras skenaario olisi se, johonkin vuoteen mennessä kaikki liikenteen polttoaineet voitaisiin maailmanlaajuisesti valmistaa aurinkosähköllä tuotetusta vedystä ja ilmakehästä otetusta hiilidioksidista.

Q Powerilla on jo suuret suunnitelmat. Seuraavaksi yhtiö haaveilee jopa yhden megawatin kokoisesta biometaanin tuotantolaitoksesta.

– Kymmenen vuoden päästä meillä on toivottavasti useita isoja laitoksia eri puolilla maailmaa, tuotekehitysjohtaja Anni Alitalo sanoo.

Lue myös:

Professori: Bensiini- ja dieselautoihin voisi tankata synteettistä polttoainetta 2030 – Neste: Varmasti tämä on polttomoottoreille yksi ratkaisu

Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille