Oulun kaupunki omistaa Raksilan jäähallin, eikä se ilahtunut kuultuaan nuuskakaupan mainoksesta siellä – Kärpät ei kommentoi

Oulun kaupungin liikuntajohtajan mukaan mainoksen yhteys tupakkatuotteisiin on ilmeinen.

mainonta
Osassa Raksilan vanhaa jäähallia katsotaan liigakiekkoa vielä puupenkeiltä.
Raksilan jäähallin omistaja on Kärppien sijaan Oulun kaupunki.Risto Ukkonen / Yle

Oulun kaupunki aikoo keskustella Oulun Kärppien kanssa nuuskakaupan mainoksen soveltuvuudesta otteluiden yhteydessä.

Oulun liikuntajohtaja Niina Epäilys kertoo, että vaikka Kärpät ei mainosta varsinaisesti tupakkatuotteita, vaan niitä myyvää yritystä, on yhteys ilmeinen.

Yle kertoi viime viikolla, että Kärppien kotihallissa Oulun Raksilassa on mainostettu Haaparannalla toimivaa nuuskakauppaa.

Oulun liikuntajohtaja tutustui asiaan tiistaina Ylen toimittajan yhteydenoton jälkeen. Oulun Kärpät käyttää harjoittelussaan ja peleissään Oulun kaupungin omistamaa Raksilan jäähallia.

Valvira: Oikeustajun vastaista, ei laitonta

Raksilassa nähty mainos ei kuitenkaan riko lakia. Nurinkurinen tilanne johtuu siitä, että mainostaja eli Nuuskakairan tukku sijaitsee Ruotsissa. Lisäksi mainoksissa ei suoraan mainita tupakkalain alaisia tuotteita, kuten nuuskaa. Raksilassa otteluissa nähdyssä mainoksessa on peitetty nuuska-sana nuuskakaupan nimestä.

Jääkiekkojuokkueen yhteistyö nuuskaa myyvän yrityksen kanssa on kuitenkin Valviran mukaan yleisen oikeustajun vastaista.

Oulun Kärppien otteluissa nähtyyn mainokseen ei Valviran mukaan kuitenkaan voi puuttua, vaikka tupakkatuotteiden mainonta on Suomessa kiellettyä.

Oulun Kärpät haluaa aikalisän

Puhelimitse tiistaina tavoitettu kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen oli haluton kommentoimaan nuuskakohua. Kiireisiin vedonnut seurapomo ei myöskään halunnut vielä ottaa kantaa mainoksen poistovaatimuksiin.

Virkkusen mukaan Oulun Kärpät käsittelee asian kaikessa rauhassa ennen kuin kommentoi asiaa mahdollisesti ensi viikolla. Kiekkoseuralle ilmeisen kiusallisen asian käsittelyyn tarvitaan aikaa siis vähintään 5-6 päivää.

Aiemmin elokuussa toimitusjohtaja Virkkunen kommentoi Ylelle asiaa, että hallissa ei mainosteta nuuskaa vaan yritystä.

– Sama koskee laivayhtiöitä ja ravintoloita, joissa myydään esimerkiksi alkoholia. Kaikki tietävät, miksi laivoille mennään, mutta silti yhtiöt saavat mainostaa itseään, Virkkunen totesi viime viikolla.

Syytteitä nuuskan vaarojen vähättelystä

Myös useista eri terveysalan järjestöistä ja muista toimijoista muodostuva Savuton Suomi 2030 -verkosto vaatii nuuskakaupan mainoksen poistamista Oulun jäähallista.

Verkoston puheenjohtajan professori Kari Reijulan mukaan Oulun Kärpät vähättelee toiminnallaan nuuskan terveysvaaroja ja vesittää lainsäädännön uskottavuutta.

Oulun Kärpille lähetetyssä vetoomuksessa toivotaan, että Kärpät miettisi, minkä viestin nuuskakaupan mainonta antaa lapsille ja nuorille. Nuuskan käyttö yleensä aloitetaan nuorena. Riippuvuus voi syntyä jo muutaman kokeilukerran perusteella.

Reijulan mukaan urheilun esikuvat ovat tärkeitä ja suositun urheilujoukkueen välittämät mielikuvat muokkaavat nuorten asenteita ja valintoja tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön suhteen.

Voit keskustella aiheesta kello 22 saakka!